تاکید مدیرعامل کانون بر تقویت هماهنگی کارشناسان فرهنگی با مربیان مراکز

همراهی و هماهنگی کارشناسان فرهنگی و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند به تقویت خلاقیت و خودجوشی مربیان منجر شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنرانی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در مراسم گشایش گردهم‌آیی سراسری کارشناسان فرهنگی کانون استان‌های کشور بود که وی در آن بر تقویت ارتباط ستاد مرکزی و ستادهای استانی کانون با مراکز فرهنگی‌هنری تاکید کرد.
وی به بیش از 60 کارشناس فرهنگی کانون گفت که ارتباط آن‌ها با مربیان باید کاملا دوطرفه باشد. هم کارشناسان برای مربیان احترام و ارزش قایل باشند، هم مربیان به ستاد استانی و کشوری به چشم یک تکیه‌گاه قابل اعتماد و پشتیبان قوی نگاه کنند.
حاجیان‌زاده یادآور شد یک ستاد خوب و مقتدر می‌تواند پشتیبان مناسبی برای فعالیت‌های مربیان باشد و نباید این ذهنیت در مراکز ایجاد شود که بود و نبود ستاد برای مراکز فرهنگی هنری تفاوتی ندارد.
مدیرعامل کانون توصیه کرد که کارشناسان فرهنگی با همراهی و هماهنگی با مربیان، به تقویت خلاقیت‌های آن‌ها کمک کنند.
وی بخش دیگری از این هماهنگی را در چهارچوب تلاش برای ایجاد فهم و تحلیل مشترک مورد توجه قرار داد و افزود: تجربه و سابقه‌ی کانون بیشتر از آن است که بخواهیم به کارهای روزمره و شیوه‌ی آزمون و خطا روی بیاوریم. تلاش برای رسیدن به یک تحلیل، ایدئولوژی و حرف مشترک ما را به سوی یک راهبرد مشترک سوق خواهد داد.
مدیرعامل کانون در این زمینه از مسایل نوجوانان در کانون به عنوان نمونه‌ای یاد کرد که باید کارشناسان و مربیان کانون پیرامون آن به یک تحلیل مشترک برسند و علاوه بر تغییر در محیط و فضای مراکز برای نوجوانان، راهبردهای روشن و مشخصی را برای رفع مشکلات آن‌ها و پایدارسازی حضور آنان در مراکز طراحی کنند.
حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد که حوزه‌ها و مسایل دیگری مانند طراحی برنامه‌های خاص برای دختران و پسران با توجه به نیازها و علاقه‌های آنان، فن‌آوری‌های نوین و فضاهای مجازی‌، توجه به خانواده‌های اعضا و گرایش به رویکردهای دینی و مذهبی نیز در کانون مورد تحلیل و بررسی کارشناسی قرار بگیرد.
وی در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان مبنی بر نوع رویکردهای مدیران ارشد کانون در حوزه‌های دینی و مذهبی، تاکید کرد که دین باید در شالوده‌ و شیرازه‌ی فعالیت‌های فرهنگی قرار بگیرد.
 
دین؛ شالوده‌ی تمامی فعالیت‌ها در کانون
مدیرعامل کانون در توضیح این دیدگاه‌اش کار دینی را تنها منحصر به فعالیت‌ها و عنوان‌های دینی و مذهبی ندانست و تصریح کرد: قرار گرفتن دین در شالوده‌ی کار کانون یعنی تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید دارای روح دینی باشد و این تنها به برخورد‌های مستقیم باز نمی‌گردد بلکه علاوه بر فعالیت‌های مستقیم دینی، می‌توانیم رفتار و منش و تفکر دینی را در بطن فعالیت‌ها جاری کنیم.
حاجیان‌زاده در عین حال گفت که لازمه‌ی همه‌ی این موفقیت‌ها و تلاش‌ها، مجهز شدن کارشناسان و مربیان به ویژگی‌هایی مانند تعهد، تدین، عشق به کار و تقویت توانمندی‌ و دانش و تسلط بر حوزه‌ی کارشناسی بر مبنای آموزش است که البته این توانمندسازی از اهداف کانون به شمار می‌رود.
 
کانون و آموزش و پرورش؛ مخاطبان، مشترک وظایف مختلف
بر اساس این گزارش موضوع دیگری که در پرسش‌های کارشناسان کانون از مدیرعامل مطرح شد بحث رابطه‌ی کانون با آموزش و پرورش بود که حاجیان‌زاده در این زمینه ابتدا با بیان این مطلب که کانون سازمانی اوقات فراغتی است و ساعت‌های زیادی از وقت دانش‌آموزان در این زمان‌ها سپری می‌شود، افزود: وزارت آموزش و پرورش مسوول تعلیم و تربیت رسمی در کشور است و کانون آموزش‌های غیر رسمی در ساعت فراغت را بر عهده دارد ما اگرچه با هم مخاطب مشترک داریم اما با فعالیت‌های ویژه کانون به بهینه‌سازی حوزه‌ی اوقات فراغت می‌پردازیم.
مدیرعامل کانون با اشاره به این نکته که در کشور وزارت‌خانه‌ی بزرگی برای تعلیم و تربیت رسمی وجود دارد به طرح این پرسش پرداخت که چرا در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور برای اوقات فراغت بیش از 13 میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی مشخص صورت نمی‌گیرد و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به صورت موازی و پراکنده فعالیت می‌کنند؟
وی در عین حال یادآور شد که کانون با توجه به ظرفیت و امکانات خود در حال حاضر دارای 420هزار عضو است اما نسبت به دیگر کودکان و نوجوانانی که عضو کانون نیستند نیز بی‌تفاوت نیست و تلاش می‌کنیم با ارایه‌ محصولات به آن‌ها و دعوت از مدارس در ساعت‌های رسمی آموزشی این لایه از مخاطبان را – همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند - مورد توجه قرار دهیم.
گردهم‌آیی کارشناسان فرهنگی کانون روزهای 6 و 7 دی 1393 با حضور بیش از 60 کارشناس از ستاد و استان‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد و در مراسم گشایش آن محسن فضلی معاون فرهنگی و محمود مروج مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و امور استان‌ها سخنرانی و اهداف برپایی این گردهم‌آیی را تشریح کردند.

بررسی مسایل و مشکلات مراکز کانون در 7 کمیسیون تخصصی این گردهم‌آیی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.