پایان رقابت‌های منطقه‌ای چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در زاهدان

نمایش‌های برگزیده‌ی چهاردهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای نمایش عروسکی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زاهدان معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون، عصر روز سوم مرداد مراسم پایانی جشنواره‌ی منطقه 5 در مجتمع کانون این شهر و با حضور گروه‌های نمایشی برگزار شد و در نهایت به رای هیات داوران، دو نمایش عروسکی خانه‌ی پر سر و صدا کار اعضای مرکز شماره 1 ابرکوه از استان یزد و نمایش عروسکی "میشه" کار اعضای مرکز شماره 26 کانون تهران برگزیده این رقابت شناخته شدند.
 هیات داوران متشکل از فرزاد زیدی‌نژاد، احمد شهدادی و محمد علی یزدان‌شناس همانند 4 منطقه‌ی دیگر در بیانیه‌ی خود اعلام کردند که انتخاب این نمایش‌ها به معنای حضور آنان در جشنواره‌ی کشوری نیست و برگزیدگان اصلی به زودی معرفی خواهند شد.
 این گروه همچنین بعد از دو روز رقابت 14 گروه نمایشی از استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و تهران در شهر زاهدان دو نمایش "شکوه آفرینش" از مرکز خاتم استان یزد را به خاطر خلاقیت در طرح و تکنیک اجرایی نمایش و نمایش "فقط پارچه نباشیم" را از شهرستان رفسنجان استان کرمان به خاطر خلاقیت در ایده و مضمون شایسته تقدیر شناختند.
 در بیانیه‌ی هیات داوران همچنین بر نکاتی مانند توجه به انتقال مفاهیم مرتبط با سن کودکان و نوجوانان، روی آوری به شیوه‌های اجرای نمایش عروسکی خلاقانه، نزدیک شدن به دنیای خیال در آثار نمایشی ویژه‌ی کودکان و توجه بیشتر به مشارکت دادن اعضا در فرآیند تولید نمایش در مراکز کانون تاکید شده است.
 در این مراسم حسین موذن سرپرست کانون استان سیستان و بلوچستان و دبیر جشنواره، ایجاد فرصتی برای تماشای نمایش‌ها و حضور حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی کشور در جمع کودکان و نوجوانان را بهترین جایزه‌ی جشنواره به اعضای شرکت کننده دانست و گفت: برد و باخت در جشنواره‌های کانون از اهمیت برخوردار نیست و انجام یک فعالیت گروهی به واقع برای ما دارای اهمیت بیشتری است.
 وی از داوران نوجوان نیز که در این دو روز به ارزیابی آثار جشنواره پرداختند قدردانی کرد.
 بر اساس این گزارش اسماء صالحی، سحر کرد و سعیده دهقانی‌نژاد سه عضو نوجوان کانون استان سیستان و بلوچستان  داوری  این بخش را بر عهده داشتند.
 این سه نیز در نهایت بیانیه‌ای صادر کردند و سه نمایش عروسکی "میشه" کار اعضای مرکز شماره 26 کانون تهران، نمایش عروسکی "نردبانی رو به آسمان" کار مرکز شماره 38 کانون تهران و نمایش عروسکی "خانه‌ی پر سر و صدا" کار اعضای مرکز شماره 1 ابرکوه از استان یزد را به عنوان برگزیدگان بخش داوری نوجوان جشنواره انتخاب کردند.
 داوران نوجوان در بیانیه‌ی خود که توسط یکی از آنان خوانده شد به توصیف عروسک پرداخته و آورده‌اند که "نامش را که می‌آوری ناخودآگاه موجی از خاطرات کودکی در ذهنت زنده می‌شود خاطراتی شیرین که تو را به دنیای کودکانه‌هایت می‌کشاند، به شادی و لبخندت، به شیرینی لحظه‌هایی که آن روزها، بازی کردن با آن برایت می‌آفرید."
 در پایان این مراسم لوح‌های سپاس و جوایزی به برگزیدگان هر دو بخش اهدا شد.
 این مراسم که در آن معاون تولید و مشاور فرهنگی کانون و مدیران کانون چند استان شرکت‌کننده در جشنواره همچنین مدیر کل اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان حضور داشتند با برنامه‌هایی مانند خواندن سرود کانون به زبان سیستانی توسط اعضای مرکز کانون بنجار زابل، اجرای نمایش عروسکی "هفت رنگ" کار اعضای مرکز شماره 3 زاهدان و رقص محلی اعضای پسر کانون شهرستان زابل همراه بود.
 جشنواره‌های منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون با حضور 57 گروه نمایشی در پنج منطقه‌ی کشور به میزبانی استان‌های گیلان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و سیستان و بلوچستان برگزار شد و برگزیدگان نهایی این رقابت‌ها شهریور امسال در مرحله‌ی کشوری جشنواره به میزبانی استان اصفهان شرکت خواهند کرد.