«بال‌هایت را کجا جا گذاشتی؟» در بیرجند نقد شد

اعضای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی در قالب نشست دو پنجره کتاب «بال‌هایت را کجا جا گذاشتی؟» اثر عرفان نظرآهاری را در حضور او نقد و بررسی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نظرآهاری در این نشست با اشاره به عضویت خود در کانون در دوران نوجوانی خطاب به نوجوانان گفت: اگر می‌خواهید نویسنده یا شاعر شوید ابتدا باید تلاش کنید طبیعت پیرامون خود را حس کرده و خود را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید آن‌چه را می‌بینید در قالب شعر و روایت بنویسید.
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: ادبیات کشف است، شعر می‌تواند حال آدم‌ها را خوب کند و مهربانی و دوستی را به آنان گوشزد کند، با ادبیات می‌توان به دنیا کمک کرد، هم‌چنان که خوانش غزل‌های حافظ پس از قرن‌ها برای اهل دل خوشایند است.
نظرآهاری با بیان این‌که کسانی که با واژه‌ها دوستی ‌کنند، در هرجای دنیا که باشند، احساس تنهایی نمی‌کنند، اظهار داشت: گفت‌و‌گو کردن با دیگران، با بهره‌گیری از کلمات، احساس خوشبختی به انسان می‌بخشد و طولانی‌ترین فاصله‌‌ها را از میان بر‌می‌دارد، ادبیات یعنی این‌که غیر مستقیم با استفاده از همین کلمه‌ها و تمثیل، حرف‌های دل خود را بیان کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن گرامی‌داشت هفته کتاب گفت: کتاب‌خوانی نباید به یک هفته اختصاص داشته باشد، زیرا کتاب‌خوانی به انسان دانایی هدیه می‌کند و این دانایی است که انسان را به درجه‌ای می‌رساند که با گفتار و کردار خود تصمیم‌های جاودانه بگیرد.
در ادامه این نشست فایزه سورگی عضو کارگاه ادبی مرکز شماره 3 کانون بیرجند، ضمن معرفی آثار نظرآهاری نظر خود را در مورد کتاب «بال‌هایت را کجا جا گذاشته‌ای؟» اثر این نویسنده بیان کرد.
نظرآهاری نیز به سوال‌های اعضای آفرینش‌های ادبی استان در ارتباط با این کتاب پاسخ داد و ‍پس از شنیدن آثار اعضا در قالب قطعه ادبی، شعر و داستان کوتاه نظرات خود را بیان کرد.
کتاب «بال‌هایت را کجا جا گذاشتی؟» دارای چهارده قطعه ادبی با عناوینی هم‌چون: ایمان ترانه آدمی، خدا چراغی به او داد، بهشت برپا شد، خدا فرشته‌های امید را فرستاد، نسیم نفس خداست و سیاه کوچکم بخوان است و امیر شعبانی‌پور آن را تصویرگری کرده است.
در ابتدای این نشست هم‌چنین عبدالرضا صمدی مدیرکل کانون خراسان‌جنوبی ضمن قدردانی از حضور عرفان نظرآهاری در بیرجند، گفت: برگزاری برنامه نشست ادبی دو پنجره و حضور شاعران در جمع اعضایی که علاقه‌مند به شنیدن و بیان شعر و داستان هستند، مسیر موفقیت را  پیش روی کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد.
وی افزود: هنر و ادبیات خاطره این روز را برای  اعضای آفرینش‌های ادبی کانون خراسان‌جنوبی ماندگار خواهد کرد، زیرا در کنار شاعری توانا و خلاق عواطف زندگی را با همراهی کلمات در کتاب‌ها مرور کردند.
صمدی با امید به استمرار این برنامه در سطح مراکز فرهنگی هنری کانون، خطاب به اعضای حاضر در این نشست ادبی گفت: نوشتن و خلق کردن با شناخت دقیق و ارتباط با پدیده‌های طبیعت میسر می‌شود.
اجرای نمایش طنز توسط اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون بیرجند و نوحه‌خوانی در آخرین روزهای ماه محرم از دیگر برنامه‌های نشست ادبی در بیرجند با حضور عرفان نظر آهاری بود.
گفتنی است عرفان نظرآهاری نویسنده، شاعر و دارای مدرک دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی است. آثار متعددی از او منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به: «من بیابان، همسرم باد»، «دو روز مانده به پایان جهان»، «روی تخته‌سیاه جهان با گچ نور بنویس»، «در سینه‌ات نهنگی می‌تپد»، «پیامبری از کنار خانه ما رد شد»، «لیلی نام تمام دختران زمین است»، «جوانمرد نام دیگر تو»، «من هشتمین آن هفت نفرم» و «چای باطعم خدا» اشاره کرد.