مربیان کانون مروجان فرهنگ فاطمی‌اند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار امیدواری کرد که فرهنگ فاطمی به عنوان یک فرهنگ هدایت‌گر، اثر بخش، اصیل، ماندگار و بلند مدت بتواند در فضای کانون نهادینه شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) تاکید کرد که این بانوی بزرگ نه تنها الگوی زنان مسلمان، بلکه الگوی همه‌ی زنان و مردانی است که علاقه‌مند اند تاثیر بگذارند و نیکی و نیکوکاری آنان ماندگار باشد.
وی در این آیین که روز 31 فروردین 1393 و با حضور جمع زیادی از کارکنان کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد، با بیان این که ماندگاری جریان ولایت و امامت و هدایت‌گری، مرهون وجود حضرت فاطمه(س) است خاطر نشان کرد ما در کانون باید دنبال یک معیار مشترک باشیم و آن تاثیرگذاری ماندگار در تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان است چرا که وجود مردان و زنان صالح نتیجه‌ی همین تربیت ماندگار و ساخته شدن در دوران کودکی است.
وی نقش مراکزی مانند کانون را در تربیت نیروهای متخصص و مومن در عرصه‌ی ادب و هنر برجسته توصیف کرد.
در این آیین دکتر حسین اسکندری مشاور ‍پژوهشی و آموزشی مدیرعامل کانون در سخنانی بر اهمیت شناخت بیشتر حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و لزوم معرفی آن بانوی بزرگ به کودکان و نوجوانان تاکید کرد.
وی در این سخنرانی با بیان این مقدمه که «شناخت هر پ‍دیده‌ی اجتماعی یا شخصیت تاریخی خارج از زمان و مکان وقوع آن پدیده یا زندگی آنان و مختصات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی آن امکان ‍پذیر نیست»، یادآور شد که دین اسلام در زمان شکل‌گیری خود، با چالش‌های سختی روبرو بود و از آزمون‌های دشواری عبور کرد که مساله‌ی زن یکی از آن چالش‌ها بود.
به گفته‌ی وی بادیه‌نشینان صحرای خشک و بی آب و علف عربستان در آن روزگار به مرد به عنوان یک نیروی کارآمد و توانمند در عرصه‌ی اقتصادی و نظامی نگاه می‌کردند و در چنین زمینه‌ای، زن به عنوان جنس دوم مورد تحقیر، ذلت و اسارت قرار می‌گرفت و اگر اسلام می‌توانست بر چنین چالشی فایق شود بی‌تردید در شرایط ساده‌تری کارآیی خود را نشان می‌داد.
اسکندری در این بخش موضوع زن را یکی از مسایل جدی جهان امروز دانست و به تشریح این موضوع ‍پرداخت که حضرت فاطمه را نباید به عنوان یک موضوع فردی مورد توجه قرار دهیم بلکه باید به کارکرد‌های ایشان در شرایط فعلی بیشتر بپردازیم.
این استاد دانشگاه توضیح داد که راه حل دین اسلام برای حل این مساله این بود که زنان را در جایگاهی قرار دهد که در اصل آفرینش با مردان برابر باشند و فضیلت و برتری آنان بر مبنای تقوا و ایمان  سنجیده شود.
مشاور مدیرعامل کانون با بیان این موضوع که از حضرت فاطمه به عنوان «مادر ‍پدرش» نام برده می‌شود این جایگاه را یک انقلاب و یک تحول دانست و گفت آن حضرت نمونه‌ای از ارتقای جایگاه یک زن به یک فرآیند است به واقع اسلام با این نمونه‌ها می‌گوید که اهمیت یک زن به شوهرش و بچه‌دار شدنش نیست بلکه عظمت او به ارزش‌های ذاتی‌اش باز می‌گردد.
این آیین با برنامه‌های جذاب و متنوعی همراه بود از جمله اجرای رقیه دوست‌فاطمی‌ها مجری یزدی آن و اجرای دو کنسرت موسیقی بر جذابیت‌های آن افزود.
در یکی از این برنامه‌ها گروه موسیقی خورشید کانون استان یزد به سر‍پرستی احسان توکل، آهنگ‌سازی مهدی آرایی و خوانندگی همایون خیری و همراهی چند نوازنده‌‌ی نوجوان، قطعاتی جذاب را برای حاضران اجرا کردند.
اجراهای گروه موسیقی قصه‌های حرکتی با سرپ‍رستی، طراحی و آهنگ‌سازی فریبرز رستمی نیز بسیار مورد توجه حاضران در این جشن قرار گرفت.
این گروه برگزیده‌ی دو دوره‌ی جشنواره موسیقی کودک و نوجوان است و سال گذشته حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در جشنواره موسیقی شاهد اجرای این کودکان بوده است.
اجراهای این گروه بر یک الگوی آموزشی منحصر به‌فرد و مهارت‌های سازی، آوازی، حرکت و ریتم، همچنین فرهنگ موسیقی ایران متکی و از ‍پشتوانه‌ی بیش از 13 سال تحقیق و پژوهش کاربردی و پیگیر در موسیقی کودک بهره‌مند است.
در پایان این آیین که توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون برگزار شد، 20 هدیه به قید قرعه به حاضران در جشن از سوی مدیرعامل کانون اهدا شد.