کد خبر: 203910
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸
شب قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برنامه‌های گسترده‌ای را هم‌زمان با شب یلدا به منظور پاس‌داشت این سنت کهن و احیای فرهنگ قصه‌گویی در میان خانواده‌ها برپا کردند.<BR> این برنامه‌ها با عنوان یلدای قصه‌ها و متناسب با ایام ماه محرم برنامه‌ریزی و طراحی شده بود.

سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون چندی پیش خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها به قصه و قصه‌گویی و تاثیرات شگرف تربیتی آن شده بود و در عین حال شب یلدا را فرصت مناسبی برای احیای این هنر ارجمند خوانده بود.
وی پیشنهاد کرد که کانون با برنامه‌ریزی دقیق و کامل و تدوین شیوه‌نامه این سنت ارزشمند را پاس بدارد و شب یلدا را به عنوان شب قصه‌گویی ایرانیان نام‌گذاری کند.
در پاسخ به این دعوت مسوولان و مربیان مراکز کانون برنامه‌های گسترده‌ای را در این زمینه تدارک دیدند.
محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون از تدوین شیوه‌نامه اجرای برنامه‌های شب یلدا توسط مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون خبر داد و گفت که این برنامه‌ها سال آینده در ابعاد گسترده‌تری برگزار خواهد شد.
گزارش زیر از مراکز استان‌ها به گوشه‌ای از مراسم یلدای قصه اشاره دارد.
آذربایجان شرقی
اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در مراسم عاشوراییان یلدایی شرکت کردند.
اجرای برنامه‌هایی با محوریت قصه و قصه‌گویی به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم دینی و نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) از اهداف برگزاری این برنامه‌ها بود.
ویژه برنامه‌های شب یلدا در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی برگزار شد تا اعضای این مراکز به مناسبت طولانی‌ترین شب سال شاهد برگزاری برنامه‌های مختلفی باشند.
مراکز مجتمع و شماره5 تبریز، سراب، چاراویماق، بستان‌آباد، مراغه، شبستر و هشترود با حضور کودکان و نوجوانان و جمعی از خانواده‌ها از حال و هوایی خاص برخوردار بود. اجرای قصه‌گویی، مسابقه، نمایش خلاق، شعر و قطعات ادبی از جمله برنامه‌هایی بود که برای شرکت کنندگان در این مراسم اجرا شد.
گفتنی است مراسم بزرگ‌داشت شب یلدا، امسال به جهت تقارن با ایام ماه محرم از ویژگی‌های خاص برخوردار بود. قصه‌گویی با محوریت آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم دینی و نهضت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدا... الحسین(ع) از اهداف مراسم عاشورائیان یلدایی بود.
آذربایجان غربی
در راستای نهادینه کردن فرهنگ قصه‌گویی در جمع خانواده‌ها و پاسداشت شب یلدا برنامه‌های متنوعی در مراکز کانون پرورش فکری آذربایجان غربی برگزار شد. در این مراسم با حضور اعضا و مادر بزرگ‌ها در اشنویه، سردشت و سایر مراکز استان مادربزرگ‌ها به تعریف خاطره‌هایی از گذشته و قصه‌گویی پرداختند و در کنار نوه و اعضای کانون، شیرینی این حضور را با خوردن آجیل و میوه و حلوا دو چندان کردند.
نقل قصه حضرت ابراهیم توسط یکی از والدین، قصه محلی بلالووک، قصه محلی سورگول، قصه خواب شب یلدا برنامه قصه‌گویی مراکز استان بود. در این برنامه‌ها همچنین از اعضای برگزیده جشنواره‌های مختلف تقدیر شد.
اردبیل
مراکز کانون استان اردبیل با برنامه‌های متنوع از یلدای قصه استقبال کردند.
قصه‌گویی توسط مادربزرگ‌ها و خاطره‌گویی در مرکز اصلاندوز، حضور مادربزرگ 80 نوه و نتیجه‌ در کانون مشگین شهر، پخش فیلم و دعوت از والدین برای حضور در جشن مرکز موران، ثبت خاطرات به یادماندنی با برنامه‌های متنوع در مرکز انگوت و شکستن هندوانه مراسم با شیطنت یکی از اعضا، پهن کردن بساط کرسی شب یلدا در مرکز کوثر و پذیرایی با گندم بوداده، سنجد و کشمش و گردو مطابق آیین پیشینیان، تفال به دیوان حافظ، قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و مسابقه‌های مختلف در برنامه مشترک مراکز پنجگانه اردبیل، معرفی چرایی شب یلدا در مرکز پارس‌آباد، حضور در مدارس و برپا کردن جشن در کلاس درس توسط مرکز نمین، از جمله برنامه‌هایی بود که در مراکز اردبیل برگزار شد.
 در مرکز دولت‌آباد، خلخال، جعفرآباد و بیله‌سوار نیز برنامه‌های باشکوهی با حضور اعضا و والدین آن‌ها برای گرامی‌داشت آیین سنتی یلدا برگزار شد.
اصفهان
مراکز کانون استان اصفهان هم شاهد مراسم باشکوهی برای گرامی‌داشت یلدای قصه بود. مجتمع فرهنگی هنری اصفهان به همین مناسبت میزبان اعضا و مربیان کانون بود. نقالی تولد رستم، قصه‌گویی توسط مربیان و پدربزرگ‌های دعوت شده و فال کوزه از برنامه‌های این جشن بود. مدیر استان اصفهان در بخشی از این جشن به بیان ویژگی‌های شب یلدا و آیین‌های ایرانی پرداخت.
در مرکز شماره 1 کاشان با حضور پرشور اعضای دختر مرکز فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی برگزار شد. اعضای مرکز فرهنگی، هنری رامیان نیز با برنامه‌های متنوعی به استقبال یلدا رفتند. قصه‌گویی، حافظ‌خوانی و نوازندگی با حضور قصه‌گویان محلی از جمله این برنامه‌ها بود.
در سایر مراکز نیز برنامه‌های مختلف حافظ‌خوانی، نمایش، قصه‌گویی مربیان، والدین و اعضا، پرسش و پاسخ در خصوص شب یلدا و اجرای مسابقه با پذیرایی‌های ویژه این ایام برپا بود.
البرز
اعضای مراکز مختلف استان البرز ضمن بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی با آداب و رسوم مخصوص، با آیین اولین شب زمستان و شب یلدا نیز آشنا شدند.
مراکز 1، 2 و 3 کرج و مرکز هشتگرد با اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی پیشینه و آیین شب یلدا و مسابقه بادکنک‌ها مراسم ویژه یلدا را برگزار کردند. در مرکز هشتگرد از همکار بازنشسته کانون دعوت به عمل آمد تا میهمان ویژه برنامه باشد.
در کنار این برنامه ها، مراسم ویژه شهادت امام سجاد(ع) نیز برگزار شد.
اعضای مرکز شماره 1 کرج ضمن حافظ‌خوانی تفالی به دیوان حافظ زدند و با قصه‌گویی و آداب و رسوم شب یلدا آشنا شدند. هم‌چنین نمایش ننه سرما نیز توسط اعضا اجرا شد.
در مرکز 2 کرج و مجتمع آفرینش‌ها نیز این مراسم با حضور مادربزرگ‌ها برگزار شد. اعضای مرکز مجتمع از نمایش «شمشیر و باد و شلاق» دیدن کردند. هم چنین مسابقه قصه‌گویی ویژه یلدا توسط اعضا و مسابقه ادبی بهترین جمله برای شب یلدا و شهادت امام سجاد(ع) نیز برای اعضای این مرکز برگزار شد.
ایلام
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام مجری برنامه یلدای قصه بودند. در این برنامه‌ها اساتید بزرگ در بخش فرهنگ کنار اعضای کانون و والدین حضور داشتند. قصه‌گویی قصه‌گویان محلی با محوریت محرم، صحبت‌های اساتید در بخش فرهنگ، سخنرانی مدیر کانون، مسابقه و شعرخوانی، موسیقی سنتی و شرح آداب و فرهنگ ایرانیان و ایلامیان از جمله برنامه‌های یلدای قصه بود.
استاد شعاعی از اساتید بزرگ ایلام در حوزه بحث‌های فرهنگی در یک مراسم به اسامی ماه‌ها و روزهای فصل زمستان در فرهنگ کردی اشاره کرد و شناخت فرهنگ خود را از مهم ترین دانسته‌های یک فرد فرهنگی دانست که در راستای تقویت بنیه‌ی مذهبی و فرهنگی و ایران‌شناسی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
یکی از قصه‌گویان محلی به زبان کردی بخش‌هایی از یک قصه‌ی بلند کردی را برای حاضران روایت کرد که در آن مضامین عاشقانه با عشق به اعتقادات شیعه و امام حسین‌(ع) پیوند خورده بود.
تک‌نوازی نی توسط نوازنده نامی ایلام، شعرخوانی توسط مربی ادبی، قصه‌گویی مربیان فرهنگی، از جمله برنامه‌های ویژه مراسم یلدای قصه بود.
مراسم یلدای قصه در بیست و دو مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با دعوت از خانواده‌ها و مسوولان شهرستآن‌ها برگزار شد و در آن مربیان با برنامه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و دینی آخرین روز پاییز را پاس داشتند.
بوشهر
با اجرای ویژه برنامه «یلدای قصه» در مراکز کانون استان بوشهر، بلندترین شب سال حال و هوای دیگری داشت.
در مرکز فرهنگی هنری کاکی، مادر بزرگ یکی از اعضا، بچه‌ها را با قصه‌های کهن برگرفته از اعتقادات و سنن گذشته این دیار، میهمان یلدای قصه‌ها کرد.
اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری گناوه با هم و یک‌صدا اشعار حافظ را قرائت کردند، تفأل به دیوان حافظ، قصه‌گویی از قصه‌های کهن، پذیرایی با میوه‌های شب یلدا و تقدیر از قصه‌گوها از جمله برنامه‌های این مرکز بود.
در مرکز فرهنگی هنری جم مربی از مادران میهمان خواست تا از قصه به عنوان یک ابزار آموزشی، تربیتی نه تنها در شب یلدا بلکه در همه شب‌ها بهره بگیرند. تفأل به حافظ توسط یکی از فرهنگیان فعال شهرستان، حافظ‌خوانی، مشاعره، پذیرایی با انار و هندوانه و در آخر تقدیر از مادربزرگ قصه‌گو از برنامه‌های این مراسم بود.
همچنین رییس دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و رییس انجمن حافظ بوشهر به بیان فلسفه برگزاری جشن شب یلدا پرداخت.
در این مراسم زکیه امیرپور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، جشن شب یلدا و بسیاری از آیین‌های ایرانیان باستان را بسیار زیبا دانست که با رنگ و بوی اسلامی ماندگار شده است.
هنرنمایی گروه موسیقی سنتی «دل آرا» از شهرستان تنگستان، حافظ‌خوانی، تفالی بر حافظ و تقدیر از کارکنان بازنشسته کانون از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
تهران
با حضور مدیرعامل و جمعی از مدیران و معاونان کانون پرورش فکری در سالن الغدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون مراسم یلدایی پر از شعر و قصه برگزار شد.
قصه‌گویی دو قصه‌گوی میهمان از مازندران، مشاعره، نقالی «مرشد میرزا علی»، شعرخوانی مربیان، روشن شدن چراغ شب‌های شعر و داستان آیش پس از سال‌ها توقف، گرفتن فال حافظ با رسم و سبک و سیاق گذشته و غزل‌خوانی از دیگر برنامه‌های مراسم بود.
پذیرایی با آجیل، هندوانه، لبو، باقلا و میوه این شب بدرقه مهمانان این مراسم بود.
در این برنامه علاوه بر مدیرعامل، معاونان، مشاوران، مدیران ستادی، کارشناسان و مربیان استان و بازنشستگان استان نیز حضور داشتند، از بازنشستگان استانی با تقدیم هدایایی در پایان برنامه تقدیر به عمل آمد.
با حضور عمو پورنگ در مرکز فرهنگی هنری اسلام ‌شهر 2، ویژه ‌برنامه‌ای با شرکت پر شور اعضا برگزار شد. شعرخوانی، قصه‌گویی عمو پورنگ، برنامه‌ای در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه، قصه‌گویی اعضا، گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی از برنامه‌های این مراسم بود.
مرکز فرهنگی هنری شماره 20 شب یلدا را در کنار کودکان کم شنوا و ناشنوا جشن گرفت. در این مراسم اعضای ناشنوا و کم شنوا همراه خانواده‌های خود در کنار اعضای عادی و فعال مرکز حضور داشتند. قصه‌گویی به زبان اشاره، صحبت‌هایی در خصوص شاهنامه و گاه‌شمار ایرانی اسلامی، قصه‌گویی عضو کودک و فعال مرکز با لباس محلی، گرفتن فال حافظ و صحبت در خصوص آیین‌های سنتی شب یلدا و پذیرایی با خوراکی‌های خاص این شب از برنامه‌های مراسم بود.
مرکز فرهنگی هنری لواسان با دعوت از اعضای قدیم و جدید مرکز ویژه ‌برنامه‌ای را به مناسبت شب یلدا برگزار کرد.
اجرای نمایش این همه تلق و ملق، نقالی، صحبت در رابطه با مراسم خاص شب یلدا در شهرهای مختلف، اجرای مسابقه‌، قصه‌گویی خاله قصه‌گو، پرده‌خوانی شب یلدا، گرفتن فال حافظ و پذیرایی از برنامه‌های مراسم بود.
چهارمحال بختیاری
مراکز کانون پرورش فکری استان چهارمحال بختیاری با حضور اعضا و اجرای برنامه‌های متنوع از یلدای قصه استقبال کردند. مدیر استان هدف از برگزاری برنامه یلدای قصه را گرامی‌داشت هر چه بهتر آیین و رسوم ایرانی و بهآن‌های برای دعوت از پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و والدین به مراکز دانست که زمینه‌ای برای احترام گذاشتن کوچک‌ترها به بزرگ‌ترها و استفاده از وجود پر مهرشان فراهم آید.
 وی حفظ ارزش‌های بومی و محلی و تکریم قصه‌گویان بومی را از دیگر اهداف برنامه یلدای قصه نام برد.
در این برنامه‌ها مراکز کانون استان با حضور اعضا، مربیان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به قصه‌گویی پرداختند. شعرخوانی کردند، خاطره شنیدند و تفالی به دیوان حافظ زدند شاهنامه‌خوانی نیز در این مراسم اجرا شد و اعضا در کنار والدین و مربیان خود پای سفره پذیرایی با خوراکی‌های ویژه این ایام نشستند.
خراسان جنوبی
در اولین روز از زمستان، مادربزرگ‌ها دست در دست نوه‌ها به مرکز فرهنگی هنری بشرویه آمدند تا کنار کرسی بنشینند، قصه بگویند و قصه بشنوند.
اعضای نوجوان مرکز با اجرای نمایش خلاق دوستی مادربزرگ، پدربزرگ و دیدار نوه‌ها موج شادی را به این جمع صمیمی هدیه کردند، پس از آن مادربزرگ‌ها یکی پس از دیگری صندوق‌چه قصه‌ها را گشودند و در کنار مربیان کانون و اعضا قصه گفتند.
گرفتن فال حافظ، پذیرایی با آجیل، تهیه چای آتشی، اهدای کتاب و گرفتن عکس یادگاری، توسط اعضا و بوی اسپند پیام دوستی و مهربانی را برای یلدای 90 به ارمغان گذاشت.
در مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند نیز مراسمی با حضور مادربزرگ‌ها و والدین اعضا برگزار شد. آجیل و میوه روی کرسی قرار گرفت، اعضا با شعر محلی برای مادربزرگ‌ها خاطره یلداهای قدیم را یادآور شدند.
در مرکز فرهنگی هنری سربیشه با مادربزرگ‌ها دور کرسی نشستند. مراسم کف‌زنی همراه با شعرخوانی شب چلّه انجام شد و اعضا با «کف» و آجیل‌های محلی پذیرایی شدند.کف نوعی شیرینی است که با زدنِ آب «چوبک» و شیرین کردن آن به دست می‌‏آید.
مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند نیز با همراهی اعضا و مادران قصه‌گو به استقبال یلدای قصه رفت. بیان قصه‌ی پاداش خوبی و انارهای آسمانی از زبان مادران یادآور قصه‌گویی در شب طولانی یلدا بود.
خراسان رضوی
مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تایباد با حضور والدین اعضا در شب یلدا به استقبال یلدای قصه رفت.
هدف از برگزاری مراسم یلدای قصه، تلفیق فرهنگ و هنر و آشنا کردن والدین با محیط کانون و برنامه‌های آن با اجرای برنامه‌ای سنتی و باستانی بود. در این همایش والدین اعضا به نقل خاطرات خود پرداختند. اعضا شعرخوانی کردند، افسانه شب یلدا و قصه‌هایی عاشورایی از دیگر برنامه‌هایی بود که اجرا شد.
سایر مراکز استان نیز با برنامه‌های ویژه به استقبال یلدای قصه رفتند، قصه‌گویی، نقل خاطره، تفال به دیوان حافظ، اجرای مسابقه و سخنرانی در خصوص این ایام از جمله برنامه‌های مراکز بود.
خراسان شمالی
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی به گرمی پذیرای این مراسم بودند. شب یلدای امسال در مراکز کانون استان با همراهی والدین اعضا رنگ و بویی خاص به خود گرفت و کودکان و نوجوانان صله رحم را که یکی از اهداف مراسم یلداست، آموختند. اجرای برنامه‌ها با محوریت قصه‌گویی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم دینی و نهضت عاشورایی برگزار شد.
در مرکز بجنورد با حضور ارکانی‌فرد، مدیر استان قصه، ننه سرما و عمو نوروز، بصورت نمایش خلاق اجرا شد. اعضا با صحبت‌های مدیر استان، درباره شب یلدا و سنت‌ها و آیین پیشینیان در این شب شنیدند. شاهنامه‌خوانی کردند و تفالی به دیوان حافظ زدند.
قالی قرمز رنگی در وسط سالن پهن شده و ماکت کرسی ساخته شد و رومیزی ترمه و بوته جقه روی آن پهن شده و بر آن تزئین سنتی گردو، بادام، برگه زردآلو، نخود و کشمش و میوه‌های برش خورده و کدو و چغندر پخته و آن طرف‌تر سماور و فانوس و شمعدان و گردسوزهای سنتی و گلدآن‌های سفالی و گل‌های آفتابگردان و خوشه‌های گندم قرار داده شد تا فضایی سنتی خلق شود و حضور گسترده والدین در کانون به جشنی باستانی متبرک شود. مرکز اسفراین نیز این‌گونه به استقبال یلدای قصه رفت.
خوزستان
شب یلدا، شب پیوند با سنت‌ها، شبی به بلندای قامت زندگی است و مراکز استان خوزستان با برنامه‌های ویژه به استقبال این روز رفتند. همزمان با آخرین روز پاییز «جشن شب یلدا» با حضور اعضای دختر و پسر مراکز استان به همراه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در کانون برگزار شد.
در آغاجاری فضاسازی کتابخانه با بادکنک‌های رنگی، پانلی از کلاژ، مطلب و شعر، پانلی از آثار اعضا، نقاشی و کارت‌سازی و چیدن میزی به عنوان کرسی و خوراکی‌های مخصوص، قرآن، دیوان حافظ، شمع و گل انجام گرفت. پخش موزیک و موسیقی، معرفی مناسبت، هم‌خوانی شعر «انار»، قصه‌گویی، نمایش عروسکی و پذیرایی از جمله برنامه‌های مراسم یلدای قصه بود. تعدادی از کودکان با لباس‌های محلی لری و ترکی، زیبایی خاصی به این جشن داده بود.
زنجان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان در طولانی‌ترین شب سال، پذیرای اعضای مراکز به همراه اولیا، معلمان و پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها بود.
شعرخوانی مربیان ادبی کانون زنجان، قصه‌گویی همراه با نمایش خلاق توسط مربیان مراکز از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.
اجرای بازی‌ محلی «تاپ نده تاپش نده» توسط کودکان و نوجوانان شرکت کننده، قصه‌گویی پدر بزرگ‌ها، مسابقه هندوانه خوری، معرفی شخصیت حافظ و توجه به مفاخر ادبی شعر و ادبیات کشور توسط مربی مرکز، و در نهایت پذیرایی از مهمانان با خوراکی‌های سنتی این شب و برنامه‌های ویژه از جمله تفال به دیوان حافظ،از جمله برنامه‌های این روز بود.
در مراکز شماره یک، 3 زنجان، ابهر و خرم‌دره نیز شب یلدا با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی و دعوت از والدین و بزرگترها، برگزار شد.
سمنان
مراسم یلدای قصه در مراکز کانون پرورش فکری سمنان با استقبال گسترده اعضا و والدین برگزار شد. در مرکز فرهنگی هنری گرمسار، قصه‌گویی مادربزرگ، شعرخوانی حافظ، مسابقه برای کودکان و مادر بزرگ‌ها، روایت‌خوانی، نمایش ننه سرما، گلوله برف و بابا بزرگ، شعرخوانی با حرکات نمایشی و خاطرات مادر بزرگ‌ها از برنامه‌های مراسم بود.
در مرکز شماره دو سمنان با حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های اعضا، قصه‌ای با لهجه سمنانی اجرا گردید، نقل خاطرات قدیمی مادر بزرگ‌ها، مسابقه آش‌خوری و پذیرایی از برنامه‌های مرکز بود.
اعضای پسر مرکز یک سمنان هم طی مراسمی گردهم آمدند و پس از شنیدن آداب و رسوم شب یلدا و اهمیت احترام به بزرگ‌ترها و صله رحم با قصه‌ی حضرت قاسم در کربلا و ادب و احترام ایشان به امام حسین(ع)آشنا شدند.
در ادامه اعضا تفالی به دیوان حافظ زدند و هم زمان با شعر و موسیقی یلدا از والدین و دوستان خود با تنقلات شب یلدا پذیرایی کردند.
سپس به همراه مربیان مرکز و والدینشان به خانه سالمندان نور رفتند و با اهدای گل و پذیرایی میوه، پای صحبت‌های شیرین سالمندان نشستند و آن‌ها را مورد دلجویی قرار دادند. در مرکز 2 دامغان هم برنامه‌های متنوعی در خصوص یلدای قصه‌ها اجرا شد.
سیستان و بلوچستان
مراسم یلدای قصه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، با حضور 200 نفر از اعضا، والدین آن‌ها، مربیان و کارکنان و بازنشستگان کانون در سالن سینما کودک زاهدان برگزار شد.
 در این مراسم که با هدف ارج نهادن به آداب و سنت‌های ایرانیان و آشنایی اعضا با این مقوله تدارک دیده شده بود برنامه‌های شعرخوانی، قصه‌گویی، حافظ‌خوانی و تفالی به دیوان حافظ اجرا شد و اعضا در کنار والدین‌شان در فضای کانون شب یلدای متفاوتی تجربه کردند.
فارس
مرکز گله‌دار به مناسبت فرا رسیدن اولین شب زمستانی، مسابقه قصه‌گویی با عنوان «قصه‌گویان یلدایی» برگزار کرد. مرکز فرهنگی، هنری خرامه نیز با حضور اعضای کودک و مادران‌شان، در کنار پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، شب یلدا را پاس داشتند. مرکز فرهنگی هنری بوانات نیز با حضور بخشدار مرکزی و مسوولان اداره‌ها، اعضا و والدین‌شان، برنامه‌ی قصه‌گویی، نشست ادبی و هنری اجرا کرد.
 مرکز فرهنگی هنری وراوی نیز در شب چله میزبان دانش‌آموزان، اعضاء و والدین آن‌ها در محل سالن اجتماعات کانون بود.
 مرکز فرهنگی هنری داراب با حضور اعضا به اجرای برنامه‌های مربوط به شب یلدا پرداخت. اعضای مرکز فرهنگی هنری نی‌ریز هم به همراه والدین‌شان در برنامه شب یلدا شرکت کردند. مرکز فرهنگی هنری شماره 2 و 5 شیراز هم مراسمی برای بزرگداشت شب یلدا داشتند.
در مرکز فرهنگی و هنری اقلید هم همزمان با فرارسیدن طولانی‌ترین شب سال ویژه برنامه یلدا و قصه‌های خاله نرگس با حضور اعضا و والدین برگزار شد
بیان تاریخچه‌ی یلدا و آداب و رسوم آن، قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، قصه‌گویی توسط اعضای کودک، تفأل به دیوان حافظ، توزیع کارت‌های اشعار حافظ، مسابقه‌ی حافظ‌خوانی، تهیه سفره‌ی یلدا، اجرای نمایش خلاق، معرفی ایام و وقایع، شاهنامه‌خوانی، مسابقه‌ی هندوانه‌خوری، بیان قصه‌های بومی شفاهی، حکایت‌خوانی گلستان، مشاعره، اجرای نمایش، جمله‌سازی با کلمه یلدا، بیان فلسفه شب یلدا، معرفی شخصیت امام سجاد(ع)، از جمله برنامه‌های اجرا شده در مراسم یلدای قصه مراکز استان فارس بود.
قزوین
مراکز کانون استان قزوین با اجرای برنامه‌های گوناگون، اعضا را بیش از پیش با آیین و باورهای اجداد و نیاکان خود آشنا کردند. مرکز شماره یک قزوین با دعوت از دانش‌آموزان مدارس و اجرای فضاسازی مناسب با شب یلدا، مجری برنامه‌های متنوع بود.
مرکز شماره یک تاکستان، مرکز الوند، مرکز شماره دو آبیک، مرکز ضیاآباد، مرکز فرهنگی و هنری مجتمع و اقبالیه نیز با مراسم پرشور با حضور اعضا، والدین و مربیان یلدای قصه را پاس داشتند.
مسابقه ادبی، معرفی آداب و رسوم قدیمی مردم ایران، قصه‌گویی، شعرخوانی، فال حافظ، معرفی تاریخچه شب یلدا، خاطره‌گویی شماری از مادر بزرگ‌ها، اجرای شعر و سرود با گویش تاتی، مسابقه نقاشی، نمایش فیلم و کار ادبی، اجرای متن ادبی، کاردستی، حافظ‌خوانی، بازی با کلمات، معرفی شخصیت حضرت امام سجاد(ع)، مسابقه درباره شب یلدا، اهدا جایزه به اعضای برنده مسابقه و پذیرایی از جمله برنامه‌های اجرا شده در مراکز قزوین در جشن یلدای قصه بود.
قم
در درازترین شب سال، شب پیروزی نور بر اهریمن تاریکی و شب شعر و قصه‌گویی ایرانی، مرکز شماره 5 کانون استان قم جشن یلدای قصه برگزار کرد.
قصه‌گویی در رابطه با شخصیت امام سجاد(ع)، معرفی دیواری شخصیت ایشان، معرفی دیواری شخصیت حافظ، حافظ‌خوانی، معرفی پیشینه تاریخی شب یلدا از جمله این برنامه‌ها بود.
در این برنامه مرکز شماره 5 از دکور و فضاسازی سنتی استفاده کرد و سعی بر این داشت تا کودکان را با حال و هوای شب یلدا در گذشته خانواده ایرانی، آشنا کند. مادران اعضا در این برنامه کودکان خود را همراهی کردند.
کردستان
مراکز کانون پرورش فکری کردستان مجری برنامه‌های متنوع با عنوان یلدای قصه‌ها بودند. فال حافظ گرفتن و خواندن شعرهای حافظ، قصه‌گویی توسط نه نه سرما توسط مربی، انجام بازی محلی "گوروا بازی یا جوراب بازی، گوزان یا گردو بازی" توسط اعضا و با کمک مربیان اجرا و با استقبال اعضا و والدین آن‌ها روبرو شد.
قصه‌های اسلامی و ایرانی از محورهای اصلی جشن‌ها بود. آشنایی اعضا با اثرات راز و نیاز و طلب رزق و روزی و سلامتی در قالب قصه و معرفی کتاب شاهنامه به اعضا، خواندن متن‌های ادبی نوشته شده توسط اعضا درباره شب یلدا، شناساندن برنامه‌های این شب، رسم و رسوم و باورهای پیشین در قالب بحث آزاد، قاچ کردن انار از جمله برنامه‌های مراسم یلدای قصه در مراکز استان فارس بود.
مرکز کامیاران و مرکز قروه مجری این برنامه‌ها بودند که با محوریت قصه‌گویی اجرا شد. اشاره به چیستی و چرایی یلدا، پخش فیلم، بازی، مسابقه و پذیرایی از دیگر برنامه‌های این استان بود.
کرمانشاه
مدیر کانون پرورش فکری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا به بازگویی جلوه‌های شب یلدا درکرمانشاه پرداخت. وی شب یلدا را یادگاری از ایران باستان دانست.
مراسم شب یلدا در مراکز استان نیز با شور و حال ویژه با عنوان یلدای قصه اجرا شد. در مرکز شماره 10 کرمانشاه با جمعی از اعضا و اولیای آن‌ها و مربیان و کارشناسان کانون استان برگزار شد.
در این مراسم رضا موزونی مدیر کانون استان، ضمن تشکر از مربیان، گفت: شب یلدا ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و همچنین پیوندی ناگسستنی با قصه و قصه‌گویی دارد. وی این شب را بهانه‌ای برای دور هم نشستن و افزایش رشد عاطفی در نزد خانواده‌ها دانست.
گرفتن فال حافظ، حافظ‌خوانی، پذیرایی با آجیل و هندوانه، قصه‌گویی از شاهنامه، قصه‌ی محلی«کرکچل» به زبان محلی از دیگر برنامه‌های مراسم یلدای قصه بود.
در این مراسم، هدایایی از سوی مدیریت استان به میهمانان حاضر در این برنامه اهدا شد.
کهگیلویه و بویراحمد
برگزاری مراسم شب یلدا همراه با برنامه‌های متنوع شامل شاهنامه خوانی، فال حافظ، برگزاری مسابقه با حضور خانواده‌های کانون در مرکز فرهنگی هنری شماره 1 کانون استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.
به مناسبت فرا رسیدن فصل زمستان و گرامی‌داشت شب یلدا و با توجه به نام‌گذاری شب یلدای امسال به نام یلدای قصه، با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یکی از آیین‌های دیرینه ایرانیان در مرکز شماره یک یاسوج جشن یلدای قصه برگزار شد.
در این برنامه سیدهانی حسینی مدیر کانون استان در جمع خانواده‌ها با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام زین‌العابدین(ع) گفت: کانون پایه گذار مراسم یلدای قصه توسط مدیرعامل است و هدف از آن زنده نگاه داشتن فرهنگ شب یلداست که ریشه در اصالت ایرانیان به عنوان مردمی خانواده محور دارد.
در این برنامه شاهنامه خوانی، قصه‌گویی، مسابقه، پذیرایی و اهدای جوایزی به برندگان مسابقه‌ها برگزار شد.
 همچنین دبیر ستاد اقامه نماز به عنوان میهمان ویژه، سخنانی در خصوص این ایام بیان کرد.
گلستان
در مرکز فرهنگی هنری رامیان با فضاسازی و دعوت از اعضا و والدین آن‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی به استقبال یلدای قصه رفت.
در این مراسم ضمن اجرای برنامه‌های سنتی شب یلدا از جمله، قصه‌گویی، حافظ خوانی و نوازندگی با همراهی قصه‌گویان محلی، حافظ‌خوانی، نمایش، پرسش و پاسخ در خصوص شب یلدا و مسابقه نیز اجرا شد.
رامیان یکی از شهرهای شرقی استان گلستان است که به دلیل وجود منظره بکر و طبیعی دو کوه بلند بلندجار و کوه امام قاسم در شرق وغرب آن شب‌های عادی طولانی‌تری دارد، به همین دلیل شب یلدای رامیان درکشور از همه شهرهای دیگر طولانی‌تر است.
گیلان
به مناسبت آغاز فصل زمستان مراسم جشن یلدا با حضور کودکان در مراکز فرهنگی، هنری استان گیلان برگزار شد.
کودکان عضو مراکز فرهنگی هنری در کنار سفره‌ی رنگارنگ یلدا از نعمات و الطاف الهی شکرگزاری کردند و با آداب و رسوم مردم گیلان در برگزاری مراسم یلدا آشنا شدند.
در این مراسم مربیان فرهنگی هنری مراکز با لباس‌های محلی قصه‌گویی کردند، خاطره تعریف کردند، برای اعضا شعر خواندند و پای خاطرات اعضا نشستند. با تفأل به دیوان حافظ، اعضا برای همه‌ی مردم دعا کردند.
مازندران
در مرکز فرهنگی و هنری شماره 2 بابل، مراسم یلدای قصه به همراه تقدیر از قصه‌گویان رضوی مرکز با حضور مدیر کانون پرورش فکری استان و والدین اعضا برگزار شد.
 در این مراسم ضمن گرامی‌داشت ایام محرم با طرح احادیث، روایات و نیز دعا در ارتباط با آیین یلدا، برنامه‌هایی نظیر؛ قصه‌گویی، مشاعره اعضا، خاطره‌گویی والدین، تفأل به دیوان حافظ، پذیرایی با خوراکی‌های یلدایی اجرا شد.
مربیان و اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره 1 ساری، چالوس، گلوگاه، کیاکلا، بابل، دلگشا، قائمشهر، پل سفید، کیاسر، جویبار، نور، کتالم، کلار دشت، نکا و رامسر با برنامه‌های متنوع و حضور اعضا و والدین آن‌ها مراسم یلدای قصه را برگزار کردند.
تبرک جستن از قرآن و تفال به دیوان حافظ، ترویج فرهنگ قصه‌گویی و بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های ارزشمند بزرگان و سالمندان، قصه‌گویی، سخنرانی در خصوص تاریخچه و فلسفه مراسم یلدا، نمایش فیلم، شعرخوانی، مسابقه، بازی و سرگرمی، معرفی وقایع و ایام، بیان فلسفه شب یلدا، معرفی شخصیت امام سجاد(ع)، نمایش خلاق، قصه‌گویی محلی به گویش‌های مازنی و لری، مسابقه چیستان، تقدیر از اعضای موفق، پذیرایی با خوراکی‌های سنتی مانند، پشت زیک، دختر دونه، گندمک، انار، سیب و ازگیل شور از برنامه‌های مراکز کانون استان مازندران در مراسم شب یلدا بود.
مرکزی
باز هم کرسی و ننه سرما و هندوانه شب چله و دور هم نشستن و آجیل و انار و... خوردن. فال حافظ گرفتن و تعریف خاطرات. بله زمستان از راه رسید و پاییز زرد رنگ کوله بارش را جمع کرد و رفت و مراکز با شور و شعف اعضا به استقبال ننه سرما رفتند و با اجرای نمایش خلاق و سرود صد دانه یاقوت و شنیدن قصه و شرکت در مسابقه بیست سوالی شب یلدای‌شان را جشن گرفتند.
مربیان مراکز 4 و5 به مناسبت شب یلدا برنامه‌های متنوعی با حضور اعضا و خانواده‌هایشان در سالن اجتماعات مرکز 5 برگزار کردند. این جشن با هدف آشنا کردن خانواده‌ها با فعالیت‌های کانون و همچنین معرفی این جشن باستانی و آداب و رسوم خاص آن به اعضا برگزار شد.
شاهنامه خوانی، سرود، نمایش، فال کوزه و فال حافظ، قصه‌گویی و مسابقه از برنامه‌های جشن بود.
در مراسم یلدای قصه، اعضای مرکز داودآباد قصه گفتند، در مورد آداب و رسوم شب چله با هم صحبت کردند و داستان شب یلدا را خواندند و کاردستی میوه شب یلدا را درست کردند.
مرکز فرهنگی هنری شماره یک محلات هم محفلی یلدایی آراستند و برنامه‌های شعرخوانی گروهی، قصه‌گویی و نمایش فیلم کشاورز و ربات را برگزار کردند، مربیان مرکز در مورد شب یلدا برای اعضا صبحت کردند.
هرمزگان
اعضا و مربیان مراکز ابوموسی، قشم، مرکز شماره 3 بندرعباس، با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، دینی و ادبی مراسم ویژه یلدای قصه را برگزار کردند. در مرکز ابوموسی، بررسی جایگاه شب در زندگی انسان، شب از دیدگاه قرآن و روایات، مناجات‌های شبانه، نماز شب و فواید آن و همچنین بیان نظرات دانشمندان و علما در مورد شب مباحثی بود که در نشستی با حضور حاج آقا حسنی امام جماعت شهرستان و اعضای مرکز ابوموسی بررسی شد.
در مرکز قشم به مناسبت فرا رسیدن آیین باستانی شب یلدا، نشست ادبی با عنوان "دانه‌های سرخ احساس در شب بلند یلدا" با حضور دختران نوجوان برگزار شد.
در این روز مربیان مرکز ضمن آشنا کردن اعضا با زوایای علمی آخرین روز پاییز و رسوم ایرانیان در این شب برای اعضا قصه‌گویی کردند.
برگزاری جلسه آزاد پیرامون جایگاه شب در زندگی انسان و بررسی آن از دیدگاه قرآن از دیگر برنامه‌های مرکز قشم در شب یلدا بود.
در پایان اعضای شرکت کننده با طراحی کارت‌هایی مربوط به این شب، آن‌ها را به یکدیگر هدیه دادند.
مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بندرعباس هم به مناسبت فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال ویژه برنامه‌ای اجرا کرد.
همدان
ویژه برنامه‌های شب یلدا در مراکز (1،2،3،4،5) همدان، (1،2،3) ملایر، فیروزان، فامنین، تویسرکان، کبودرآهنگ، ازندریان، قهورد، سامن، شیرین سو، رزن، مریانج، سرکان، نهاوند و اسدآباد با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این آیین سنتی برگزار شد.
با دعوت از مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌های قصه‌گو، لحظاتی سرشار از خاطره با نقل قصه‌ها و آداب و رسوم گذشتگان در مراکز رقم خورد.
معرفی وقایع و ایام، اجرای قصه‌گویی، مسابقه، نمایش خلاق و چیدمان میوه‌ها و آجیل‌های مخصوص شب یلدا و معرفی غذاها و خوراکی‌های مخصوص این روز توسط عروسک‌های ملی سارا و دارا از دیگر برنامه‌های شب یلدا بود.
 به دلیل تقارن شب یلدا با ایام محرم، قصه‌گویی با مفاهیم دینی و نهضت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدا... الحسین(ع) بیان شد.
یزد
در ویژه برنامه‌ای که به مناسبت شب یلدا در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استان یزد برگزار شد، مدیر کانون استان به بیان قصه کوتاهی با موضوع امیدواری پرداخت و یکی ازریشه‌های شب یلدا را امید به زندگی و مبارزه با سختی‌ها توصیف کرد. علیرضا جلالی این شب را فرصتیبرای با هم بودن دانست.
بیان تاریخچه شب یلدا و آداب و رسوم ویژه این شب، نگاهی به آسمان شب یلدا، بیان تاریخچه و نقل داستان، تفال به دیوان حافظ، گرفتن فال به روش سنتی، قصه‌گویی، نمایش فیلم و پذیرایی از برنامه‌های مراسم یلدای قصه بود.
مرکز شماره یک یزد، یک ابرکوه، 2 ابرکوه، یک اردکان و مرکز بافق، با برنامه‌های فرهنگی و هنری از یلدای قصه استقبال کردند.
قصه‌گویی، تفال به دیوان حافظ، صحبت از آیین برگزاری شب یلدا و صله رحم، بازگویی سنت پیامبر(ص) مبنی بر دید و بازدید، حکایت هندوانه و آجیل و انار و تنقلات ویژه این شب، اجرای نمایش خلاق، قصه‌گویی با گویش ابرقویی، آموزش میوه‌آرایی با روش‌هایی جذاب، شعرخوانی،معرفی کتاب، حافظ‌خوانی و نقاشی از ویژه برنامه‌های مراکز یزد در مراسم یلدای قصه بود.
گزارش از: حسین قربانزاده کارشناس روابط عمومی کانون استان اردبیل