گسترش دامنه فعالیت‌ها و تولیدات کانون در مدارس ایران

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا براساس آن دامنه‌ی پوشش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مدارس گسترش یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه صبح روز چهارم شهریور 1394 در شش ماده و دو بند به امضای حمیدرضا کفاش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون رسید تا از این پس دامنه‌ی فعالیت‌ها و گستره‌ی توزیع محصولات فرهنگی کانون به مدارس کشور گسترده‌تر شود.
در این میان و درحالی که کانون امسال پای در پنجاهمین سال فعالیت خود گذاشته است مجموعه‌ای از تجربه‌ها، امکانات و تولیدات فرهنگی‌هنری آن می‌تواند دانش آموزان ایرانی را در معرض این موقعیت‌های ممتاز و خلاقیت‌پرور قرار داده و امکان بروز استعدادهای ادبی و هنری آنان را فراهم سازد از سوی دیگر فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در بین کودکان و نوجوانان رواج دهد.
در همین حال پاسخ‌گویی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و به دنبال آن پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر گسترش دامنه‌ی فعالیت‌ها و ورود محصولات کانون به مدارس از جمله دلایلی است که دو مجموعه فرهنگی کشور را پای امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای نشانده است.
بر همین اساس موضوع این تفاهم‌نامه ترسیم چارچوب و تنظیم شیوه‌‌ها و زمینه‌های مشترک در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، کتاب ‌و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه، به ویژه با تسهیل دسترسی کودکان و نوجوانان و مربیان و خانواده‌ها به کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون و فراهم کردن امکان عرضه این محصولات در مدارس داخل  و مدارس ایرانی خارج از کشور تعریف شده است.
برای دسترسی به اهداف این تفاهم‌نامه 3 ساله، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است به منظور اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی، عرضه کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون در مدارس و برپایی نمایشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی دراستان‌های کشور با حمایت معاونت‌های فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان‌ها از توانایی‌های کانون بهره‌مند شود.
همکاری در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های نویسندگی، نقد و... با حضور نویسندگان یا کارشناسان و مربیان کانون و همچنین تشکیل نشست‌های گفت‌وگوی نویسندگان در مدارس، مشارکت و همکاری در انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مشترک فرهنگی، به ویژه در حوزه کتاب‌خوانی کودکان ونوجوانان، و الگوها و شیوه‌های مصرف و میزان و چگونگی دست‌رسی و بهره‌مندی آنان از کالاهای فرهنگی، خرید کتاب‌ها و محصولات فرهنگی تولیدی کانون برای تجهیز و تقویت کتاب‌خانه‌های مدارس و حمایت و همکاری برای حضور دانش آموزان در مراکز کانون و بهره‌مندی از امکانات و برنامه‌های فرهنگی، به ویژه نمایش فیلم و تئاتر از دیگر تعهدات معاونت پرورشی در این تفاهم‌نامه است.
در سوی دیگر پشتیبانی از طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت پرورشی، به ویژه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه با تکیه بر تجربه، مهارت، قابلیت‌ها و توانایی‌های کارشناسان و مربیان کانون، به کارگیری توان و امکانات نمایندگی‌های عرضه محصولات کانون در استان‌ها، به منظور همکاری در ارایه کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون در مدارس و برپایی نمایشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی در سراسر کشور از جمله تعهدات کانون در این تفاهم‌نامه است.
همچنین کانون با امضای این تفاهم‌نامه متعهد شده است که از برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های نویسندگی، نقد و... در مدارس با حضور نویسندگان یا کارشناسان و مربیان و استفاده از توان و ارتباطات کانون برای برگزاری جلسه‌های دیدار و گفت‌و‌گوی دانش‌آموزان با نویسندگان پشتیبانی کند.
مشارکت و همکاری با معاونت در تامین منابع و انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهش‌های مشترک فرهنگی، به‌ویژه در حوزه کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و الگوها و شیوه‌های مصرف و میزان و چگونگی دسترسی و بهره‌مندی آنان از کالاهای فرهنگی
تهیه و تنظیم فهرست کتاب‌ها و محصولات فرهنگی مناسب دوره‌های گوناگون سنی و کمک به تسهیل کار تجهیز و تامین نیازهای کتاب‌خانه‌های مدارس و فراهم آوردن امکان حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون و استفاده آنان از امکانات، محصولات، کارگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی، به ویژه نمایش فیلم و تئاتر ویژه کودک و نوجوان یا خانواده بخش دیگری از تعهدات کانون را شامل می‌شود.
در نشست مشترک امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معاونان دو طرف نیز حضور داشتند و در نهایت مقرر شد کارگروهی مشترک برای پیگیری اجرای این تفاهم‌نامه تشکیل شود.

در همین جلسه مقرر شد مهدی علی اکبرزاده مدیر کل فرهنگی هنری معاونت پرورشی و فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی کانون به نمایندگی از دو طرف مسوولیت تشکیل کارگروه و پیگیری این تفاهم‌نامه را بر عهده بگیرند.