تشویق کودکان به کتاب‌خوانی در روز ملی ادبیات کودک

مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، به مناسبت 18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مربیان کانون سراسر کشور 18 تیر روز درگذشت مهدی آذریزدی که به عنوان روز ادبیات کودکان و نوجوانان در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، ویژه‌برنامه‌هایی متناسب با این روز برای کودکان و نوجوانان برپا و مخاطبان را به مطالعه بیشتر تشویق کردند.

گنجینه‌ ادبیات فولکلور را بازتولید کنید
محمدعلی ضیایی نویسنده و پژوهش‌گر در مراسم بزرگ‌داشت روز ادبیات کودک در ارومیه، ادبیات فولکولر را گنجینه‌ای ارزشمند و غنی برای تولید و باز تولید آثار فاخر ادبی دانست.
این شاعر، با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان برای خلق اثر گنجینه‌ای ارزشمند به نام ادبیات فولکلور را در اختیار دارند گفت: در ادبیات بومی استان، نازلامالار(لالایی‌ها)، تاپماجالار(چیستان‌ها) و بایاتی‌ها می‌توانند منبع الهام برای نوشتن، تولید و بازتولید ادبی باشند.
ضیایی با بیان این‌که کودکان و نوجوانان مطالعه داستان‌های ادبیات کهن را در گام اول مدیون آذریزدی هستند گفت: یکی از دشوارترین کارها نوشتن برای کودکان است و آذریزدی ادبیات غنی و کهن سرزمین ما را تبدیل به داستان‌هایی ساده، آموزنده و قابل فهم برای کودکان کرده است.
شعرخوانی و لالایی‌خوانی اعضا از برنامه‌های این مراسم بود که با عنوان «واژه واژه کودکی، قصه قصه تا علی» برگزار شد.
مراکز فرهنگی هنری کانون آذربایجان‌غربی نیز برنامه‌های متنوعی از جمله صبح شعر، جلسات نقد کتاب، معرفی شاعران، نویسندگان، تصویرگران، کارگردان‌های فیلم کودک و نوجوان را نیز به همین مناسبت برگزار کردند.

مراسم گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک در کانون اردبیل
روز ملی ادبیات کودک در مرکز شماره 5 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل با حضور مربیان،‌ اعضای ادبی و خانواده‌ی آن‌ها برگزار شد.
مربی ادبی کانون اردبیل با صحبت در مورد اهداف ادبیات کودک و نوجوان، شخصیت «مهدی آذر یزدی» را معرفی کرد و از تلاش‌های او در بازنویسی داستان‌های متون کهن در هشت جلد با هدف آشنا و مأنوس کردن کودکان و نوجوانان با گنجینه‌های ادبی ایران، سخن گفت.
نقل داستان کوتاهی از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، و یادآوری جایزه‌های ادبی و کتاب‌های دیگر این نویسنده، بخش دیگر برنامه‌ی این مربی ادبی بود.
خوانش اثر توسط اعضای ادبی مرکز، خواندن شعر از شاعران بزرگ کودک و نوجوان، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های مراسم روز ملی ادبیات کودک بود.

ویژه‌برنامه‌های کانون اصفهان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک
مراکز فرهنگی هنری کانون اصفهان به مناسبت 18 تیرماه سالروز درگذشت مهدی آذر یزدی برنامه‌های مختلفی را با حضور اعضای کودک و نوجوان خود برگزار کردند.
پیش از این، واحد کارشناسی ادبی کانون اصفهان با ارسال فراخوان از کلیه‌ی مراکز خواسته بود تا به این روز توجه ویژه داشته و با برگزاری برنامه‌های متنوع روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را در یاد اعضا ماندگار کنند.
به همین مناسبت و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، نشست‌های نقد کتاب با حضور اعضا در تعدادی از مراکز استان برگزار شد.
تشکیل محفل‌های ادبی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در مراکز است که استقبال اعضای فعال ادبی را به همراه دارد. در این محافل اعضا آثار ادبی خود از جمله شعر یا داستان را خوانش کرده و از نظرات سایر اعضا در خصوص اثر خود بهره‌مند می‌شوند.

گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک در مرکز هشتگرد کانون البرز
هم زمان با 18 تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوان ویژه برنامه بزرگداشت زنده یاد مهدی آذر یزدی در مرکز هشتگرد برگزار شد .
در این برنامه زندگی‌نامه مهدی آذر یزدی که در قالب قصه آماده شده بود، برای بچه‌ها قصه‌گویی شد و اعضا با زندگی و آثار وی آشنا شدند.

ویژه‌برنامه روز ادبیات کودک در کانون اهرم استان بوشهر
مراسم بزرگداشت روز ادبیات کودک و نوجوان در کانون اهرم برگزار شد.
این برنامه‌ها شامل قصه‌گویی از مجموعه قصه‌های آذر یزدی، معرفی شخصیت وی با استفاده از فیلم، معرفی کتاب‌های آذر یزدی، اجرای نمایش مثنوی معنوی، خوانش شعر و داستان بود.

گفت‌وگوی مدیر کل کانون خراسان جنوبی با رادیو در روز ادبیات کودک
هم‌زمان با 18 تیر روز ملی ادبیات کودک، عبدالرضا صمدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی در برنامه مجله خانواده رادیو از تأثیر ادبیات بر شخصیت کودکان و نوجوانان سخن گفت.
با فرارسیدن 18 تیر ماه روز ملی ادبیات کودک عبدالرضا صمدی میهمان برنامه رادیویی مجله خانواده شد تا بر توجه والدین به ادبیات در زندگی و رشد شخصیت کودکان و نوجوانان سخن بگوید.
مدیر کل کانون خراسان جنوبی در این گفت‌وگو ادبیات را کاربرد هنرمندانه زبان برای خلقِ خواندن و آفرینش شعر و داستان بیان کرد و گفت: زبان نعمت خداوند است که انسان‌ها برای ارتباط با یک‌دیگر از آن بهره می‌گیرند و کسی که هنرمندانه از این نعمت الهی استفاده کند، ادیب، شاعر و یا نویسنده است.
وی اضافه کرد: ملتی که ادبیات فاخری را در پیشینه تاریخی خود دارد، همواره جایگاه با ارزشی دارد و ایران در بسیاری از کشورهای جهان به واسطه بزرگان شعر و ادب هم‌چون: حافظ، مولوی، فردوسی و سعدی صاحب ادبیات جهانی است.
مدیر کل کانون تصریح کرد: ادبیات ابزاری برای ارتباط بین ملت‌ها و اندیشه‌های آنان است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد.

گردش فرهنگی، ادبی اعضای کانون سبزوار
هم‌زمان با 18 تیر روز ادبیات کودک و نوجوان، 40 نفر از اعضای دختر و پسر مرکز دو سبزوار از پارک ایرانیان بازدید کردند.
هم‌زمان با 18تیر روز ادبیات کودک و نوجوان، 40 نفر از اعضای دختر و پسر مرکز دو سبزوار در استان خراسان رضوی، ضمن بازدید از پارک ایرانیان و حضور در کنار تندیس‌های تازه نصب شده پدر نظم و پدر نثر فارسی با ابعاد شخصیتی دو شاعر و نویسنده شهیر خراسان، ایران و جهان آشنا شدند.
در این گردش فرهنگی ادبی، حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان پدر نظم فارسی و ادیب ابوالفضل بیهقی معروف به پدر نثر فارسی از مفاخر دیار سربداران به اعضا معرفی و آثاری از وی در قالب نظم و نثر خوانش شد.

برگزاری نشست تخصصی پژوهشی ادبیات کودک ونوجوان در کانون خراسان شمالی
نشست تخصصی پژوهشی ادبیات کودک ونوجوان، به مناسبت گرامی‌داشت در گذشت استاد مهدی آذریزدی بنیان‌گذار ادبیات کودک و نوجوان در کانون خراسان شمالی، برگزار شد.
حبیب‌ا... صفرزاده در این نشست گفت: توجه به ادبیات مورد غفلت قرار گرفته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادبیات کودک توجه لازم را ندارد.
وی برپایی نمایشگاه کتاب کودک و طراحی وبلاگ، بهره‌گیری از رسانه‌ها و معرفی نویسندگان کودک را از راه‌کارهای موثر در رونق ادبیات کودک عنوان کرد.
صادقی مدیر کل کانون خراسان شمالی نیز گفت: برای رشد و توسعه ادبیات کودک باید کودک و دنیای آن را بشناسیم و به روز باشیم.

اهدای بیش از 10 هزار جلد کتاب توسط کانون زنجان به مناطق محروم
هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک، کانون زنجان تعداد 10 هزار جلد کتاب را به مناطق محروم روستایی و کتاب‌خانه‌ها در استان اهدا کرد تا از این راه گامی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی توسط کانون برداشته شده باشد.
مدیر کل کانون زنجان گفت: این کتاب‌ها که از انتشارات کانون ویژه‌ی کودکان و نوجوانان است در بین مدارس و مناطق کم برخودار و برخی از مساجد توزیع شد. هدف از این امر ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی و دوستی با یار مهربان در بین کودکان و نوجوانان است.

گرامی‌داشت روز ادبیات کودک در کانون میامی استان سمنان
در روز ملی ادبیات کودک، اعضای پسر مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی با مهدی آذریزدی و کتاب‌هایش آشنا شدند.
 هم‌زمان با 18تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، یاد و نام مهدی آذریزدی، نویسنده‌ی نام‌آشنای کودک و نوجوان را گرامی داشتند.
به‌گفته‌ی مربی‌ مسوول مرکز، مجموعه‌ی هشت‌جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر زنده‌یاد مهدی آذریزدی، چند سالی‌ست که میهمان قفسه‌های کانون شده و اعضا با توجه به علاقه و بر حسب نیاز خود، صفحات آن را ورق می‌زنند و این مجموعه را که به زبان ساده نوشته شده، مورد مطالعه قرار می‌دهند.
ثمانه رحیمی هدف از معرفی این شخصیت ادبی را افزایش سطح آگاهی اعضا، آشنایی با کتاب‌های کهن فارسی چون کلیله و دمنه، بوستان، مرزبان‌نامه و... عنوان کرد و افزود: شخصیت و زندگی پر از رنج و تنهایی آذریزدی خود می‌تواند درس بزرگی برای اعضا باشد تا با الگو قراردادن آن با سختی‌ها و مشکلات زندگی کنار بیایند و قناعت را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهند.

یادبودی برای مهدی آذریزدی در مرکز شماره دو تاکستان
به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون تاکستان در استان قزوین مراسم‌ یادبودی برای پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران«مهدی آذر یزدی» برگزار کرد.
معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی، معرفی آثار، روخوانی یک داستان از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، قصه‌گویی، و دعا برای آمرزش و آرامش پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران از فعالیت‌های اجرا شده در این مراسم بود.

یادواره مهدی آذر یزدی در مرکز سریش آباد کانون کردستان
هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان شهر سریش‌آباد دور هم جمع شدند و یادی از مهدی آذر یزدی نویسنده بزرگ کودک و نوجوان کردند.
از دیگر برنامه های این روز معرفی 10 عنوان کتاب تازه وارد شده به مرکز با هدف آشنایی اعضا با این کتاب‌ها و نویسنده‌های آنان بود.

گرامی داشت روز ادبیات کودک و نوجوان در کانون گیلان
ویژه برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک با حضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری رودسر، رودبار و املش برگزار شد.
این ویژه‌برنامه‌ها با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با مفاخر ادبی و در راستای پاس‌داشت میراث گرانقدر زبان و ادبیات پارسی با حضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری رودسر و رودبار اجرا شد.
برهمین اساس، اعضای دختر مرکز فرهنگی‌هنری رودسر با تاریخچه‌ی شکل‌گیری ادبیات کودک و نوجوان آشنا شدند.
معرفی بزرگان آغازگر این عرصه، هم‌چون مهدی آذر یزدی، جبار باغچه‌بان، محمود کیانوش و آشنایی افزون‌تر اعضای کودک و نوجوان با آثار ارزشمند آنان، ازدیگر بخش‌های ویژه‌برنامه به شمار می رفت .

ادبیات در رشد عاطفی کودکان موثراست
رضا موزونی، مدیر کل کانون کرمانشاه در گفت‌وگو با رادیو مرکز کرمانشاه به مناسبت روز ملی ادبیات کودک گفت: نیاز کودکان به ادبیات در این زمان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وی همچنین افزود: متاسفانه فضاهای مجازی امروز کودکان و اولیا را از کتاب جدا کرده است. کتاب به عنوان بخشی از ادبیات کودکان می‌تواند در پرورش تخیل کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار باشد.
این نویسنده کودکان گفت: قصه‌ها و افسانه‌های فرهنگ عامه، دریچه‌های زیادی را به روی ذهن کودکان باز می‌کنند و باعث آشنایی کودکان با محیط زندگی خود و نیز رشد عاطفی آنان می‌شود.
«موزونی» همچنین افزود: پدران و مادرانی که به بهانه شغل و گرفتاری کاری، فرصت با کودکان بودن را از فرزندان‌شان دریغ می‌کنند بیشترین ظلم را در حق آنان روا داشته اند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همچنین گریزی به دنیای کتاب‌های کودکان زد و گفت: انتخاب کتاب برای کودکان بسیارمهم است و متاسفانه بسیاری از والدین جذب جلدهای پر زرق و برق کتاب‌ها می‌شوند و این کتاب‌های بی‌محتوا را وارد زندگی کودکان می‌کنند.

بچه‌های قم کتاب شدند
اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی 2 کانون استان قم به مناسبت روز ملی ادبیات کودک خودشان را جای کتاب‌ها گذاشتند و از زبان کتاب‌ها با هم گفت‌وگو کردند.
اعضای کودک و نوجوان این مرکز ابتدا کتاب " جلسه در جاکفشی" را به شکل نمایشی روخوانی کردند.
در ادامه با شخصیت استاد مهدی آذر یزدی و این‌که این نویسنده چه‌طور به نوشتن کتاب برای کودکان روی آورد، آشنا شدند.
بعد از آن اعضا چشم‌های خود را بستند و خیال کردند که یک کتاب هستند و وقتی چشمان خود را باز کردند و خودشان را معرفی کردند که با چه موضوعی نوشته شده‌اند و بهترین و بدترین اتفاقی که برای‌شان افتاده را برای دیگر اعضای کلاس ادبی بیان کردند.
در پایان کتاب‌های کاغذی را که با کمک مربیان فرهنگی و ادبی درست کرده بودند روی نردبانی که به دلیل عملیات نوسازی و تعمیرات در مرکز جا مانده بود، نصب کرده و از طناب بین نردبان به عنوان پانل ادبی استفاده کردند و نوشته‌های اعضا که درباره‌ی خاطرات کتاب خواندشان بود، روی طناب چسبانده شد.

یاد پدر، ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک در مرکز شماره 4 بندرعباس
اعضای مرکز شماره 4 بندرعباس کانون هرمزگان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک با مهدی آذر یزدی نویسنده کودک و نوجوان آشنا شدند.
ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک با حضور اعضای پسر کودک و نوجوان مرکز شماره4 بندرعباس برگزار شد.
فاطمه تقی‌زاده مسوول مرکز شماره 4 بندرعباس هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه را آشنایی اعضا با مهدی آذریزدی نویسنده برجسته کتاب‌های کودک و نوجوان دانست.
در این برنامه تقی‌زاده با معرفی بیوگرافی آذر یزدی به صورت پانل دیواری و بیان زندگی‌نامه این نویسنده به معرفی آثار وی پرداخت.
در ادامه وی قصه «گربه تنبل» از نوشته‌ی آذر یزدی را برای اعضا قصه‌گویی کرد.
در پایان مسوول مرکز به رسم یادبود به تمامی شرکت‌کنندگان در این مراسم کتاب اهدا کرد.

تعامل دانشگاه و کانون در خراسان رضوی
بیش از 50 نفر از اساتید، دانشجویان، شاعران و نویسندگان، فعالان حوزه ادبیات کودک و اعضای انجمن ادبی آفتاب در ویژه برنامه مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خراسان رضوی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوانان حضور داشتند. محمود سلیمانی- مشاور مدیر عامل و سرپرست کانون پرورش فکری استان در این برنامه یادآور شد: گذشته ادبی، میراث هر ملت و قومی است و سرکوب کردن آن‌ها به منزله قطع ارتباط با بزرگان است.
پس از پخش فیلم کوتاهی برای معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نرگس ملکی نژاد استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با ارایه‌ی مقاله‌ای با عنوان نقد عملی و انطباقی «مجله مطالعات ادبیات کودک» با نقدهای کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری در مراکز مختلف مشهد نقد را برای کودکان و نوجوانان و بیان این که نقد محملی برای آموزش و کسب دانش بیشتر و همچنین پلی به سمت منتقد علمی شدن است، عمده‌ترین تفاوت این نقدها را تفاوت «نقد علمی» با «نقد دلی» دانست.
جلسه با بحث و بررسی درباره تاثیر نقد بر آثار شاعران و نویسندگان ادامه یافت و عباسعلی سپاهی یونسی نقد علمی و نقد کودک گرا هر دو را مفید و لازم دانست و به تفاوت‌های نقدهای علمی و ژورنالیستی و نقدهای سفارشی اشاره کرد. منیره هاشمی نیز نقد را ویترین ادبیات دانست که می‌تواند آثار خوب و بد را از هم جدا کند.
دکتر یداللهی –استاد دانشگاه فردوسی در این جلسه از اهمیت پیدا کردن زبان مشترک برای تعامل میان دانشگاه و کانون، عزت صدیقی مربی پاسخ‌گوی استان از ضرورت تعامل بیشتر دانشگاه و کانون و تبادل تجربیات در فضای مجازی  و دکتر مهدوی نیز در پایان از روش‌های تعامل بیشتر کانون با دانشگاه سخن گفت و افزود: دسترسی پژوهشگران دانشگاهی به نمایشگاه‌های کتاب و محصولات کانون به صورت آسان و راحت‌تر می‌تواند مفید و اثربخش باشد.