کد خبر: 200840
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
معرفی برگزیدگان جشنواره‌‌ی کتاب‌سازی رضوی در زاهدان

کودکان و نوجوانان ایرانی 1300 کتاب دست‌ساز خود را به دبیرخانه‌ی نخستین جشنواره‌ی کتاب‌سازی رضوی ارسال کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این مطلب بخشی از گفته‌های حسین موذن سرپرست کانون استان سیستان و بلوچستان و دبیر جشنواره بود که در مراسم پایانی این رویداد فرهنگی، هنری توسط او اعلام شد.
وی یادآوری کرد که ساخت این تعداد کتاب به معنی آن است که نزدیک به 4 هزار کودک ونوجوانان ماه‌ها با زندگی، تفکر و اندیشه‌های حضرت امام رضا(ع) دم‌خور شده‌اند و با آن زندگی کرده‌اند.
در همین مراسم که در محل مجتمع کانون زاهدان برگزار شد از تهیه‌کنندگان 8 کتاب برگزیده با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی قدردانی شد.
در این مراسم که امام جمعه زاهدان، فرماندار، مدیر کل اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، اعضای شورای شهر و معاون فرهنگی کانون و مشاور مدیرعامل کانون حضور داشتند ابتدا امام جمعه زاهدان طی سخنانی بر اهمیت توجه به کشف و پرورش استعدا‌دهای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و پس از آن پیام مدیر عامل کانون به جشنواره توسط سید مجتبی صدر مشاور مدیرعامل در امور استان‌ها خوانده شد.
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در این پیام با اشاره به موفقیت کانون در برگزاری جشنواره‌ی کتاب‌سازی و نیز هفت جشنواره‌ی دیگر رضوی آورده است: این توفیق امید ما را به تداوم و برگزاری این جشنواره ها افزون ساخت و نوید بخش این بود که کانون با بهره گیری ازمکتبی‌ترین شیوه‌های تربیتی ونیز با تکیه برظرفیت‌ها وابزارهایی که دراختیاردارد می‌تواند یکی ازتاثیرگذارترین نهادها درامرمقدس تبین وترویج سیره‌ی ائمه‌ی اطهار (ع) به ویژه فرهنگ ناب رضوی باشد.
وی افزود: دهه‌ی کرامت بهترین فرصت برای ترسیم هنرمندانه‌ی زوایای پنهان زندگی بخش حیات امام رضا (ع) وحضرت معصومه (س) و زدودن غبارغربت ازچهره درخشان آنان و مجال مغتنمی است برای معرفی سجایای اخلاقی ، فضایل وکرامات این دو پرتو ملکوتی به کودکان ونوجوانان وجاری کردن چشمه‌های معرفت درضمیر روشن آن‌ها و درنهایت ایجاد پیوندی محبت‌آمیز همراه با عشق بین آنان و فرهنگ منور رضوی است.
رضایی در ادامه گفته است:این مهم جزبا دمیدن روح معنویت وخلوص در تمام گستره‌ی فعالیت‌های فرهنگی ، هنری وادبی کانون و با تاکید برپرهیز واجتناب ازبه کارگیری آرایه‌ها و پیرایه‌های بی پایه واساس جهت ایجاد جاذبه‌های کاذب که منجربه بدعت وخرافه سازی می شوند حاصل نمی‌گردد .
در ادامه‌ی این مراسم دو نماهنگ برای معرفی فعالیت‌‌های جشنواره‌ی کتاب‌سازی رضوی و یادبود شهدای کودک و نوجوان تاسوکی پخش شد و دو گروه از اعضای کانون هم به اجرای سرود پرداختند.
در ادامه‌ی این مراسم محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون با بیان این که در سه ماهه‌ گذشته بیش از 10 هزار کودک و نوجوانان ایرانی در جشنواره‌های رضوی کانون شرکت کرده‌اند تمامی این برنامه‌ها و همه فعالیت‌های کانون به مقوله‌ی پرورش فکر تاکید دارد و ما آن را واسطه‌ی تربیتی می‌دانیم.
وی افزود ما در کانون دنبال تربیت و تغییر رفتار هستیم و و معتقدیم این تغییر باید در نگرش و فکر بچه‌ها صورت بگیرد.آدوسی بر رجوع به قرآن کریم در پاسخ‌گویی به پرسش‌های اساسی بچه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: مربیان کانون می‌توانند با برنامه‌هایی مناسب، آن چه که در قرآن به عنوان سعادت و شقاوت تعریف شده است را برای بچه‌ها قابل لمس کنند.
در پایان این آیین پس از قرائت بیانیه‌ی هیات داوران توسط علی خانجانی یکی از اعضای این گروه، گروه‌های برگزیده جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.همچنین در همین مراسم از کارشناسان و مربیان نمونه‌ی کانون استان سیستان و بلوچستان قدردانی شد.
بر اساس رای گروه داوری نخستین جشنواره کتاب‌سازی رضوی متشکل از علی خانجانی، مامک یحیی پورو مریم رحمتی اوینی از میان 1254 اثر که از بیشتر استان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود تعداد 8 اثر به عنوان برگزیده اعلام شد.
بر این اساس به ترتیب کتاب‌های "هشتمین خورشید" کار زهرا مومن، پریماه عرب عامری و شادی سردشتی از استان گلستان، "زهروانگور" کار آذر عزتی از تهران و "پسرگمشده" کار سمیه بامری، رقیه استوان، نرگس عبدالهی و شهربانو استوان از استان سیستان و بلوچستان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره را به دست آوردند.
همچنین کتاب‌های "خورشید بربام" کار ساغر رستمی، فریبا و پریسا واحدی، محبوبه کیانی و سعیده شبستری از تهران، "نشانه‌ها" کارمریم سعیدی فر و الهام صفدری از خراسان رضوی، "گنبد گلاب" کار منیر صفری، فائزه غنچه، نرگس هلالی و مبارکه صفار زاده ازخراسان جنوبی، "چند صفحه نذر" تو کار حسین شهریاری و رادمهر نبیلی از سمنان و "جیک جیک" کار فاطمه عرب از کرمان رتبه‌های چهارم تا هشتم را به خود اختصاص دادند.