کد خبر: 228417
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
بازدید 15751
نماز آیینه ی عبودیت. گزارشی از برنامه های نماز در مراکز کانون اردبیل

 
مقدمه
نماز، مهم ترین اعمال دینی است. اگر نماز در نزد خداوند قبول شود، عبادت های دیگر هم قبول می شود. نماز، نور چشم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) و نخستین و آخرین سفارش ایشان است. چنانچه آثار و برکات خیر این فریضه ی اسلامی، از دوران کودکی، به انسان یادآوری و آموزش داده شود، در نهاد پاک وی ماندگارتر و موثرتر خواهد بود
اهمیت نماز و عبادت در کودکی
   برخی افراد عبادت و نماز کودکان را برای آنان به منزله سرگرمی می دانند و آن را فاقد ثواب و اجر الهی می دانند در حالی که چنین نیست و قطعا عباذت در کودکی حسناتی را به دنبال دارد.
   پس خوب است که بدانیم عبادت و نماز خواندن کودکان آنان را در پیشگاه خداوند ماجور می گرداند و رغبت بیشتری برای انجام عبادت خواهند داشت و از طریق دیگر انجام عبادت ها در کودک موجب ملکه شدن آنها می گردد و باعث می شود که در دوران بزرگسالی عبادت را به آسانی و به خوبی انجام دهند اما آنان که هنگام بلوغ نماز ننموده اند عبادتی نکرده اند بعد از بلوغ انجام این کار برای آنها بسیار دشوار خواهد بود پس اگر بخواهیم کودکان افرادی مفید مومن و نماز خوان باشند باید از دوران کودکی با عبادت و نماز خو بگیرند و این دوره برای آموزش و ترغیب آنان بهترین دوران است.
نقش تمهیدی
    جهت زمینه سازی امال عبادی و نماز در کودکان اول باید تمهیدات لازم فراهم شود و اقداماتی به عمل آید .چنانچه پیامبر (ص)فرمودند :هنگام تولد کودک در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه خوانده شود.با اینکه این دو عمل مستحب می باشد ولی یک نواع آماده سازی برای سال های آینده او می باشد.
     امام چهارم( ع)در روایتی می فرمایند :وقتی کودکی به سن سه سالگی رسید به او بگویید کلمه لا اله الا الله را بگوید و بعد از چند ماه نام پیامبر اسلام محمد(ص)را بر زبان جاری کند در سن چهار سالگی بر پیامبر درود بفرستد.همه اینها نقش تمهیداتی دارند و این امر و عواملی از این قبیل آنها را برای انجام عبادت در کودکی و دوران بلوغ آماده می کند که به آن نقش تمهیداتی گفته می شود.
 
نقش الگویی
    کودکان و نوجوانان در تقلید پذیری شهره اند و آنها بسیاری از رفتار ها از طریق تقلید کردن از دیگران می آموزند.کودکان و نوجوانان که در جای جای این جهان الگوهایی از معنویت را آنها که که خود اهل دل اند و به مشاهده قلبی حقایق عالم نشسته اند بیابند غذای روح خود را یافت و جذب آن می شوند.ولی آنانی که از این بحث دور اند وقتی برای نیاز درونی خود جوابی نمی یابند خود را در سطوح دیگر شخصیت مشغول می کنند.
دوره کودکی و نوجوانی در تربیت اسلامی حائز اهمیت بسیار است.چنانچه حضرت علی(ع) می فرمایند :قلب کودکان و نوجوانان مانند زمینی خالی است و هر آنچه در آن افکنده شود می پذیرد و در ادامه به فرزندشان امام حسن(ع)می فرمایند:من به تربیت تو اقدام کردم قبل از اینکه قلب تو سخت شود و قبل از اینکه عقلت اشتغالات بسیاری بیابدخلاصه آنچه قلب کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر مثبت یا منفی قرار می دهد در تربیت دینی باید به جد مورد توجه و تحقیق قرار گیرد.نتیجه آنکه در اسلام نیز به این امر تکید بسیاری شده است.ثابت شده کودکان و نوجوانان بیشتر از طریق مشاهده از اعمال و زفتار والدین و اطرافیان خود الگو می گیرند و آنها با مشاهده اعمال نیک عبادت و نماز والدین به این کار می پردازند و به تقلید و تکرار آن رفتار ها مبادرت می ورزند.
نقش تبلیغی
از دیگر نقش هایی که بر عهده والدین و آموزگاران می باشد نقش تبلیغی است.امروزه آیین هایی که افکار بت پرستانه را در دنیا تبلیغ می کنند کم نیستند.آنها با وعده های فریبنده ای مردم را بسی مرام و دین خود دعوت می کنند.امروز در اینترنت به مطالب زیادی در مورد ادیان مختلف بر می خوریم که به نحوی سعی در دور کردن کودکان و نوجوانان از دین اسلام را دارند.
در اینجا نقش والدین و مربیان بسیار مهم و سازنده است باید با تبلیغات مناسب آنها را به راه راست هدایت کنند:.با سخن گفتن در مورد دین و عبادت و نماز و احکام آن کودکان را بسوی عبادت جذب کرد.چنانکه در فرآ“ نیز تاکید شده است که :خداوند متعال پیامبر (ص)را مورد خطاب قرار داده می فرماید:ای پیامبر ابلاغ کن آنچه را که از سوی پروردگارت به تو نازل گشته است.اگر آن را ابلاغ نکنی رسالت خود را به نحو اکمل ابلاغ نکرده اینتیجه اینکه ما باید تبلیغات بسیار گسترده ای در رابطه با کشاندن کودکان و نوجوانان بسوی عبادت و نماز داشته باشیم.
در اسلام تبلیغ از نقش و اهمیت ویژه ای برخوردار است و با این عمل حتما می توان نتیجه بهتری گرفت.
نقش تشویق در کودک
برای دست یافتن به نتیجه بهتر قطعا خواست و اراده کودک مهم است پس باید کاری کرد که عبادت برای او کاری جاذب و رغبت انگیز باشد نه اینکه فرزندان را در مواقع نا مناسب مجبور به این کار نماییم.بد نیست بدانیم وقتی کودکان را با تنبیه یا اجبار به سوی کاری     می فرستیم چه اتفاقی می افتد.
آنچه رخ می دهد به قرار زیر می باشد.
1-احساس زدگی و تنفر نسبت به انجام عبادت پیدا می کند و این امر نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت.
2-از آنچه که فرد در انجام کارهای ارادی و اختیاری از انگیزه بیشتری برخوردار است قطعا با تشویق او بر میزان این بازده افزوده می شود و بالعکس اجبار باعث کاهش انگیزه و پایین آمدن بازده فرد می باشد.
3-اگر رابطه ای که با کودکان قبلا برقرار کردیم رابطه خوبی نباشد این امر او را غمگین می کند و عامل کاهش رفتار صحیح او می باشد و بالعکس اگر کودکان را به عملی تشویق و ترغیب نماییم مسلما با شادی و نشاط شروع به انجام آن عمل خواهند کرد و تشویق در این امر موفقیت ما را چند برابر خواهد کرد.
باید با توجه به تجربه دریافت فرزند به چه نوع تقویت کننده ای علاقمند است.تا با اختیار نهادن آن وی را به انجام عبادت و نماز علاقمند ساخت.مثلا ممکن است یکی از فرزندان شما به گردش کردن و دیگری به خوراکی خاصی علاقمند باشد و فرزند سوم شما به تقویت کننده های کلامی به خوبی پاسخ دهد.پس باید به تناسب آنها را مورد تشویق قرار داد.
مراد این است که پس از اتمام نماز کودکان به نحوی مورد تشویق قرار گیرند تا این امر موجب دوام عبادت و استمرار توجه به فریضه نماز گردد و به تدریج که او بزرگ و بزرگتر می شود. سخن از اهمیت و فلسفه نماز نیز به میان آورد تا عادت کردنبه اقامه نماز همراه با فهم و درک بهتر از این عبادت باشد.
نقش تذکر و یاد آوری
ممکن است کودکان اوقات نماز را فراموش کنند و یا به علت بازی های کودکانه و دیگر عوامل وقت نماز را فراموش کنند و آن را در وقت مناسب به جا نیاورند.در اینجا والدین و مدرسه نقش بسیار مهمی دارند و باید به کودکان یاد آور شوند تا نمازشان را در اول وقت بخوانند تا به این عمل عادت نمایند.
اگر تذکرات به موفع والدین و مربیان نباشد کودک گاه دچار فراموشی شده و از انجام نماز باز می ماند و رفته رفته به انجام چنین اعمالی بی علاقه و دلسرد می شود.
وجود تذکرات سازنده با لحنی ملایم امری مفید است و می تواند نقش بسیار سازنده ای را در هدایت کودک بسوی عبادت داشته باشد.
نقش تسهیلی
انجام عبادت و نماز بصورت کامل و بجا آوردن تمامی شرایط آن برای کودکان کاری دشوار است به منظور ترغیب کودکان به عبادت باید تسهیلاتی را در نظر گرفت.
امام صادق(ع)می فرمایند:کودکان خود را هنگام سحری بیدار کنید تا همراه شما روزه بگیرند اما در طول روز هر وقت که خودشان خواستند می توانند افطار کنند و نباید برای آنها اجباری باشد.
اجبار کودکان را از انجام عبادت متنفر می کند و موجب دلسردی و بی علاقگی آنان نسبت به انجام چنین اعمالی می شود در مورد نماز هم روایات زیادی آمده است که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
روایت است وقتی کودکان می خواهند وضو بگیرند و نماز بخوانند برای آنها آب نیمه گرم آماده کرده و جانماز آنها را پهن کنیم.
حتی می توانیم با مختصر کردن ادعیه و قنوت و موردی نظیر اینها خواندن نماز را برای کودکان سهولت بخشیم..
البته با افزایش سن آنها می توان بر کیفیت عبادت آنها افزود و سطح راز و نیاز و عبادات آنها را اعتلا بخشید.
اما باید از تحمیل عبادت های سخت و سنگین جدا پرهیز کنیم که این اعمال موجبات زدگی کودکان از دین را فراهم می سازند.
آثار اقامه نماز
نماز باعث تقوا استو تقوا نه تنها روح بلکه جسم را نیز از آلودگی های ناشی از گناه نگه   می دارد.بیماری های ناشناخته و خانمان بر انداز که امروزه در جهان شایع شده اند مطمئنا نتیجه تبهکاری کسانی بوده است که اهل نماز و نیایش نبوده اند.
آقای کارل فیزیولوژیست معروف فرانسوی در باره آثار جسمانی و درمانی نماز می نویسد:
طبیب زمانی که می بیند بیمار دست به دامان دعا و توسل به خدا شده است می تواند خرسند باشد چه آرامش هایی که نیایش به ارمغان آورده است..این امر کمک شایانی در مداوا می کند.زیرا نیایش در همان حال که آرامش را پدید آورده است بطور کامل در فعالیت های مغزی انسان یک نوع شکفتگی و انبساط باطنی و دلاوری را تحریک می کند. نکته دیگری که قابل ذکر است اینکه عبادت انسان ساز و شفا بخش نماز علاوه بر تاثیر درمانی که پس از هجوم استرس ها درد دارای نقش پیش گیری کننده از آنها نیز هست.بویژه این نقش را در نماز های جماعت و نماز نشاط بخش و عبادی سیاسی جمعه بیشتر می توان یافت.
. به همین باور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره در تلاش هستند تا با اجرای برنامه های مختلف خواندن نماز در وجود کودکان نهادینه سازند.گزارش زیر نگاهی دارد به گوشه ای از این تلاش های فرهنگی و برنامه های معنوی در راستای آموزش نماز.
مرکز 1 اردبیل
معرفی کتاب
در این برنامه کتاب"فرهنگ نامه نماز" به اعضا معرفی شد. فرهنگنامه نماز یک از کتاب های مفید و قابل استفاده برای اعضا گروه سنی" ج و د" می باشد که با مراجعه به آن اعضا با "احکام ،آداب، آثار و تاریخ نماز " آشنا می شوند. در ادامه، اعضا با روش اسنفاده از این فرهنگ نامه به صورت عملی آشناشدند .
بحث آزاد
 "چرا نماز می خوانیم ؟ "با طرح این سوال از اعضا خواسته شد تا هر کدام نظرات خود را در این خصوص بیان کنند. در ادامه گفتگویی در خصوص نیایش در مذهب های دیگرنیز طرح شد. اعضا در گفتگو های خود به جملاتی چون نماز ستون دین است و نماز کلید بهشت است اشاره کردند، به همین دلیل از اعضا خواسته شد تا بیشتر درباره این جمله توضیح بدهند.
کاردستی
دراین فعالیت اعضای دختر سجاده ای را با تکنیک کولاژ وبا استفاده از کاغذها ومقواهای رنگی کارکردند. ابتدا مربی توضیحاتی در این مورد وهدف از برگزاری فعالیت برای اعضا داده شد ودر مورد نحوه صحیح قرائت کردن نماز وهمچنین اوقات شرعی گفتگوهایی انجام شد وسپس سجاده را با همکاری هم درست کردند.
گفتگو در باره ی کیفیت وضو در کارگاه قران
وضو یکی از آداب لازم برای قاریان قران است . به همین دلیل اعضا در کارگاه قران با کیفیت وضو آشنا شدند. مربی کارگاه از اعضا در باره روش وضو سوال کرد وبا طرح این سوال اعضا به صورت عملی با کیفیت وضو آشنا شدند .
آشنایی اعضا کارگاه قران با نمازهای واجب و نماز های مستحبی
اعضا کارگاه قران با نماز های واجب و مستحبی آشناشدند . همچنین در این کارگاه به اعضا در قالب بحث و گفتگو تعدادنمازهای یومیه یادآوری شد . در ادامه سوره های حمد و توحید که در نماز نیز خوانده می شود به صورت دسته جمعی قرائت شد.
مرکز 3اردبیل
معرفی کتاب
در دین ما عبادت هدف آفرینش ما می باشد. (وما خلقت الجن و الانس الالیعبدون) کارهایی راکه ما انجام می دهیم اگر برای رضای خدا باشد عبادت است. برای آشنا سازی بیشتر اعضا با عمل پرستش درحین نمازخواندن و عبادت و درک مفهوم عبادت، لازم بود تا کتاب هایی در این زمینه برای مطالعه بیشتر معرفی شود. از کتاب ارمغانی برای اندیشه گزیده تحف العقول که کتابی ارزشمند از سخنان ائمه معصومین (ع) می باشد، از حکمت ها و سخنان ائمه اطهار و حضرت رسول اکرم (ص) که همچون چشمه جوشانی از فیض رحمانی اند،  قسمت هایی خوانده و توضیح داده شد. این کتاب برای مطالعه تکمیلی و استفاده بیشتر، به اعضا معرفی گردید. کتاب های دیگری در این حوزه معرفی شد که از جمله ی آن ها می توان به: فرهنگنامه نماز، آبشار رحمت، کاربردهای نماز، چرا نماز ... اشاره کرد.
جمع آوری احادیث اسلامی درباره نماز
حضرت علی (ع) که می فرمایند: «نماز گناهان را مثل برگ درختان می ریزد و گردن انسان را ازگناه آزاد می کند.»
 آنگاه در ادامه تشبیهی جالب، پیامبراکرم(ص) نقل می فرمایند: «نماز همچون جوی آب گرمی است که انسان روزی پنج مرتبه خودرا درآن شستشو می دهد.»
برای آشنایی با احادیث و روایاتی که در خصوص نماز به ما رسیده است، موضوع تحقیقی تحت عنوان "نماز در آیینه ی روایات و احادیث" به اعضا داده شد و با جستجو در کتاب ها و منابع موجود، این احادیث جمع آوری گردید.
این تحقیق در قفسه مخصوص تحقیق و پژوهش اعضا قرار داده شد تا سایر اعضای مرکز نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
ذکر حضرت فاطمه زهرا(س):
یکی از اذکار زیبایی که خواندن آن ها پس از نماز مستحب می باشد، ذکر حضرت فاطمه زهرا(س) می باشد. این ذکر به اعضا آموزش داده شد و درباره معنا و مفهوم آن توضیحاتی ارائه گردید. در این فعالیت، ذکر مورد نظر، به عنوان هدیه ای زیبا که از پیامبر گرامی به بانوی دوعالم هدیه شده و به دست ما رسیده، معرفی شده و بر قرائت آن در تعقیبات نماز تأکید شد.
آشنایی با فرایض و احکام دینی
در سال 92 با توجه به تقارن ایام مبارک ماه رمضان با روزهای گرم تابستان فرصت مغتنمی پیش آمد تا به احکام دینی و سخن گفتن در باب فروع دین از جمله نماز، روزه، امر بمعروف، نهی از منکر و ... بپردازیم. با استفاده از احکام مراجع تقلید در  برنامه هایی که به اجرا درآمد،  به بحث پیرامون  روزه وروزه داری و شرایط آن، چگونگی دعوت به معروف و نهی از منکر بصورت لسانی و یا غیر مستقیم پرداخته شد.
اولین گام در برنامه امر به معروف آشنا کردن اعضا با فریضه نماز و احکام مربوط به آن بود. چگونگی وضو گرفتن جهت ورود به نماز و آشنایی با آداب نماز و ادای این فریضه در اول وقت و توجه به معانی و مفاهیم ارزشی نماز از برنامه هایی بود که برای اکثر اعضا که به سن تکلیف رسیده و یا نرسیده بودند برگزار گردید.
 نماز بعنوان عاملی بسیار قوی که از منکر و کارهای بد جلوگیری می کند به اعضا معرفی شده و داستانهایی از این تاثیرات در زندگی برای ایشان نقل شد.
احکام وضو و تیمم
برای ورود به نماز، ابتدا باید وضو گرفت. در جلسه ای به اتفاق اعضا، ابتدا نحوه ی وضو گرفتن آموزش داده شد و در ادامه، تک تک اعضا به این کار پرداختند. رفع اشکالات موجود در این زمینه و یافتن پاسخ سوالات اعضا با مراجعه به رساله ی موجود در مرکز، از دیگر برنامه ها بود. همچنین در ادامه اعضا با تیمم گرفتن نیز آشنا شدند.
ارکان نماز
 ارکان نماز و آشنایی با آن ها برای یک نمازگزار، لازم و ضروری است. در جلساتی که برگزار می شد این امر مورد توجه بوده و به اعضا ارائه شد. اگر نمازگزار، ارکان نماز را انجام ندهد عمدی باشد یا سهوی، نمازش باطل می شود. توضیحات کامل، با استفاده از منابع موجود در مرکز و بصورت مستند و مستدل، ارائه گردید.
تفسیرسوره ی حمد و توحید ازکتاب تفسیرنور نیز ازجمله برنامه های اجرا شده در مرکز می باشد که اعضا ضمن آشنایی با انوع کتابهای تفسیر، با تفسیر سوره حمد نیز آشنا شدند. این برنامه به منظور درک بیشتر اعضا از مفهوم کلماتی که در نماز بر زبان می آورند، اجرا شد.
آشنایی با احادیث رضوی
آشنا نمودن اعضا با سخنان هدایتگر ائمه معصومین از جمله کارهایی ست که می تواند در روح کودکان آثار عمیقی داشته باشد. در جلسه ای با حضور اعضا کارت های حدیث در اختیار ایشان قرار داده شد. هریک از اعضا یک حدیث از امام رضا(ع) را قرائت نموده و معنی فارسی آن را هم خواندند. این شیوه ی قرائت احادیث که روی کارتهایی نوشته شده و در اختیار اعضا قرار میگیرد، باعث دقت اعضا در متن نوشته شده و تعمق در این سخنان گشته و با شیوه ای متفاوت باعث افزایش علاقه اعضا به مطالعه در احادیث ائمه و آشنایی با مفاهیم دینی و اسلامی می گردد.
مرکز 4  اردبیل
 آموزش تصویری وضو با نصب در پانل احکام و حدیث مرکز:  
برای آشنایی بهتر اعضا - بخصوص اعضایی که به سن تکلیف می رسند- با مراحل نماز ،آموزش تصویری نماز در محل مذکور نصب گردید تا در مراجعه و در صورت سوال،نیازشان را مرتفع نمایند.
مرکز 4 اردبیل با مربیان توانمند خویش می کوشد تا اعضای فهیم خود را با فلسفه برگزاری نمازآشنا سازد کوشش در این مهم میسور نخواهد بود مگر باالگو قرار دادن شخصیتهای ناب و اسوه اسلا می همچون حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (علیهم السلام) و صد البته سیره ائمه و بزرگان دین و رهبران بزرگ دینی مان تا شعایر و فلسفه نماز را به گونه ای دلچسب و گوارا مطمح نظر آنان قرار دهد.
استفاده از شیوه ها و فعالیتهای فرهنگی (تعریف شده کانون) ازجمله فعالیت بحث آزاد و معرفی کتابهایی همچون "حضور قاب در نماز- صلاة ضلالت - جشن تکلیف و... نیز فعالیت قصه گویی و خاطره گویی نقش پر رنگتری را در ایجاد بستر لازم جهت فهم نماز،ایفا نماید.
اصلاندوز
نقاشی
در این فعالیت مربی ابتدا درباره نماز و اهمیت خواندن آن با بچه ها صحبت می کند در ادامه از بچه ها می خواهد تا با موضوع نماز نقاشی بکشند بعد از اینکه نقاشی اعضا به اتمام رسید مربی از بچه ها می خواهد درباره نقاشی که کشیده اند توضیح دهند. در پایان کارگاه نقاشی، مربی آثار اعضا را به صورت نمایشگاهی برای بازدید سایرین به نمایش می گذارد.
احادیث نماز
مربی از قبل احادیثی را درباره نماز از ائمه اطهار(ع)تهیه می کند سپس کلمات احادیث را برروی تکه مقواهایی می نویسد بچه ها را به چند گروه مساوی تقسیم می کند و مدت زمان مشخصی را در نظر می گیرد. بچه ها باید در زمان تعیین شده قطعات مقوا را بصورت جمله صحیح کنار هم قرار می دادند و حدیث مورد نظر را تکمیل می کردند. گروهی که سریع ترحدیث را تکمیل می کرد امتیاز می گرفت در پایان، امتیازات گروه ها جمع بندی شد و گروه برنده مورد تشویق قرار گرفت. در پایان این برنامه گروه برنده احادیث تکمیل شده گروه خود را قرائت کرد. جهت آشنایی بچه ها با احادیث و اهمیت نماز این مسابقه به دفعات با حضور اعضای دختر و پسر اجرا گردیده است.
بحث آزاد با موضوع نماز
در این فعالیت مربی از چند روز قبل زمان و موضوع جلسه(اهمیت نماز) را به اطلاع بچه ها می رساند تا بچه ها با آمادگی لازم در این جلسه حضور یابند. در زمان مشخص شده بچه ها به همراه مربی دور هم جمع می شوند و با موضوع اهمیت نماز با هم به گفتگو می نشینند. در این جلسه بچه ها درباره شروع نماز خواندن ازابتدای سن تکلیف، شرکت در نماز جمعه و نماز جماعت و به خصوص برپایی نماز جماعت در مدارس و... با هم گفتگو کردند و در پایان یکی از بچه ها چکیده بحث را که یادداشت کرده بود خواند.
آموزش احکام نماز
مربیان برای کودکان و نوجوانان دختر و پسر نحوه گرفتن وضو و خواندن صحیح نماز را در چندین جلسه آموزش دادند و چندین بار مربیان به همراه بچه ها نماز ظهر را به جماعت اقامه کردند.
جمله نویسی و داستان درباره نماز
جمله نویسی از جمله فعالیت هایی است که کودکان در کارگاه ادبی با هدایت و راهنمایی مربیان جملات زیبایی را در وصف نماز نوشته اند. همچنین اعضای علاقمند در زمینه داستان نویسی چند داستان کوتاه با موضوع و محتوای نماز را نوشته اند.
شعرخوانی و سرود
مربیان با استفاده از کتابهای موجود در کتابخانه مرکز شعرهایی را با موضوع و محتوای نماز تهیه و در اختیار بچه ها قرار می دادند و این شعرها با شیوه های خلاق با اعضا شعرخوانی می شد همچنین در مناسبت های مختلف از قبیل ماه مبارک رمضان اعضا سرودهایی را درباره خداوند، نماز و دعا اجرا می کردند.
شرکت مربیان در فراخوان کشوری نماز
مربیان مرکز اصلاندوز با چند اثر از قبیل نمایشنامه، فیلمنامه و داستان با مضمون نماز در فراخوانی که استان همدان درباره نماز داده بود شرکت کردند.
شرکت در مسابقه اذان
اعضا در مسابقه اذان که به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شهر انگوت برگزار شده بودند شرکت کرده بودند.

مرکز انگوت
بحث آزاد
در طول سال 92 فعالیت بحث آزاد را در دفعات مختلف و با حضور گروه های سنی متفاوت با موضوع نماز و نماز خوانی و آداب و شرایط آن و موضوع های مشابه انجام داده ایم.
آموزش احکام
در این فعالیت نیز که از فعالیتهای اسلامی مراکز کانون می باشد مربیان مرکز انگوت در جلسات مختلفی به آموزش احکام نماز از جمله احکام نماز مسافر ، نماز قضا، نماز آیات ، نماز جماعت و ... پرداخته اند.
آشنایی با حدیث
در جلسات مختلف در طول مدت زمان ذکر شده احادیث متفاوتی از بزرگان دین و معصومین (علیهم السلام) در فضیلت نماز و نماز خواندن برای اعضای گروه سنی مختلف بیان گردیده و بحث شده است.
تجهیز نمازخانه مرکز
با توجه به نبود محلی برای اقامه نماز یکی از اتاق های مرکز را مجهز نموده و برای اقامه نماز آماده کردیم.
شعرخوانی
با شرکت اعضای کودک و نوجوان چندین بار شعرهایی درباره نماز را انتخاب نموده و به شعر خوانی پرداخته ایم.
مسابقات
دومین دوره مسابقه اذان با شرکت اعضای پسر در گرامیداشت ایام الله دهه فجردر بهمن ماه سال 92 برگزار گردید.
نقاشی
مسابقه نقاشی با موضوع نماز
شرکت در نماز جماعت و نماز جمعه به همراه اعضای پسر و قرائت دعای توسل وشرکت در مراسمات مذهبی شهر.
دیدار با امام جمعه شهر و بحث پیرامون مسائل مذهبی کودکان از جمله نماز
مرکز بیله سوار
کانون پرورش فکری بیله سوار جهت آموزش و ترویج فرهنگ نماز در بین دانش آموزان فعالیت هایی را در طول سال92 اجرا کرده است که به مواردی اشاره می گردد.
جمع آوری احادیث مربوط به نماز
آموزش وضوگرفتن و تیمم
آموزش احکام مربوط به نماز مسافر
آموزش احکام نمازهای مستحبی
آموزش نماز جماعت و جمعه
آموزش احکام نماز قضا
نوشتن مقالات مربوط به نماز توسط همکاران مرکز و شرکت در فراخوان نماز
شرکت در دومین دوره مسابقه استانی اذان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی اذان در بین اعضای مرکز
مرکز 2 پارس آباد  
آشنایی با احادیث و داستان های نماز و کارت سازی تصویری برای حدیث با استفاده از کتاب "یک حدیث یک حکایت"توسط اعضای کودک                        
تصویرگری برای فراخوان "یک حدیث یک تصویر " رضوی با موضوع نماز
آموزش احکام مربوط به نماز بصورت بازی " پاسخ به سوالات شرعی با (بله ، نخیر)- (صحیح یا باطل است) ( محرم یا نامحرم است)"
 نوشتن داستان کوتاه ادبی برای مسابقه " نماز" بمنظور آگاهی یافتن اعضای دختر وپسر از اهمیت وضرورت نماز
 آشنایی با احکام وضو وتیمم ونحوه نماز خواندن
   شرکت اعضای پسر در مسابقات اذان گویی انگوت
   کشیدن نقاشی با موضوعات نماز ، دعا ، مسجد ، زیارتگاه ها
مرکز جعفرآباد
1-تشکیل کارگاههای بحث آزاد برای اعضای دختر وپسر بصورت جداگانه با ارائه موضوعاتی پیرامون نماز وتاثیرات ان در زندگی فردی واجتماعی
2-قصه گویی از کتابهایی که بصورت غیر مستقیم به مفاهیم تربیتی نماز وآموزه های دینی پرداخته بود، برای اعضا کودک ومخصوصاً نوجوان
3-تشکیل کارگاه ادبی برای اعضا مرکز واعضایی که در کلاسهای تابستانی شرکت نموده بودند باارائه موضوعاتی که در جهت رشد باورهای دینی و مذهبی آنها بود.
4-برپایی جشن افطاریه در ماه رمضان وهم زمان با میلاد امام حسن (ع) برای اعضای دختری که اولین بار روزه گرفته بودند ،در این ویژه برنامه با حضور مربی قرآن اعضا با نحوه وضو گرفتن آشنا شده وتک تک درحضور مربیان وضو گرفته وبعد با کمک مربی خواندن نمازهای یومیه را نیز یاد گرفتند وسپس به اتفاق جزء سی قرآن راختم نمودند.
 در ادامه مربی قرآن در مورد خصوصیات اخلاقی حضرت علی(ع)ونحوه رفتار وی با کودکان مخصوصاً کودکان بی سرپرست وفضیلت شب قدر وارزش وجایگاه قرآن ونماز و... هرآنچه را که لازم بود بیان کرده وبه سوالات اعضا در این زمینه جواب دادند.
سپس با حضور روحانی شهر نماز جماعت توسط اعضا وبه اتفاق امام جماعت قرائت گردید وپس از اتمام نماز امام جماعت به سخنرانی در مورد ارزش واهمیت نماز جماعت پرداخته وبه سوالات اعضا در این زمینه جواب دادند وبا پایان سخنرانی اعضا کودک دستهای کوچک خود را بالا برده وبا خواندن دعای فرج وشفابرای تمامی مریضان افطاری خود را باز کردند.
5-تشکیل جلساتی برای اعضا نوجوان دختر وپسر بصورت مجزا با موضوع نماز وشرکت در نماز جمعه و جماعت توسط مربیان مرکز که در روزهای جمعه از دیگر برنامه های انجام گرفته در این راستا بود.
مرکز کوثر2
آشنایی با احکام نمازهای واجب و مستحب
مربی با کمک اعضا پانلی را طراحی کرده  و درست کرده اند. و بر روی دیوار مرکز چسبانده سپس مربی در طول سال  سوالهایی را بر روی کاغذهای رنگی نوشته و بر رو ی پانل چسبانده سوالاتی مانند: نمازی که رکوع و سجده ندارد. نمازی که وضو ندارد و چند سوال از این قبیل . اعضا برای پیدا کردن جواب سوالها برای جلسه ی بعدی باید تحقیق و پرسش از خانواده و دوستان کرده و جواب را به همراه احکام کامل آن نماز آورده و در کلاس بیشتر توضیحات داده شود. و جواب پیدا شده را بر روی پانل چسباند.و همینطور ادامه پیدا می کند
مرکز دولت آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت آباد در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز و پرورش حس دینی در بین کودکان و نوجوانان برنامه های متنوعی اجرا کرد.
معرفی کتابهای دینی و مذهبی با هدف تشویق اعضا به مطالعه کتابهای مختلف با موضوع نماز
کتابسازی با موضوع نماز
اجرای طرح ادبی نماز با عنوان حرف های من پس از نماز با خدا به منظور ایجاد ارتباط نزدیک با خدا
اجرای فعالیتهای هنری همچون نقاشی، سفال و خوشنویسی با موضوع نماز
قصه گویی و اجرای مسابقات با موضوع نماز
برگزاری کلاس آموزش روخوانی قرآن، احکام و جلسات پرسش و پاسخ در راستای توسعه و ترویج فعالیتهای اسلامی و بالابردن اطلاعات دینی اعضا با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا آدین
اجرای امر به معروف و نهی از منکر به منظور ترغیب کودکان ونوجوانان به انجام معروفات و پرهیز از منکرات در قالب فعالیتهای فرهنگی ، هنری و ادبی
 شرکت در فراخوانهای رضوی به منظور آشنایی اعضا با فضایل و کرامات این امام رئوف و غریب
برگزاری اردوهای فرهنگی و به جا آوردن نماز جماعت در سفر و ماه مبارک رمضان از فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت آباد بود.
مرکز مشگین شهر 2
در اثنای تمام فعالیتهای مرکز فعالیتهای مربوط به نماز نیز انجام گفت که شامل نشریه دیواری، قصه گویی، تحقیق، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی ایام و.... می باشد، که درادامه با تضیح مختصری به آنها اشاره می شود:
نشریه دیواری
این فعالیت که شامل طراحی و پیاده کردن مطالب آماده شده بر روی طرحهای اجرا شده بر روی مقوا می باشد، با موضوع نماز ( چرا نماز؟) کار شد. مقاله ی اعضا، شعر انتخاب شده، متن ادبی خود اعضا تهیه شد.
قصه گویی
 قصه هایی با موضوع نماز و دعا و خدا و... اجرا شد. از جمله قصه ی دعای موش کوچولو، در جستجوی خدا و....اجرا شد.
تحقیق
 با موضوع نماز، و همچنین در راستای شناخت قدرت و علم خداوند از اعضا خواسته شد تا در مورد آفرینش انسان و نوع آفرینش آن، و شکر و سپاس در مقابل تمام نعمت های خدا، که یکی از این قدردانی ها نماز می باشد، به تحقیق بپردازند.
معرفی شخصیت
شخصیتهای دینی و مذهبی و نیز اولین شهید محراب ( امام علی) و اولین شهید محراب ایران ( آیت اله قاضی طباطبایی) معرفی شد.
معرفی سرزمین
 با استفاده از پانل معرفی سرزمین، به معرفی سرزمین های اسلامی از جمله مکه و مدینه و نحوه ی حج و... بحث شد.
معرفی ایام
 ازجمله ایام اعتکاف که به نام ایام البیض نامیده می شود، و اعمال و عباداتی که در سه روز اعتکاف انجام می گیرد صحبت شد.
و بحث آزاد با موضوعات مختلفی در مورد نماز انجام گرفت. البته فعالیت های مختلف دیگری نیز در راستای ترویج نماز در مرکز انجام گرفته است، مثل کارهای گروه امر به معروف و نهی از منکر، تهیه و تنظیم پانل حجاب و....
مرکز 3 مشگین شهر
شرکت در نماز عید فطر تهیه آلبوم - بحث آزاد عکاسی  - شرکت در مسابقه ی استانی اذان گویی سرود از برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره 3 مشگین شهر در راستای ترویج نماز بود.
اعضای پسر و دختر مرکز شماره ی 3 مشکین شهر به همراه مربیان مرکز در نماز عید فطر واقع در مسجد جامع دهستان آلنی شرکت کردند .
جمع آوری تصاویر هنری توسط اعضای دختر و پسر گروه سنی "د و ج "   با موضوع نماز جماعت از طریق اینترنت و اداره های مربوطه (حوزه ی هنری و اسلامی آموزش و پرورش بیسج هنرمندان و...)   یکی دیگر از برنامه های انجام یافته درسال 1392 است. در این برنامه مربی فرهنگی از اعضا خواست تا عکس های هنری با مضمامین اجتماعی - مذهبی (نماز جماعت ) را جمع آوری کرده و اقدام به تهیه ی آلبوم با عنوان (همه با هم به سمت بهشت) کنند.
 در ماه مبارک رمضان اعضا ی دختر گروه سنی "د" به همراه مربی فرهنگی از اقامه ی نماز جماعت دهستان آلنی عکس برداری کرده به صورت بحث آزاد در رابطه با محتوا و تکنیک بکار رفته ی در عکس ها بحث کردند.
 همچنین از عمده ترین فعالیت های این مرکز با موضوع نماز می توان به تحقیق علمی (تاثیر نماز بر نشاط انسان ) - شرکت اعضای پسر گروه سنی "د و ج" در مسا بقه ی اذن گویی شهرستان انگوت در دهه ی مبارک فجر و اجرای سرود نماز در جشن انقلاب   18 بهمن اشاره کرد.
مرکز یک کوثر
مرکز یک کوثر در طول سال 92 برنامه های متنوعی را با موضوع نماز برگزار کرده است.
   امام جمعه شهرستان کوثر در ماه مبارک رمضان در مرکز یک کوثر حضو یافت و برای اعضای کودک و نوجوان مرکز در مورد اهمیت نماز و روزه سخنرانی کرد. عبداللهی امام جمعه ی شهرستان در مورد فضیلت خواندن نماز اول وقت گفت: « هر قدر که نماز اول وقت به تأخیر بیفتد، از فضیلت آن کاسته می‌شود.» در ادامه برنامه از اعضایی که در نماز جماعت و نماز جمعه شرکت می کردند با اهدای یک جلد قرآن کریم تجلیل شد.
   در برنامه ی اردوهای برون شهری که کانون برگزار می کند اعضا موقع نماز در نمازخانه حضور یافته و نماز خود را اول وقت می خوانند.
   مرکز یک کوثر ایستگاه نقاشی با موضوع «من نماز خواندن را دوست دارم» با حضور 30 نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار کرد . اعضا با تکنیک پاستیل برروی برگه های A4 در این موضوع نقاشی کشیدند. از بین نقاشی ها 5 اثر برگزیده شده و با اهدای جوایز تقدیر شدند.
   مسابقه ادبی با موضوع «چرا نماز می خوانیم » با 25 نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار شد. در این مسابقه اعضا در برگه های رنگی که در اختیار داشتند متن ادبی نوشتند و 5 نفر برگزیده شده و جایزه گرفتند.
مربیان فرهنگی مرکز در طول سال در فعالیت های اسلامی، اعضا را با خواندن نمازهای واجب و یومیه و همچنین چگونگی نحوه خواندن نماز آیات، نماز غفبله، نماز میت و نماز جمعه آشنا کردند.
مرکز نمین
مربیان مرکز نمین با همکاری اداره ی آموزش و پرورش شهرستان و مدرسه ی معصومه(س)، جشن تکلیفی را به منظور ترویج فرهنگ نماز و اقامه ی نماز جماعت، در سالن آمفی تئاتر مرکز برگزار کردند.
در این جشن مسئولین ادارات، مدیر آموزش و پرورش و اولیای اعضا و معلمین مدرسه ی معصومه(س) حضور داشتند. اجرای برنامه های شاد و متنوع فرهنگی، خواندن سرود، دکلمه، مقاله و اجرای مسابقه و بازی و سرگرمی از برنامه های این جشن بود.
قاسم زاده مدیر آموزش و پرورش، برگزاری مراسماتی، همچون جشن تکلیف را برای بچه ها امری واجب دانست و به بلوغ رسیدن شکوفه های زندگی را آغازی دانست برای پر گشودن در آسمان الهی، برگزاری نماز جماعت به صورت نمادین و خواندن شعر دسته جمعی اعضا در مورد نماز به عنوان یک تکلیف شرعی از برنامه های پایانی این جشن بود.
مربیان، مراسمی را به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر در یکی از مساجد شهرستان با همکاری اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان با حضور بیش از 50 نفر از اعضای دختر مرکز و امور بانوان شهرستان برگزار کردند.
صالحی، رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی در رابطه با حفظ حجاب و عفاف اسلامی و همچنین اصل امر به معروف و نهی از منکر برای حاضرین صحبت کرد و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، به ویژه خواندن نماز و برپایی نماز جماعت را یک اصل اساسی و مهم در جامعه ی اسلامی دانست.
وی در ادامه ی سخنان خود گفت: "امام حسین (ع) امام امر به معروف و نهی از منکر است. و نهضت کربلا نهضت امر به معروف و نهی از منکر است". وی افزود: امام حسین(ع) و یارانش در کربلا، و در میان تیغ دشمنان نماز جماعت را به پا داشتند و جان خود را در این راه از دست دادند. در ادامه ی برنامه، از اعضایی که در این امر فعال بودند تقدیر به عمل آمد.
    - برگزاری همایشی با عنوان"از قطره تا دریا" با حضور جمعی از بانوان شهرستان و دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی و دبیرستان و با هماهنگی اداره ی بهزیستی و امور بانوان فرمانداری در سالن آمفی تئاتر مرکز،
از برنامه های دیگری بود که در رابطه با نماز و امر به خواندن نماز برگزار شد. در این همایش، صفوی زاده، در خصوص مقام و منزلت زن و نقش زنان در جامعه ی اسلامی برای حاضرین صحبت کرد. و اقامه ی نماز و راز و نیاز با خداوند و نزدیک شدن به او را با خواندن نماز، برای همه به ویژه نوجوانان پیشنهاد کرد.
   - برگزاری همایشی با عنوان کودک و نیایش با همکاری اداره ی تبلیغات اسلامی، در هفته ی ملی کودک از برنامه های دیگری بود که در رابطه با ترویج فرهنگ نماز در مسجد سرهنگ شهرستان،
با حضور بیش از 80 نفر از دانش آموزان دخترانه ی پرورش، و با سخنرانی صالحی، رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی برگزار شد. اجرای مسابقه، خواندن دکلمه و اقامه ی نماز جماعت به امامت حاج آقا صالحی و اهدای جوایز به اعضای فعال و نماز خوان، از برنامه های اجرایی در این همایش بود.
 - برگزاری مراسم محفل انس با قران در ماه مبارک رمضان با حضور بیش از 70 نفر از اعضا به همراه والدین آنها در مسجد جامع شهرستان. برگزاری مسابقات قرآنی و جمع آوری سخنان و احادیث امامان در رابطه با نماز و نصب آن در پانل دیواری به رنگ خدا. تهیه ی بروشور و نشریه ی الکترونیکی با موضوع نماز و... از برنامه های اجرا شده ی مرکز نمین، در رابطه با ترویج فرهنگ نماز در سال 92 بود.
مرکز نیر
ضرورت و اهمیت نماز بر هر انسانی شناخته شده است و در همه ادیان نیز نماز بوده و هست. و چه بهتر که این فریضه از کودکی و نوجوانی در نهاد انسانها قرار داده شود و برو ظیفه ما و مدرسه است که این امر مهم را اجرا کند. در راستای این امر و با هدف شناساندن اعضا با آثار و برکات نماز و پرورش حس دینی و مذهبی در آنها فعالیتهایی با محوریت نماز به اجرا درآمد که اهم آنها به شرح زیر است:
اجرای فعالیت قرآن و حدیث
در این فعالیت مربی احادیثی از ائمه در رابطه با اهمیت نماز و آثار و برکات آن نقل نمود .
اجرای فعالیت احکام
در ان فعالیت مربی اعضا را با نحوه نماز خواندن و وضو گرفتن طی چندین جلسه ، آموزش داد. این آموزشها با بهره گیری از روشهای متنوع از قبیل شعرخوانی ، قصه گویی و بازی ، اجرا شدند.
پخش قرآن و صوت اذان از رادیو در وقت نماز
 یکی از فعالیتهای این مرکز در راستای فعالیت نمازمحور و ایجاد حالات روحانی در اعضا بود.
شرکت در مسابقه اینترنتی، نماز عشق حسین (ع)
در این فعالیت، کتاب (نماز عشق حسین (ع)) توسط مربی مرکز از اینترنت دانلود شده و بصورت جزوه در اختیار اعضای نوجوان علاقمند قرار داده شد. اعضا پس از خواندن کتاب و با راهنماییهای مربی و ثبت نام در سامانه اینترنتی ، به سوالات پاسخ دادند . بیش از 10 نفر از اعضا به همراه مربیان در این مسابقه شرکت کردند که از آن میان خانم هامونی بعنوان برنده مسابقه از سوی ستاد اقامه استان انتخاب شد.
مسابقه نقاشی
اجرای مسابقه نقاشی با موضوع نماز یکی دیگر از فعالیتهای مرکز بود.
برپایی کارگاه قرآن
در این کارگاه اعضا با نحوه روخوانی و حفظ سوره های قرآنی مانند سوره توحید و حمد آشنا شدند.
بیان خاطرات نماز از زبان اعضای نوجوان
در این فعالیت اعضای نوجوان گرد هم آمدند و از خاطرات جذاب خود در رابطه با نماز سخن گفتند. این فعالیت با هدف افزایش قدرت بیان و ایجاد انگیزه نماز و پرورش حس دینی در اعضا بود.
شرکت اعضا در نشست دینی با عنوان تاثیرات نماز در امور زندگی
در این فعالیت اعضا با همراهی مربیان در نشست دینی ذکر شده در دفتر امام جمعه شهرستان شرکت کردند و از سخنان امام جمعه شهرستان بهره مند شدند.
شرکت در محفل قرآنی و خواندن تواشیح نماز توسط اعضای کودک روخوانی کتاب نماز فرشته آموزش نیایش و دعا همراه با عروسکهای دارا و سارا- نشست اعضا با آقای نامدار (کارشناس تبلیغات اسلامی) در رابطه با نماز، از دیگر فعالیت اجرا شده ی مرکز نیر بود.
مرکز هشجین
با توجه به اهمیت موضوع نماز و لزوم سوق دادن اعضای کانون به سمت بجا آوردن نماز به عنوان یکی از مهمترین واجبات دینی، مرکز فرهنگی هنری هشجین در طول سال 1392 برنامه های متعددی را طراحی و اجرا نموده است که به صورت اجمالی به آنها می پردازیم:
·         تهیه و توزیع بروشور با موضوع نماز در میان اعضای کانون و دانش آموزان مدارس مختلف شهر هشجین.
·         تشویق اعضای کانون به شرکت در نماز عبادی، سیاسی جمعه به همراه مربیان و کارکنان کانون هشجین.
·      چاپ و انتشار احادیث و پیامهایی از چهارده معصوم علیهم السلام و بزرگان مذهبی و نصب آنها در تابلوی اعلانات و سایر نقاط مرکز.
 
·      نشریه دیواری با موضوع نماز: در این فعالیت گروه نشریه دیواری مرکز با کمک و راهنمایی مربی اقدام به تهیه نشریه دیواری با موضوع نماز نموده و آن را در تابلوی مخصوص نشریه دیواری نصب نمودند.
·      قصه گویی با موضوع نماز: در این فعالیت مربی داستان اصابت تیر به پای حضرت علی(ع) و توصیه پزشک برای بیرون آوردن آن در هنگام نماز را برای اعضا تعریف کرده و بر اهمیت حضور قلب در نماز تا کید می نماید.
 
·      شرکت در نماز جمعه: در این برنامه اعضای پسر کانون هشجین به همراه مربی خود چندین بار در نماز عبادی سیاسی و پرشکوه جمعه شرکت نمودند.
مرکز گرمی
از آن جا که نماز یکی از واجبات دین ویکی از اهم فعالیت کانون پرورش فکری، فعالیت احکام به شمار می رود برای آشنایی هرچه بیشتر اعضا کودک و نوجوان با این فریضه الهی فعالیتهای مختلفی در طول سال 92در مرکز گرمی به شرح زیر انجام گردید..
- آموزش وضو به اعضا کودک در روزهای پنج شنبه هر هفته.
- بیان احادیثی در رابطه با نماز در اول هر فعالیت و درج آنها در پانل مرکز
- بیان ارکان نماز،معرفی کتاب و روخوانی کتابهای مرکز با موضوع نمازاز جمله (جشن تکلیف،نماز سرچشمه پاکیها، و غیره)
- برگزار جشن تکلیف و دعوت از یک روحانی واقامه نماز در مرکز و طرح سوال توسط روحانی از اعضا در مورد نماز و اهدای چادر نماز به اعضایی که درست جواب دادند.
- اجرای مسابقه ای با عنوان نوشتن جملاتی در رابطه با نماز توسط اعضا واهدائ جوایز به اعضا برتر مسابقه.
- درست کردن تسبیح در فعالیت کاردستی و سفالگری
- بیان آیات قرآن در رابطه با نمازدر فعالیتهای احکام نماز
_ تمرین سرودهایی با موضوع نماز با اعضا کودک  
- شرکت اعضا هنری در جشنواره های رضوی با موضوع نماز و کشیدن نقاشی های زیبامربوط به موضوع فوق.
مرکز پارس آباد 1
اهم فعالیتهای انجام گرفته مرکز یک پارس آباد
-         جلسه پرسش و پاسخ با حضور حجت السلام امین پور محمد در خصوص اهمیت نماز در جامعه
-         شرکت اعضا کودک و نوجوان در دومین مسابقه اذان در شهر انگوت
-         آموزش اذان برای اعضا کودک و نوجوان جهت شرکت در جشنواره
-         آموزش وضوی صحیح بصورت عملی
-         بحث آزاد با موضوع " خواندن نماز برای ما چه فوایدی دارد"
-         قصه گویی با موضوع نماز
-         نوشتن احادیث در خصوص اهمیت نماز در پانل
-         فعالیت کارت سازی با موضوع نماز
-         شعرخوانی از کتاب نماز چشمه پاکیها
-         معرفی کتاب فرهنگنامه نماز و فرشته نماز
-         اجرای مسابقه با موضوع نماز
-         برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع نماز
-         برگزاری کارگاه ادبی با موضوع نماز
مرکز 5 اردبیل
آموزش احکام مربوط به نماز
در مرحله اول فعالیتهای مربوط به نماز سعی شد تااحکام مربوط به وضو و اقامه نماز با اعضا بررسی شود که در این راستا از منابع موجود در مرکز و همچنین اینترنت و اطلاعات شخصی استفاده شد و ضمن اموزش وضو و انجام عملی ان بحث در مورد احکام مربوط به نماز در چند جلسه بصورت پرسش و پاسخ با اعضا انجام پذیرفت.
شرکت در برنامه توسعه کتابخوانی با کتابهایی با مضامین نماز
در راستای فعالیتهای مربوط به نماز و همچنین توسعه کتابخوانی در بین اعضا با موضوعات مذهبی ، کتابهای گل واژهای نماز، فرهنگ نامه ی نماز و حضور قلب در نماز به شیوه های مسابقه، معرفی کتاب، پرسش و پاسخ، پانل دیواری و ... انجام گرفت.
نصب آیات و احادیث کاربردی در موضوعات نماز
در هر هفته روایتها و داستانهای جذاب با موضوع نماز و احادیث و آیه هایی از قرآن انتخاب شده و در نماز خانه مرکز نصب می شد.
برگزاری نماز جماعت در اردو با حضور اکثریت اعضا
در اردوی یک روزه مرکز که در مشکین شهر برگزار شد نماز جماعت ظهر به اتفاق حضور اکثریت اعضا برگزار شد و همچنین در ادامه نماز از اهمیت نماز جماعت احادیث و روایاتی که از قبل آماده شده بود روایت گردید.
برگزاری جلسات بحث آزاد با موضوع اهمیت نماز و همچنین ارزش اخرین نماز امام حسین
ضمن برگزاری جلسات متعدد بحث آزاد با موضوع اهمیت نماز و همچنین اهمیت نماز اول وقت ، در یک جلسه از بحث به اهمیت و ارزش نماز اشاره ای شده و به اخرین نماز امام حسین (ع) پرداخته شد . و در ادامه با استفاده از کتاب تشنه لبان و دیگر منابع موجود در مرکز و اینترنت داستان اخرین نماز امام حسین(ع) به اعضا روایت شد.
شرکت در فراخوان اذان
برای پاسخگویی به فراخوان اذان مرکز انگوت ضمن شرکت اعضا پسر مرکز در مورد اذان و اقامه نماز بحثهایی انجام گرفته وبا اقامه اذان اعضای مرکز همکاران به اقامه نماز آماده می شدند.
شرکت در نماز جماعت
در ایام ماه مبارک رمضان اعضای پسر و دختر مرکز در برنامه های جداگانه ای در نماز جماعت مسجد محمد رسول الله حضور یافته و ضمن اقامه نماز از سخنان جالب و زیبای پیش نماز مسجد استفاده کردند.
شعرخوانی دسته جمعی افعال نماز
شعر افعال نماز بصورت همخوانی با اعضای کودک مرکز شعر خوانی می گردید. شعر افعال نماز که در ارتباط با نماز و اعمال ان همچون نیت، تکبیر، رکوع و سجود و.... می باشد . تقسیم شده و در هر جلسه قمسمتی از ان شعر خوانی می گردید.
دایر نمودن نمازخانه
با توجه به اینکه نماز خانه مستقلی در مرکز وجود نداشت و همکاران و اعضای نماز خوان همیشه نسبت به این امر مشکل داشتند، اتاقی را در سالن سینمای مرکز خالی نموده و نمازخانه ای مستقل ترتیب داده و با وسایل و امکانات مرتبط تجهیز کردیم که برای استفاده اعضا و مربیان برای همیشه دایر می باشد.
مرکز خلخال
مرکز فرهنگی هنری خلخال فعالیتهای متنوعی را با موضوع نماز در طول سال 1392 انجام داد که اهم آنها به قرار زیر می باشند :
دعوت از کارشناس دینی ، جناب آقای حجه الاسلام احمدی جهت رایزنی دینی و فرهنگی
این برنامه با همکاری اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان و مرکز خلخال صورت گرفت . در این برنامه از یکی از کارشناسان جهت تبادل نظر و گفتگو با مربیان مرکز در خصوص راهکارها و پیشنهادات فعالیتهای دینی ، ‌بویژه راههای تشویق کودکان به نماز ، با کودکان و نوجوانان دعوت به عمل آمد .
برنامه ی پرسش و پاسخ نوجوانان با کارشناس دینی در خصوص نماز و احکام ‌آن
در این برنامه که در سالن سینمای مرکز اجرا شد ، ‌نوجوانان پرسشهای خود را در مورد آداب نماز ، وضو ، تیمم ، احکام نماز ، نماز آیات ، نماز جمعه ، نماز جماعت و ... مطرح کردند و جوابهایخود را از کارشناس محترم دینی دریافت نمودند .
ساخت بروشور با موضوع نماز
در این فعالیت ،‌اعضا با ر اهنمایی مربی بوروشورهایی با موضوع نماز و به منظور افزایش اطلاعات دینی و پرورش حس مذهبی تهیه کردند و با سلیقه ی خود تزیین نمودند .
بحث آزاد با موضوع حضرت امام حسین (ع)‌ و نماز
این فعالیت در ایام محرم الحرام برگزار گردید و اعضا با مربی دور هم نشستند ودر مورد اهداف قیام حضرت اباعبدالله (ع) مانند امر به معروف و نهی از منکر و نماز بحث کردند و در ادامه در خصوص اهمیت نماز و شوق یاران امام از نماز ظهر عاشورا گفتگو شد.
نشریه نگاری با موضوع نماز
این فعالیت ما بین دوگروه از نوجوانان اجرا شد و آنها با راهنمایی مربیان ،‌ دو نشریه با موضوع اهمیت نماز ، تهیه نمودند.
وضو و تیمم
در این فعالیت ، مربی ابتدا به شرح و توضیح اهمیت نماز پرداخت ، ‌سپس طرز صحیح وضو گرفتن و تیمم را به کودکان آموزش داد .
ایستگاه نقاشی با موضوع نماز و احکام آن
برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع نماز و احکام آن از دیگر برنامه های مرکز در سال 1392 بود . در این برنامه کودکان با راهنمایی مربی ،‌نقاشیهای زیبایی با تکنیکهای متفاوت رسم کردند.
داستان نویسی با موضوع نماز
به منظور تقویت خلاقیت و نوشتن خلاق ،‌پرروش حس دینی و آموزش اهمیت نماز ،‌برنامه ی داستان نویسی با موضوع نماز در مرکز خلخال برگزار گردید و کودکان با راهنمایی مربی ،‌آثار زیبایی خلق نمودند. 
شعر خوانی با موضوعات نماز ، دعا و قرآن از کتابهای شعر مرکز
به منظور افزایش خلاقیتهای ادبی و آشنایی اعضا در مورد شعرهای آیینی و مذهبی ، برنامه ی شعرخوانی از کتابهایی که اشعاری با موضوعات نماز ، دعا ، و قرآن دارند ، برگزار گردید و اشعار با تکنیکهایی همچون دکلمه ای ، ریتمیک و جاگزاری کلمات قرائت شدند.
شرکت در جشنواره استانی اذان
به منظور شرکت اعضای مرکز در جشنواره ی اذان ،‌ ویژه برنامه ای در سالن سینما برگزار گردید. اعضای پسر کودکی که مایل یه شرکت در جشنواره بودند ،‌ روی سن می آمدند و برای داوران و دوستانشان اذان می گفتند تا برگزیدگان جهت فیلمبرداری و معرفی به جشنواره انتخاب شوند. در پایان 4 نفر از اعضا برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند.