حاجی بابایی: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در متن آموزش و پرورش قرار دارد

وزیر آموزش و پرورش معتقد است فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به سمتی حرکت کند که از تاثیر‌گذاری عمومی بیشتری برخوردار شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در تهران با بیان این مطلب تاکید کرد که کانون در حاشیه آموزش و پرورش نیست بلکه در متن آن قرار دارد و می‌تواند با بردن برنامه‌ها، کتاب‌ها، سرود‌ها، نمایشگاه‌ها و دیگر فعالیت‌هایش به مدارس، تاثیرگذار باشد و ما به تحولات عظیمی که در آن [ کانون] شکل می‌گیرد، امید بسته‌ایم.
وی با اشاره به انتظاراتی که مقام معظم رهبری از کانون دارند خاطرنشان کرد که تمامی امکانات مدارس را در اختیار کانون قرار خواهیم داد و از فعالیت‌های آن حمایت می‌کنیم تا پوشش فعالیت‌های کانون در سراسر کشور گسترده‌تر شود.
حاجی‌‌بابایی در عین حال یادآور شد که این گستردگی هزینه‌ای را برای کانون در بر نخواهد داشت چرا که ما امکانات سخت‌افزاری را در اختیار کانون قرار می‌دهیم و این کار عین کیفیت بخشی است تنها در این میان مدیران کانون باید به فکر مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده بهینه از این امکانات باشند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد که فضا و امکانات مدارس پس از ساعات درسی اغلب بدون استفاده می‌ماند و باید کانون از این فرصت‌ها بهتر استفاده کند.
وی گفت معلمان مدارس و مسوولان آموزش و پرورش نیز در این راه با کانون همراهی خواهند کرد و نتیجه این همکاری مشترک با کانون و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش، به مدارس رنگ و بوی تازه‌ای خواهد بخشید.
حمیدرضا حاجی‌‌بابایی از دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای آموزش فرزندانشان سخن گفت و افزود: تمامی امور نظام تعلیم و تربیت در مدرسه شکل می‌گیرد و مدارس باید به فضای امنی برای رشد و تعلیم و تربیت روحی و روانی فرزندانمان تبدیل شود. در حال حاضر اولیا با نگرانی از این که بچه‌هایشان از همسالان خود عقب نمانند آن‌ها را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند در حالی که باید مطمئن باشند که استعداد‌های هنری و ادبی فرزندانشان در مدارس شناسایی و شکوفا می‌شود.
وی نقش کانون را در این زمینه با اهمیت و برجسته توصیف کرد و خطاب به مدیران کانون گفت: شما کار با اهمیتی انجام می‌دهید که بسیار مهم و سنگین و در عین حال دارای زیبایی‌های خاص خودش است و می‌توانید با حضور بیشتر در مدارس آن‌جا را به کانون هنر تبدیل و دانش‌آموزان را با کارها و برنامه‌های خودتان آشنا کنید و این باعث ایجاد شادابی و نشاط در مدارس می‌شود.
حاجی‌بابایی این برنامه را در راستای طرح بزرگ تحول بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی و خاطر نشان کرد: ستون تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم است نه کتاب و پیشرفت هر جامعه‌ای به اندازه فهم آن از معلم و مربی است و هر قدر معلم و مربی تحرک بیشتری از خود نشان دهند جامعه بیشتر رشد می‌کند ما اگر بتوانیم از بین این 13 میلیون دانش‌اموز 500 فیلم ساز، نقاش، خطاط و هنرمند بیرون بیاوریم به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.
ریاست مجمع عمومی کانون با اشاره به استخدام معلمان حق‌التدریسی و مربیان کانون توضیح داد که امسال 400 نفر از 800 مربی و کارشناس واجد شرایط کانون به استخدام رسمی دولت در می‌آیند و این نشانه اهمیتی است که برای کار کانون قایل هستیم.
وی انتخاب سیدصادق رضایی را به مدیرعاملی کانون انتخابی مناسب دانست و ضمن قدردانی از تلاش‌های محسن چینی‌فروشان مدیر عامل سابق گفت: انتخاب فردی باسابقه از درون کانون به نفع مجموعه است چرا که مدیرانی که از بیرون وارد مجموعه می‌شوند به زمان زیادی برای آشنایی با فعالیت‌ها و برنامه‌ها نیاز دارند.
در ابتدای این برنامه که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، مدیرعامل کانون نیز در سخنانی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های کانون به این نکته اشاره کرد که امر تعلیم و تربیت مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی به فضاهایی آرام و مخاطبان خاص نیاز دارد و نظام جمهوری اسلامی به تاثیر کیفی فعالیت‌های کانون باور یقینی دارد و مقام معظم رهبری نیز به کانون نگاه محبت‌آمیزی دارند و فعالیت‌ها و تولیدات ما را با دقت پیگیری می‌کنند.
سیدصادق رضایی با اشاره به محدودیت‌هایی که برای توسعه مراکز کانون وجود دارد در عین حال از وزیر آموزش و پرورش خواست که اجازه دهد تا کانون دست کم در شهرهایی که دارای فرمانداری هستند یک مرکز دایر کند و بدون افزایش نیرو به تخریب، بازسازی و توسعه مراکزی که دارای بیش از 40 سال قدمت هستند، دست بزند.
وی از در دست احداث بودن یک‌صد مرکز فرهنگی هنری و تلاش برای توسعه طرح کانون، مدرسه و انتشار دست کم یک‌صد عنوان کتاب جدید در سال جاری خبر داد.
گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون تا روز 21 اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر تهران ادامه می‌یابد.