برترین‌های چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کانون جایزه گرفتند

برترین‌های چهارمین جشنواره فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در دو بخش «پویانمایی» و «زنده» شناخته شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آیینی که عصر روز دوشنبه 19 خرداد در سینما تئاتر کانون برگزار شد، بهترین فیلم‌نامه‌نویسان جشنواره تقدیر شدند.
این آثار در بخش‌های «خلیج فارس»، «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری»، و «آزاد» در دو بخش «داستانی» و «پویانمایی» کوتاه و بلند (سینمایی) مورد ارزیابی قرار گرفت.
هیأت داوران بخش «پویانمایی» این جشنواره شامل مهین جواهریان، سیدعلیرضا گلپایگانی و امیرمحمد دهستانی در بخش پویانمایی کوتاه تندیس جشنواره را به طور مشترک به دو فیلم‌نامه «پسرک» نوشته مونا عبدالله‌شاهی و «پدر و پسر» نوشته نگار عباس‌پور اختصاص داد.
هم‌چنین در بخش پویانمایی بلند، فیلم‌نامه «جایی بالای ابرها» نوشته احمد نیک‌کار و کریم خودسیانی دیپلم افتخار (تقدیر) جشنواره را از آن خود کرد و در این بخش داوران هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانستند.
در عین حال، اعضای داوری در بخش «خلیج فارس»، هیچ‌کدام از آثار ارایه شده را شایسته دریافت جایزه تشخیص ندادند.
بر همین اساس، در بخش «سنت‌های قومی بومی سرزمین مادری» نیز هیأت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه ندانست.
مهین جواهریان که در این آیین بیانیه گروه داوری بخش پویانمایی را خوانش می‌کرد در بخشی از آن به برخی مشکلات و آسیب‌های این عرصه در آثار اشاره کرد و در عین گفت هر چند که پویانمایی عرصه خیال و فانتزی است، اما خلق منطقی صحیح برای دنیای خیالی هر اثر، نیازمند تلاشی گسترده از سوی نویسندگان و خالقان آثار است و فانتزی به معنای هرج و مرج و تخیل افسار گسیخته نیست.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: یکی از آسیب‌های جدی، بهره‌گیری از نماد‌های کلیشه‌ای و تکراری در آثار است و تعریف قصه‌هایی که بارها به اشکال گوناگون تعریف شده‌اند.
هیأت داوری در بخش پایانی این بیانیه تأکید کرد فیلم‌نامه، وادی کنش و نمایش است و نه توصیف‌های ذهنی و ادبی و کلمات زیبا. هر انگیزه، ایده و نیاز باید به صورت نمایشی و تصویری در فیلم‌نامه‌ها آورده شود و تماشا و مطالعه دقیق آثار پیشین موفق دنیای هنر و انیمیشن، بدون تکرار از آنان نیازی جدی و حیاتی برای هر نویسنده‌ای است که خواستار گام برداشتن در این حیطه است.
بر اساس این گزارش هیأت داوران بخش «زنده» این جشنواره متشکل از افسانه شعبان‌نژاد، جابر قاسمعلی و رضا حیدرنژاد در بخش «خلیج فارس» هیچ فیلم‌نامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست تشخیص نداد و جایزه دوم را به طور مشترک به فیلم‌نامه‌های «بمبک» نوشته فرید فیروز و «دختر ناخدا» نوشته مریم رستمی تقدیم کرد.
در این میان، در بخش «سنت‌های قومی و بومی سرزمین مادری» فیلم‌نامه «آیناز» نوشته جواد ستوده‌نیا، دیپلم افتخار و فیلم‌نامه «اسکلت‌خان و عروسک‌های صندوقچه» نوشته علیرضا محمودزاده و علی‌اصغر احمدی‌مقدم جایزه اول را به دست آورد.
هم‌چنین در بخش فیلم‌نامه‌های «آزاد - داستانی ِکوتاه» دیپلم افتخار به فیلم‌نامه «لیلا» نوشته علی خاکبازان و جایزه اول گروه داوری به فیلم‌نامه «بچه‌های اعماق» نوشته جواد ستوده‌نیا اهدا شد.
بر همین اساس در بخش «آزاد ـ داستانیِ بلند» هیات‌داوران هیچ فیلم‌نامه‌ای را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست و جایزه دوم به طور مشترک به فیلم‌نامه‌های «قدم خیر» نوشته اکبر روح و مسعود فرخنده طینت و فیلم‌نامه «پول نقد» نوشته مهدی بوستانی شهربابکی تعلق گرفت.
هیأت‌داوران این بخش نیز در بیانیه خود از مسوولان کانون تقاضای استمرار این جشنواره را با راه‌کارهای جدیدتر و جدی‌تر در سال‌های آتی داشتند و در ادامه تأکید کردند این بذر تازه به خاک نشسته تنها زمانی می‌تواند به درختی تنومند و ثمربخش تبدیل شود که تحت مراقبت مدام و درست قرار گیرد.
داوران در بخش دیگری از بیانیه خود یادآور شدند فیلم‌نامه‌نویسان باید توجه داشته باشند که جهان امروز در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی تشنه، ایده‌های نو و بکر است و تأثیرپذیری مخاطب در سایه ایده‌های جدید به مراتب بیشتر از موضوع‌های کهنه و تکراری است.
هیأت‌داوران هم‌چنین در بیانیه خود تاکید کرد: امروزه شیوه روایت داستان، هم‌اندازه و هم‌تراز با خود داستان اهمیت دارد و می‌توان داستانی بسیار ساده و حتی تکراری را با شیوه روایتی جدید به اثری جذاب و ماندگار تبدیل کرد.
گروه داوری این بخش هم‌چنین یادآور شد اساس سینما، بر واقع‌نمایی و باورپذیری استوار است و برای پیشبرد داستان باید به مقوله علت و معلولی اتفاق‌ها و علل رفتار آدم‌ها و اصل باورپذیری آن توجه جدی و کافی شود.
داوران در پایان بیانیه خود از فیلم‌نامه‌نویسان خواستند همواره این اصل را مد‌نظر داشته باشند که هنر سینما، هنر تصویر است و پیوسته در تلاش باشند تا بیشتر به زبان تصویر مسلط شوند و به جای استفاده مداوم و گاه کاملاً غیرضروری از گفتار، از زبان تصویر استفاده کنند.
چهارمین جشنواره فیلم‌نامه نویسی کودک و نوجوان روز 19 خرداد در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.