خانه، اولین واحد اجتماعی برای گسترش فرهنگ تئاتری است

عباس جهانگیریان نویسنده، پژوهش‌گر، کارگردان و مدرس دانشگاه گفت: خانه نخستین واحد اجتماعی است که می‌تواند در زمینه نهادینه کردن فرهنگ تئاتری در جامعه ایفای نقش کند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عباس جهانگیریان با بیان این مطلب در سمینار یک روزه "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" در روز جهانی تئاتر افزود: انتشار متونی با هدف نمایش خانگی یکی از بهترین راه‌کارها در این زمینه است.
       وی در ادامه گفت: می‌توان مسایل تربیتی و حتی مشکلات موجود در خانه و خانواده را در قالب هنر تئاتر به منزله روشی غیرمستقیم طرح کرد و راه حل را نیز به خلاقیت‌های ذهنی کودکان سپرد.
       جهانگیریان ضمن ارایه مقاله خود با عنوان "داشته‌ها و بایسته‌های تئاتر کودک در ایران" در این سمینار تأکید کرد: شناخت ظرفیت‌های بالقوه تئاتر کودک در خانه، مدرسه و نهادهای کارگزار، مسوول و مرتبط، می‌تواند چراغی باشد در راه دشوار و ناهمواری که پیش رو داریم.
       این نویسنده سپس به کارنامه نهادهایی مثل حوزه هنری، شهرداری، تلویزیون، اداره کل هنرهای نمایشی، شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: افت و خیز این هنر شگرف و آدم‌ساز، به دل و دماغ مدیران وابسته است که به تئاتر کودک، یکسان نمی‌نگرند.
       وی در زمینه نقش تلویزیون گفت که بسیاری از نمایش‌هایی که اجرا می‌شوند قابلیت ضبط و پخش دارند و با این کار می‌توان نمایش‌ها را در معرض دید کودکان مشتاق شهرستانی گذاشت و هم به لحاظ اقتصادی به گروه‌های تئاتری کمک کرد.
       جهانگیریان با اشاره به این نکته که تئاتر کودک متولی ندارد، گفت فعالیت‌های پراکنده بیشتر متکی به اراده‌های فردی است.