حسن دولت‌آبادی: تدوین کاربردهای نوین، حیات تئاتر را تضمین می‌کند

دکتر حسن دولت‌آبادی مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر تئاتر گفت: تئاتر اگر بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید کاربرد‌های نوینی را ارایه کند.

به گزارش روابط عمومی کاون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی در سمینار "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" با ارایه‌ی مقاله‌ای افزود: اگر خانواده‌ها به این کاربردها به ویژه نقش تئاتر در تربیت کودکان پی ببرند، بی‌تردید به سمت آن می‌آیند.
این نویسنده و نمایشنامه‌نویس حاصل سال‌ها تجربه‌ی خود در آموزش و پرورش ایران را به ویژه در حوزه‌ی آموزش تئاتر به دانش‌آموزان و معلمان، دست‌مایه‌ی تدوین طرحی کاربردی باعنوان "نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس درس و صحنه تئاتر" کرده و اکنون در مقاله‌ای این یافته‌ها را ارایه داده است.
عنوان مقاله‌ی وی اگر چه "گسترش تئاتر در مدارس جهان" بود اما وی به بیان تجربیات خود در عرصه‌ی آموزش و اجرای تئاتر در مدارس ایران پرداخت و در عین حال گفت که این طرح را به کشورهای مختلف جهان عرضه و بازخوردهای آن را ازطریق 300 پیامی که به پست الکترونیکی او ارسال شده دریافت کرده است.
دولت آبادی در این مقاله عنوان کرد که 11 سال از زندگی خود را صرف تدوین این طرح کرده و آن را در قالب 30 عنوان کتاب و 150 نمایشنامه در حجم 7500 صفحه ارایه داده است.
این کارگردان و بازی‌گر معتقد است 8 سال بهره گیری از نمایشنامه‌های این طرح در مدارس، مهدهای کودک، خانه‌ها و اجراهای حرفه‌ای کودک و نوجوان در ایران تحول گسترده‌ای را موجب شده است.
بر اساس این طرح می‌توان شرایطی ایجاد کرد که بدون نیاز به سالن تئاتر، پول، متخصص تئاتر و صرف زمان طولانی برای نگارش متن، این نمایش‌نامه‌ها را در کلاس‌های درس اجرا کرد.
این طرح از سوی یونسکو مورد توجه قرار گرفته و در چند کشور جهان نیز جوایزی را دریافت کرده است.
وی در این سمینار از تدوین طرح دیگری با عنوان تربیت به کمک داستان نیز توسط خود خبر داد.
به گفته‌ی دولت آبادی شرایط اجرای تئاتر در مدارس با دیگر مراکز و سالن‌ها متفاوت است چرا که اغلب مدارس دارای سالن مناسب نیستند، زمان زیادی برای تمرین و اجرا وجود ندارد، پول چندانی صرف هزینه‌های آن نمی‌شود و در مجموع نیروی متخصص و حرفه‌ای نیز در مدارس برای این کار حضور ندارد.
این مدرس دانشگاه یادآور شد که طرح او با در نظر گرفتن تمامی این مشکلات تدوین شده است تا معلمان و دانش‌آموزان بتوانند در این شرایط با ارزش‌های نهفته در هنر تئاتر به ویژه نقش تربیتی آن بیشتر آشنا شوند.
 سمینار "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" یکی از برنامه‌های گرامی داشت روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان بود که صبح روز 23 فروردین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد.