بیست و پنجمین انجمن ادبی آفتاب با حضور اعضای نوجوان مراکز کانون پرورش فکری مشهد

بیست و پنجمین نشست انجمن ادبی آفتاب در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن انوری همزمان با برگزاری یادزهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی این نشست عصر دیروز دوشنبه 31 خرداد با حضور اعضای نوجوان دختر مراکز  فرهنگی هنری شماره پنج و هشت مشهد و اعضای انجمن ادبی آفتاب با نقد و بررسی داستان دینی «هنوز روز چهارم نیامده بود»، و «زمین او» هر دو اثر سعید روح افزا همراه شد.
در این جلسه اعضا درباره داستان «هنوز روز چهارم نیامده بود» به بررسی داستان، تصویرگری کتاب و ارتباط آن با محتوا پرداختند. هیوا سپاهی عضو مرکز پنج مشهد درباره صالح و تفاوت پیامبران با بقیه انسان‌ها سوال کرد که با اعضا در این خصوص تبادل نظر شد. غزل عضو مرکز هشت مشهد از تاثیر خوب اسم کتاب بر امانت کتاب یاد کرد و توضیح داد چون داستان‌های دینی تکراری هستند و ما می‌دانیم پایان داستان چه می‌شود باید جذابیت‌های دیگر مثل ساده نویسی و یا تصویرگری خوب و یا روایت متفاوت داشته باشد تا کتاب را امانت بگیریم.
«آیدا» عضو مرکز پنج دلیل جذابیت کتاب‌های دینی را واقعی بودن آن‌ها و «صبا» معجزه‌های داستان را دلیل جذابیت این کتاب‌هاعنوان کرد.
گیتا قاسمی عضو مرکز پنج معتقد بود: باید داستان از یک منظر دیگر روایت می‌شد مثلا از منظر کافران. وی همچنین یادآور شد که داستان‌های دینی باید از منظر کسانی روایت شود که بتوانند با نوجوان ارتباط برقرار کنند.
در ادامه جلسه اعضا درباره تفاوت معجزه‌های پیامبران با یکدیگر صحبت کردند. آن‌ها درباره معجزه در این داستان که بیرون آمدن شتر از دل کوه است و ارتباط آن با زندگی مردم گفتگو کرده و درباره تفاوت روایات داستان حضرت صالح که خوانده و یا دیده بودند بحث کردند.
عزت صدیقی –کارشناس ادبی- همراهی تصاویر با آیات را از ویژگی‌های خوب کتاب عنوان کرد که همچون آیات تصاویر نیز از کل به جزء ترتیب شده‌اند. او درباره امانت بردن یا نبردن کتاب‌های دینی از اعضا سوال کرد.
غزاله ناجی گفت: پیش از این کتاب‌های دینی را می‌خواندم و لذت هم می‌بردم. کتاب‌هایی مثل «پیامبر»، «امانت» و یا «ظهر عاشورا» اما الان این کتاب‌ها را امانت نمی‌برم. سبک نوشتاری خشک و پندآموز آن‌ها خسته کننده است. کلیشه‌ای هستند و جذابیتی ندارند. آن‌ها مستقیم گویی دارند و در آخر داستان سعی در تفهیم یک عقیده را دارند.
هستی خلاف این نظر را داشت و معتقد بود با اینکه از «اویس قرنی» و یا «صدای زلال بلال» زیاد خوانده و یا شنیده است هنوز از خواندن این کتاب‌ها لذت می‌برد. او گفت: این‌که یک متن قدیمی این طور جذاب و خواندنی می‌شود برایم جالب است.
زیلان سپاهی نیز در پایان جلسه گفت: با این‌که فیلم زیاد می‌بینم اما خواندن کتاب و کتاب دینی باز هم برایم جالب است چون اشتیاق دانستن دارم.
در کتاب «زمین او» بیشتر اعضا به این نکته اشاره کردند که داستان برای خدا پرستی و یا توجه به نعمت‌های خداوند آیاتی را آورده است که ما به آن توجه کنیم.
اعضا بعد از اتمام جلسه، از یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد بازدید داشتند و بعد از صرف افطار به تماشای نمایش سایه‌ای «شیران پرده» به سرپرستی علی اکبر حلیمی و عروسک گردانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نشستند.
شایان ذکر است انجمن‌های ادبی به همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در مشهد با عنوان "آفتاب" و در شهرستان‌ها با عنوان «مهتاب» با هدف نقد تخصصی آثار اعضای انجمن و آشنایی بیشتر اعضا با ادبیات امروز شکل گرفت.
در این نشست‌ها نقد و بررسی آثار اعضا، آموزش و پیگیری مبانی ادبیات و سوق دادن اعضای نوجوان به سمت مطالعه هدفمند دنبال می‌شود. تقویت اعتماد به نفس نوجوانان و ایجاد زمینه برای کشف استعدادهای ادبی از دیگر اهداف این نشست‌هاست. بیست و پنجمین انجمن ادبی آفتاب با نقد کتاب دینی و در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.