کد خبر: 256377
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
بازدید 1655
نگاه ایرنا به پربار کردن اوقات فراغت

ایلام - ایرنا - فصل تابستان و پایان امتحان های دانش آموزان که فرا می رسد شرکت در کلاس ها و اردوهای غنی سازی اوقات فراغت به دغدغه اصلی خانواده ها تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا، غنی سازی اوقات فراغت و انتخاب مهارت و آموزشی که همسو با علافه جامعه هدف باشد گاهی در زمره چالش های جوانان و نوجوانان و حتی خانواده ها قرار می گیرد به این معنی که آیا صرف حضور در کلاس های اوقات فراغت آن هم در سه ماه از سال که فصل تعطیلی فعالیت مدارس است می تواند در افزایش مهارت و دانش جامعه هدف تاثیر و نقش اساسی داشته باشد؟
این پرسش و ده ها پرسش دیگر باعث شده که موضوع اوقات فراغت و بهره مندی از این زمان به سوژه اصلی دانش آموزان و خانواده ها تبدیل شود که به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ایلام میزگردی با موضوع باید و نبایدهای اوقات فراغت با حضور متولیان چهار دستگاه اجرایی استان در حوزه اوقات و فراغت ترتیب داده است.
مهمانان این نشست همت الفتی مدیر امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره)، عمران خودآموز معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی، یدالله جایدری معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش، حجت الاسلام حشمت رستمی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان بودند که مشروح صحبت های آنان در پی می آید:
 
** برنامه ریزی ها باید به سمت غنی سازی اوقات فراغت باشد نه پرکردن
مدیر فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام گفت: به یقین در مقوله اوقات فراغت، برنامه ریزی ها باید به سمت غنی سازی برنامه ها نه پرکردن اوقات فراغت باشد که اگر این گونه باشد جامعه هدفی که مخاطب این برنامه هاست می تواند به جامعه ای سالم و پویا تبدیل شود.
همت الفتی اظهار کرد: رویکرد ما در کمیته امداد این است که به قشر آسیب پذیر جامعه کمک کنیم و ما از سال ها پیش به این نتیجه و ضرورت رسیدیم که باید برای اوقات فراغت این جامعه که از لحاظ تمکن مالی مشکل دارند برنامه ریزی شود و هر سال خدمات ارزشمندی به هدف غنی سازی این جامعه انجام شده است.
وی افزود: در بحث اوقات فراغت تفاوتی در برنامه ریزی های ما با دیگر دستگاه های اجرایی متولی اوقات فراغت وجود دارد و آن اینکه رویکرد ما در این حوزه خانواده محور است یعنی نهاد امداد تنها برای مددجویان نوجوان و جوان برنامه های خود را طراحی نمی کند بلکه کل خانواده را درگیر اوقات فراغت می کند و ما از سه سال پیش اردوهای اوقات فراغت کمیته امداد را به صورت خانوادگی برگزار می کنیم.
مدیر فرهنگی کمیته امداد ایلام ادامه داد: در حالی که در گذشته دانش آموزان زیرپوشش این نهاد به تنهایی به اردوی فراغت می رفتند ولی بر اساس پژوهشی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که برای پرکردن حلقه مفقوده بین فرزند و پدر و مادر باید پدران و مادران در اعزام به اردوهای اوقات فراغت همراه فرزندان خود باشند تا ظرفیت های زندگی خانوادگی در اردوها به فرزندان منتقل شود ضمن اینکه ارتباط و پیوندهای مستمری هم بین فرزند و خانواده در این اعزام ها برقرار می شود.
 
** اردوهای اوقات فراغت یکی از فعالیت های پرطرفدار مددجویان کمیته امداد است
الفتی گفت: اردوهای کمیته امداد یکی از فعالیت های پرطرفدار در مقوله اوقات فراغت مددجویان است که این موضوع باعث شده سهم بالایی از جمعیت جامعه هدف این نهاد در کنار فعالیت های اوقات فراغت قرار گیرند چون می دانند که در پایان این برنامه به اردوی اوقات فراغت اعزام می شوند.
مدیر فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) ایلام افزود: رویکرد کمیته امداد استان با توجه به ضرورت هایی که وجود دارد امسال برخلاف سال های گذشته که اردوها به استان های همجوار و استان های برخوردار اعزام می شد این است که از امسال اردوهای اوقات فراغت با تاکید رئیس کمیته امداد کشور به شهرهای زیارتی به ویژه مشهد مقدس اعزام می شود.
وی ادامه داد: امسال در همه اردوهای اوقات فراغت کمیته امداد استان روی اعزام به مشهد مقدس تمرکز شده و قرار است در پایان برگزاری اردوهای اوقات فراغت بیش از یک هزار و 600 مددجو دختر و پسر به همراه خانواده های آنان به مشهد مقدس اعزام شوند.
الفتی افزود: رویکرد ما در اعزام به اردوهای خارج استانی از جمله شهرهای زیارتی باعث استقبال جامعه هدف از این دوره ها شده به این معنا افرادی که در اردوهای استانی مانند آموزش های قرآنی، فنی و حرفه ای و فرهنگی و هنری شرکت می کنند در پایان دوره می دانند که به اردوهای اوقات فراغت شهرهای زیارتی اعزام می شوند.
 
** اگر با دید مطالبه گری و نظارت به حوزه فرهنگی وارد شویم دستاوردهای خوبی به دنبال دارد
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان ایلام گفت: کلیت حوزه فرهنگ باید از جانب خبرنگاران دیده شود و با نهاد های این حوزه ارتباط داشته باشند چون اگر بخواهیم خوبی یا بدی یک جامعه را در نظر بگیریم باید مراکز فرهنگی آن را ببینیم و اگر بخواهیم در مورد یک جامعه قضاوت کنیم به مدارس آن جامعه باید مراجعه کرد هر طور مدارس باشند آن جامعه نیز همان گونه است.
یدالله جایدری افزود: اگر با دید مطالبه گری و سئوال و نظارت به حوزه فرهنگ و نهادهای فرهنگی وارد شویم به طور قطع دستاوردهای خوبی خواهد داشت و باید این برنامه و فعالیت ها فصلی نباشد، همه فعالیت های نهادهای حوزه فرهنگ را رصد کنیم که این کار علاوه بر اطلاع رسانی و پاسخگویی مسئولان منجر به بهبود کیفیت خدمات هم می شود.
وی گفت: در آموزش و پرورش اوقات فراغت به صورت های مختلف تعریف شده است در نهادهای دیگر اوقات فراغت را در تابستان می بینند اما ما اوقات فراغت را هر گونه فعالیت فوق برنامه غیر درسی مصوب وزارت آموزش و پرورش که ساعت تدریس و کلاس نداشته باشد مانند اردوی فعالیت های هنری و تبلیغی تعریف می کنیم.
جایدری با اشاره به ارزیابی سال گذشته یادآور شد: مشارکت به 2 دسته فعالیت های فرهنگی هنری و قرآن، عترت و نماز تقسیم می شود که از 100 هزار دانش آموز استان حدود 80 هزار نفر در یکی از رشته ها و برنامه های پرورشی نام نویسی و شرکت کرده اند که این فعالیت ها عمومی هستند و در کنار فعالیت های درسی انجام می گیرند.
 
** تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادی آموزش و پرورش از نظر امکانات به خوبی دیده نشده است
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش ایلام تاکید کرد: اگر مدارس ما امکانات خوبی داشته باشند ما نیز در زمینه اوقات فراغت خدمات بهتر و بیشتری ارائه می کنیم، متاسفانه آموزش و پرورش به لحاظ امکانات در سند تحول بنیادی تعلیم و تربیت به خوبی دیده نشده است که امیدواریم روزی برسد که به نیکی دیده شود.
وی اظهار کرد: محوری ترین فعالیت آموزش و پرورش در فعالیت های اوقات فراغت اردو است، زیرا دانش آموزان در هر رشته ای که شرکت کنند و به مرحله نهایی برسند برای مسابقه های کشوری به استان های دیگر اعزام می شوند که برای آنها جذاب است، در سال گذشته 2 هزار دانش آموز به شهرهای مشهد مقدس، شیراز، اصفهان و همدان اعزام شدند که همه آنها بسیار راضی بودند.
 
** متنوع نبودن امکانات و نبود تجهیزات علت مشارکت کم دانش آموزان است
جایدری یادآور شد: 67 پایگاه تابستانی متناسب با امکانات در رشته هایی از قبیل خطاطی، نقاشی و نمایش با مربی های مشخص در استان وجود دارد و شاخص کار ما در این زمینه مراجعه دانش آموزان است که در سال گذشته مراجعه کم بود.
وی علت مراجعه کم دانش آموزان را نبود تنوع امکانات و تجهیزات لازم اعلام کرد و گفت: پارسال تنها 10 تا 12 درصد از دانش آموزان ایلامی را پوشش دادیم و با همکاری کمیته امداد 300 نفر از دانش آموزان زیرپوشش را شناسایی و به صورت تعاملی به اردو اعزام شدند که استقرار در خارج استان و هزینه های بین راهی آنها بر عهده کمیته امداد بود.
وی ادامه داد: امسال چهار تشکل رسمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی متشکل از بسیج دانش آموزی، انجمن های اسلامی دانش آموزان، جمعیت هلال احمر و سازمان دانش آموزی با محوریت دانش آموزان خارج از فعالیت های درسی که یکی از آنها طرح هجرت است را تحت پوشش طرح اوقات فراغت قرار می دهند.
معاون آموزش و پرورش ایلام گفت: در طرح هجرت حدود سه هزار نفر از دانش آموزان دارای حرفه در استان شامل جوشکاری، رنگ کاری یا تعمیر کار مرمت در و دیوار، تعمیر و مرمت میز و صندلی مدارس را بر عهده دارند.
 
** عمده ترین چالش در ارائه فعالیت های آموزش و پرورش مشارکت نداشتن مردم و به روز نبودن امکانات و اعتبارات است
جایدری اظهار کرد: عمده ترین چالشی که در ارائه فعالیت های این نهاد وجود دارد و در سند تحول نیز به آن اشاره شده مشارکت مردم است، به هر نسبت که مردم در این فعالیت ها شرکت کنند ما موظفیم خدمات بهتری با نظارت کیفی تر ارائه دهیم و چالش دیگر به روز نبودن یا کمبود امکانات و اعتبارات است که باید در سطح ملی به خوبی به آن توجه شود به عنوان مثال برای استان هایی مانند ایلام که مراکز تفریحی کمی دارند اگر مدارس و کانون ها امکانات بیشتری داشته باشند خدمات بهتری ارائه می دهیم.
وی تاکید کرد: یکی از مطالبه های جدی ما نداشتن فضای فرهنگی است و انتظار می رود در سطح ملی مطرح شود، تنها اردوگاه ما شهدای هفتم تیر خوران شهرستان ایوان است که در سال های قبل تا حدودی بدون استفاده بوده و در 2 سال گذشته با عنایت مردم ایوان مورد استفاده قرار می گیرد.
جایدری تاکید کرد: نکته اساسی که باید در نظر گرفت مشارکت ضعیف مردم است افرادی که خود را در مقابل مدرسه و دانش آموزان مسئول بدانند اندک است، مشارکت اجتماعی مردم گمشده است و خود مردم باید پیشقدم و نظارت کنند.
معاون آموزش و پرورش ایلام افزود: باید مدارس را به کانون های حرفه آموزی و کتاب خوانی و گذران اوقات فراغت تبدیل کنیم و دستگاه های فرهنگی در استان کمک کنند تا یک هم افزایی ذر این زمینه به وجود آید که در ارتباط با تعلیم و تربیت نسل جوان خود را موظف بدانند باید دست در دست هم دهند.
وی گفت: همه دستگاه ها می توانند در فعالیت های فرهنگی در حوزه آموزش مرکز ثقل باشند و مشارکت ها در یک سمت و سو حرکت کند که منجر به کمتر شدن آسیب ها شود و نباید در انتظار حل مشکلات از بالا باشیم اگر مشارکت مردم در اداره شهر فرهنگ سازی شود و انسجام و هماهنگی را سر لوحه قرار دهیم همه کارها به خوبی پیش می رود.
 
** کارشناس مسئول کانون پرورش فکری ایلام گفت: این دستگاه اجرایی متولی 40 برنامه مفرح و شاد برای کودکان و نوجوانان است
کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: مساله اوقات فراغت در کانون با توجه به طیف وسیع جامعه مخاطب خود که کودکان و نوجوانان هفت تا 16 سال هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است.
ملوک هاشمی با بیان اینکه کانون دارای بیش از 40 فعالیت مفرح و آموزنده در حوزه اوقات فراغت است، افزود: چند سرفصل فرهنگی (قصه گویی، معرفی شخصیت ها و مکان ها، کاردستی، نمایش، اردو و کتاب خوانی) هنر (نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، فیلم سازی و هنرهای دستی و بومی) ادبی ( کارگاه شعر، کارگاه داستان و طرح های ادبی) علمی (نجوم)، اسلامی (آشنایی با قرآن، احکام و حدیث) جزء برنامه های مستمر و جاری کانون است.
وی تاکید کرد: هرچند این برنامه های جاری در طول سال به صورت ثابت برگزار می شود اما هر بار محتوای آنها تغییر می کند و با محتوا، مبانی و شیوه های جدید و متنوع تری به اعضای کودک و نوجوان کانون ارائه می شود.
هاشمی یادآور شد: کانون علاوه بر فعالیت های جاری و ثابت یک سری ویژه برنامه های شاخص در سرفصل های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش و پژوهش نیز تدوین و طراحی می کند که برای سال جاری به ویژه تابستان در سر فصل فرهنگی برنامه هایی با محتوای فرهنگ بومی محلی با عنوان ولات ئیمه (سرزمین ما)، نجوم، علوم تجربی، مذهبی و دینی و نشست های تخصصی کتاب از سوی کانون اجرا می شود.
کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام عمده برنامه های اوقات فراغت در سر فصل هنری را کتاب خوانی هدفمند، ترویج مطالعه بین اعضا، تقویت روحیه پرسش گری و تحقیق و تلاش در زمینه خلاقیت پروری اعضا و مربیان کانون در بخش های هنری برشمرد و فعالیت های سرفصل ادبی را برگزاری کارگاه های تخصصی طنز با عنوان قند و نمک ویژه اعضا و ساده نویسی ادبیات شفاهی استان سرفصل آموزش و پژوهش را تحقیق و پژوهش در مورد آداب و رسوم بومی استان ایلام و شاهنامه فردوسی توسط اعضا و مربیان، کارگاه بحث آزاد با هدف ارتقا سطح دانش و نگرش اعضا عنوان کرد.
 
** هدف اصلی کانون ایجاد اوقات فراغتی سالم، شاد و هدفمند برای عموم کودکان است
هاشمی مهمترین اهداف کانون را ایجاد فرصت بهره مندی برابر برای عموم کودکان و نوجوانان هفت تا 16 سال استان در مناطق شهری و روستایی و نقاط دور افتاده از خدمات و فعالیت های متنوع و شاد کانون برشمرد تا این جامعه هدف دارای اوقات فراغت سالم و هدفمندی باشند.
کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی اداره کل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام یادآور شد: پرورش و شکوفایی استعداد، خلاقیت، افزایش توانمندی، تحکیم و تقویت هویت اسلامی ایرانی در میان مخاطبان و تعمیق فعالیت های دینی و مذهبی در بین جامعه هدف از دیگر رویکردهای این اداره کل است.
وی کمک به توسعه و تجهیز مراکز ثابت و سیار برای غنی سازی اوقات فراغت مخاطبان، تلاش در زمینه تقویت و تثبیت خلاقیت توام با شادابی و نوآوری جامعه هدف، ترویج و اشاعه کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه هدفمند و تلاش در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ بومی و محلی به شیوه های مختلف را از دیگر اهداف کانون استان ذکر کرد.
** دستگاه های متولی اوقات فراغت سالم و هدفمند کودکان و نوجوانان از جزیره ای عمل کردن پرهیز کنند
هاشمی تاکید کرد: در مقوله اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دستگاه های مختلفی مسئول و دخیل هستند که به صورت مستقل و جزیره ای در این حوزه عمل می کنند در حالی که باید دستگاه های مرتبط با این موضوع از ظرفیت های یکدیگر بهره گیری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که در تابستان امسال برخلاف سال های گذشته شاهد هم افزایی، همکاری و همیاری دستگاه های مختلف در موضوع اوقات فراغت باشیم تا ضمن ایجاد انسجام در موضوع اوقات فراغت جامعه هدف ادارات از برنامه ها، اقدام ها و ظرفیت های یکدیگر آگاه شده و در راه پیشبرد اهداف مشترک از این ظرفیت ها استفاده کنند.
 
** برنامه های اوقات فراغت نباید تکلیف مدارانه و خسته کننده باشد
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: تعریف ما از اوقات فراغت این است که نباید برنامه های تکراری سالانه، تکلیف مدارانه و خسته کننده باشد.
عمران خودآموز افزود: اجرای برنامه ها باید به صورت ویژه برنامه ریزی شود و اوقات فراغت دانش آموزان با اجرای برنامه های خلاقانه و مشارکتی غنی سازی شود.
وی تاکید کرد: یکی از مشکلات در این زمینه محدودیت منابع مالی است زیرا با وجود گذشت سه ماه از سال هنوز تکلیف دستگاه های اجرایی در زمینه تخصیص اعتبارها مشخص نشده است.
وی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از دستگاه های عضو ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مکلف به اجرای برنامه هایی در این زمینه است و با وجود تنگناها و محدودیت های موجود برنامه ریزی هایی در مرکز استان و تمامی شهرستان ها انجام شده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با بیان اینکه پایگاه های طرح اوقات فراغت در اداره های ارشاد شهرستان ها راه اندازی شده است، گفت: همچنین در تمامی شهرستان های استان انجمن های فرهنگی هنری از جمله شعر و ادب، نمایش، خوشنویسی و موسیقی فعال است و زیرساخت های لازم برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فراهم شده است.
** برنامه های اوقات باید با هم افزایی و همکاری تمام دستگاه های متولی اجرا شود
خودآموز اضافه کرد: انجمن های فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی برای مشارکت جوانان و نوجوانان در فعالیت های فرهنگی و هنری است و هنرآموزان فراوانی نیز در استان وجود دارند که سایر دستگاه ها می توانند از توان این افراد برای اجرای برنامه های اوقات فراغت بهره ببرند.
وی بر هم افزایی و هماهنگی دستگاه های اجرایی در زمینه اجرای برنامه های اوقات فراغت تاکید کرد و افزود: این هم افزایی به صورت نسبی وجود دارد اما کافی نیست.
وی اظهار کرد: مصوبه امسال شورای آموزش و پرورش استان در زمینه اوقات فراغت باعث شد استانداری به عنوان دستگاه مادر به این بحث ورود پیدا کند و با ایجاد وحدت رویه از ظرفیت دستگاه ها بیشتر بهره برداری شود.
**بخشی نگری و قوانین دست و پا گیری اداری مانع هم افزایی دستگاه ها در بحث اوقات فراغت است
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: با این وجود بخشی نگری و قوانین دست و پا گیر اداری که ملی بوده و تنها مختص استان ایلام نیست، کماکان مانع هم افزایی دستگاه ها در بحث اوقات فراغت است.
خودآموز اضافه کرد: رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند و ارتباط دستگاه های اجرایی به منظور هم افزایی بین آنها را ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: تنها راه نیز همین است ضمن اینکه رسانه ها باید برنامه های دستگاه های اجرایی در زمینه اوقات فراغت را به خانواده ها اطلاع رسانی کنند تا اثربخشی این برنامه ها بیشتر شود.
 
** فعالیت های جزیره ای اوقات فراغت باعث سردرگمی مخاطبان شده است
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام نیز گفت: فعالیت های جزیره ای و بخشی نگری آفت دستگاه های متولی اوقات فراغت دانش آموزان است و به سردرگمی مخاطبان منجر شده است.
حجت الاسلام حشمت رستمی افزود: در این استان مجتمع های چند منظوره برای فعالیت جوانان در اوقات فراغت وجود ندارد که افراد بتوانند متانسب با سلیقه و علاقه حوزه فعالیت خود را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه کار و فعالیت مرتبط با اوقات فراغت جوانان و نوجوانان توسط دستگاه های مختلف انجام می شود اما خروجی ندارد و بسیار کم به اهداف مورد نظر دست پیدا می کنیم، اظهار کرد: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا از زمان و اعتبارها در این زمینه بهترین استفاده برده شود.
وی تاکید کرد: دستگاه ها باید بر اساس فرم ها و دستور عمل های بالا دستی کارها و فعالیت های خود در زمینه اوقات فراغت را انجام دهند و آمار کمی این فعالیت ها را گزارش دهند در حالی که تربیت به شیوه آماری جواب نمی دهد.
رستمی اظهار کرد: نگاهی به آمارهای بزهکاری اجتماعی در جامعه نشان می دهد که برنامه های فرهنگی نتوانسته است اثربخشی لازم را در جامعه داشته باشد و باید در این زمینه با برگزاری نشست های نقد و بررسی، آسیب شناسی لازم انجام شود.
 
** برنامه های اوقات فراغت با رویکرد دینی و فرهنگی اجرا شود
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام با بیان اینکه یک سری از برنامه های اوقات فراغت این سازمان با رویکرد دینی برگزار می شود، گفت: تشکیل و حمایت از هسته های فرهنگی جوان از جمله این برنامه هاست.
حجت الاسلام رستمی افزود: در این برنامه در رده سنی جوان به تفکیک جنسیت ثبت نام می شود و هر هسته یک دبیر و یک رئیس دارد که کلاس های آموزشی این هسته ها سه روز در هفته با حضور مربیان احکام، مسائل دینی، اعتقادی و شبهه ها برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تشکیل 30 هسته با عضویت هر هسته 25 نفر در اداره تبلیغات اسلامی ایلام برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: در کنار این برنامه با مکان های ورزشی فرهنگی استان هماهنگ شده است و اعضا می توانند از خدمات تفریحی ورزشی این مکان ها بهره مند شوند.
وی بیان کرد: علاوه بر این نشست هایی نیز بدون حضور مربیان شبیه کرسی های آزاد اندیشی با هدف تقویت روحیه خلاقیت، نوآوری و تولید فکر برای اعضای هسته ها برگزار می شود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: بوستان های معرفت برای گروه سنی زیر 15 سال نیز از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات برای ایام تابستان است که در این بوستان ها کلاس های آموزشی مختلف در زمینه طراحی، نقاشی و حفظ و قرائت قرآن برگزار می شود.
رستمی افزود: در مجموع در استان 20 بوستان معرفت راه اندازی می شود و در پایان 200 نفر از برگزیدگان دوره ها به اردوهای برون استانی اعزام می شوند.
وی اظهار کرد: توسعه قرآن آموزی با به کارگیری 150 خانه قرآن، 25 موسسه و 30 خانه قرآن شهری از دیگر برنامه های اوقات فراغت است و در مجموع 250 کلاس قرآنی در زمینه های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن برگزار می شود.
وی یاد آور شد: پارسال در مجموع چهار هزار و 300 نفر در این کلاس ها شرکت کردند که امسال پیش بینی می شود 10 درصد افزایش داشته باشد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: دوره های تربیت معلم قرآن در رشته های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن برای 250 نفر از واجدان شرایط که حدنصاب لازم را کسب کنند برگزار می شود تا به عنوان مربی قرآن در جامعه فعالیت کنند.
رستمی افزود: همچنین دوره های معرفت افزایی و تربیت کادر مذهبی جامعه برای 40 نفر از دانش آموزانی که از طریق آموزش و پرورش به اداره تبلیغات اسلامی استان معرفی شوند برگزار می شود که شامل دوره های ویژه پرورشی و اردوهای تفریحی علمی است.
وی اظهار کرد: فعالیت 32 کانون فرهنگی مردمی، راه اندازی بانک نرم افزاری فرهنگی و قرآنی با بیش از 800 عنوان نرم افزار، برگزاری چهار کرسی آزاد اندیشی در هر یک از 10 شهرستان، تقویت کتابخانه های شبستان مساجد و برگزاری جشنواره حمایت از وبلاگ های حوزه دین از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات استان ایلام در تابستان است.