جشنواره‌های کانون تقویت کننده رابطه مربی و عضو

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است برگزاری جشنواره‌ها باید به تقویت رابطه عضو و مربی در مراکز کانون کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جریان بازدید از اداره کل کانون استان تهران در این زمینه گفت: از روزهای نخست که وارد کانون شدم احساس کردم جشنواره‌ها مقداری مسیر کانون را متفاوت کرده‌ و مربی، بیشتر از این که دغدغه‌ی عضو را داشته باشد دغدغه جشنواره و شرکت در آن را دارد و مربیان توانمندی خود را بیشتر در مسیر حضور در جشنواره می‌دیدند.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من قله‌ی کار مربی ارتباط با بچه‌ها است و جشنواره باید این موضوع (ارتباط مربی و عضو) را تقویت کند.
مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به تجمیع جشنواره‌ها در قالب برگزاری جشنواره «قامت دوست» در استان تهران تاکید کرد: با کاری که شما درباره‌ی جشنواره‌ها انجام داده‌اید به همین سمت پیش می‌رویم تا آرزوی من که تقویت رابطه مربی و عضو بدون تعطیل شدن جشنواره‌هاست، تحقق پیدا کند.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که بچه‌ها به رقابت و هیجان احتیاج دارند  و این امر با برگزاری جشنواره محقق می‌شود، خاطر نشان کرد: مهم این است که جشنواره برای جشنواره برپا نشود و بچه‌ها فراموش نشوند. با اجرای موفق طرح جشنواره «قامت دوست» این طرح در استان‌های دیگر نیز ارایه خواهد شد تا با این روش جشنواره، با جریان اصیل کانون که کار با بچه‌ها است، گره زده شود.
وی از کانون استان تهران به عنوان یکی از استان‌های الگو و به تعبیر او «معین ستاد مرکزی» نام برد و یادآور شد که می‌توانیم بسیاری از  ایده‌ها را در تهران آزمایش، اجرا و نمونه‌سازی کرده و به دیگر استان‌ها ارایه دهیم.
حاجیان‌زاده توجه بیشتر به کتاب‌خانه‌های کانون، برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده بهتر از زمان حضور اعضا در مراکز و بحث «کادرسازی» را از جمله آرزوهای خود برای کانون برشمرد و تصریح کرد: بخش عمده‌ای از زندگی 12 ساله بچه‌ها اوقات فراغت آن‌ها است و این زمان می‌تواند در اختیار کانون باشد و برای کادر سازی هم باید از حضور اعضا ارشد در مراکز ویژه ادبی، هنری و عترت و قرآن استفاده کنیم چراکه بسیاری از بزرگان از کانون رشد کردند و این جریان باید به‌نحوی سامان‌دهی شود که تعداد بیشتری از بچه‌های متخصص رشد کنند. در کنار این تخصص، باید حوزه تفکر، مهارت، اخلاق و نفسانیت نیز تقویت شود و خروجی اصلی کانون بچه‌های متخصص و مومن باشد.
مدیرعامل کانون از اهمیت آشنایی کودکان سراسر کشور با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز سخن گفت و اظهار داشت: این آشنایی باید گسترده شود و همه کودکان کانون را بشناسند. امری که در راهبردها هم مطرح شده و از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست. ما نباید خود را محدود به یک عده خاص کنیم. باید دایره و پوسته وسیع‌تری شکل بگیرد و همه از آن استفاده کنند. یک جرقه حضور در کانون ممکن است موجب ماندگاری در این مجموعه و پیشرفت باشد. بچه‌ها باید مزه کانون را بچشند.
بر اساس این گزارش بازید مدیرعامل کانون از کانون استان تهران (واقع در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری) با خوش‌آمدگویی ساغر غفاری و مینوسادات متقی از اعضای مرکز 40 آغاز شد و پس از آن علیرضا حاجیان‌زاده با همراهی رضا قمرزاده مدیرکل استان، وارد مجموعه شد.
نشست با کارشناسان ویژه فرهنگی، مراکز علوم، هنری، آموزش و پژوهش، معاون و کارکنان مالی و اداری و دبیرخانه جشنواره «قامت دوست» از دیگر بخش های این دیدار بود.
امسال به ابتکار کانون استان تهران تعدادی از جشنواره‌های مختلف کانون این استان در قالب جشنواره «قامت دوست» برگزار می‌شود.