هنر باید در فرآیند کار تربیتی قرار گیرد و نهادینه شود

محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست تصویرگری و تصویرسازی، هنر و هنرمند را ارزشمند دانست و گفت باید در مقابل هنرمند سر تعظیم فرود آورد.


به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی که در چهارمین نشست هم‌اندیشی بانوان هنرمند کانون سخن می‌گفت با بیان این نکته افزود: پاسداشتِ هنرمند، احترام به هنر است و پاسداشتِ یک معلم، احترام به علم است و ما باید به جوهره وجود هنرمند احترام بگذاریم.
معاون فرهنگی کانون خاطرنشان کرد: خالق اثر، جریانی فرهنگی را آغاز می‌کند وادامه دادن این حرکت زایش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد و تکامل بهتری شکل می‌گیرد.
آدوسی همچنین گفت: هنر جدید، فکر جدید و صاحب قلم جدید، زمانی ارضا می‌شود که هنر در فرآیند کار تربیتی قرار گیرد و در وجود کودکان و نوجوانان نهادینه شود و ما بتوانیم در پرورش فرزندانی صاحب و خالق اثر، از آنها بهره ببریم.
در ادامه این نشست فریده شهبازی تصویرگر و گرافیست اظهار کرد: تصویرگری عنصر مناسبی برای ارتباط برقرار کردن و اطلاع‌رسانی است، تصویرگری کلام و شکل را با هم دارد و جایی که نمی‌توان از کلام استفاده کرد، تصویرگری پوشش مناسبی به این ارتباط می‌دهد.
وی در بخش دیگری گفت: بزرگسالان از روش‌های متفاوتی برای ارایه موضوعات مختلف هنری استفاده می‌کنند که بعضی از آنها نوعی رجوع به کودکی است ولی الزاماً نقاشی کودکی نیست بلکه این نقاشی‌ها با وجود پشتوانه و سال‌ها دانش که مربوط به نوع خلاقیت و هنر است، انجام می‌شود و باید از نقاشی خود کودکان در حیطه تربیت و پرورش آنان استفاده کرد.
شهبازی همچنین خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بنیان فیلم‌ها و انیمیشن‌های باارزشی را گذاشته و گنجینه‌هایی از دانش و تجربه دارد و کسانی مثل علی‌اکبر صادقی، نورالدین زرین‌کلک، فرشید مثقالی و مرحوم نفیسه ریاحی که در سطح بین‌المللی دارای سوابق و تجربه درخشانی هستند، تصویرگر بودند.
پروین بنی‌هارونی تصویرگر نیز در این نشست یادآور شد در گرافیک عرصه محدودی وجود ندارد، تا جایی که خلاقیت افراد کمک می‌کند می‌توان شیوه‌های جدیدی برای بیان مطالب ارایه کرد و جنبه‌‌های هنری و ادبی، بیان متفاوتی را می‌طلبد.
در ادامه مامک یحیی‌پور عکاس و کارشناس هنری کانون گفت: با زبان تصویر می‌توان در هر جای دنیا صحبت کرد و نیاز به مترجم نداریم. تصویر را می‌توان با تکنیک‌های مختلفی ساخت. نقاشی برای کودکان و نقاشی خود کودکان حرف اول را می‌زند و بچه‌ها ارتباط نزدیک و ملموسی را با نقاشی برقرار می‌‌کنند و حرف، فکر و احساسشان را از این طریق بیان می‌کنند.
راشین خیریه تصویرگر و کارگردان فیلم انیمیشن "مرد جوان و خیاط حیله‌گر" که سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن کوتاه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را دریافت کرد، یاد‌آور شد: تصویرسازی همان‌طوری که در بقیه هنرهای تجسمی کاربرد دارد در انیمیشن هم راه گشاست. در انیمیشن برای خلق فضایی که سناریو می‌گوید و کارگردان می‌خواهد، پایه و اصول، تصویرگری و تصویرسازی است.
مریم صباغ‌زاده مسوول برگزاری نشست هم‌اندیشی بانوان هنرمند کانون نیز خاطرنشان کرد: تصویر یک زبان بین‌المللی مشترک است که خودش القای مفهوم می‌کند و در هر جای دنیا که برویم می‌توانیم از زبان تصویر استفاده کنیم.
گفتنی است در این نشست که 30 هنرمند تصویرگر حضور داشتند از مریم رحمتی‌اوینی و مهشید مهاجر دو تصویرگر و تصویرساز کانون نیز تجلیل شد.