کد خبر: 246269
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
مستند «امداد فرهنگی» آماده نمایش شد

فیلم مستند «امداد فرهنگی» بخشی از تجربه‌های مریبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مناطق آسیب دیده از بلایا و حوادث طبیعی به تصویر کشیده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مستند آموزشی تازه‌ترین تولید امور سینمایی کانون است که با طراحی و کارگردانی محمد مقدم آماده نمایش شد.
کانون پرورش فکری از دو دهه پیش تاکنون، پس از وقوع هر حادثه یا بلای طبیعی در کشور بدون درنگ مربیان خود را به این مناطق اعزام کرده و همواره تلاش کرده است در شرایط سخت و دشوار پس از حادثه، به بهبود شرایط روحی و روانی کودکان و نوجوانان کمک کند و آن‌ها را از محیط امدادرسانی سازمان‌های متولی دور نگاه دارد.
‌ایده این امداد فرهنگی به شکلی تصادفی و خلاقانه در دهه‌های گذشته توسط مربیان فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله‌زده کشور شکل گرفت.
سیل گلستان و زلزله‌های قاین، طبس، بم و آوج هم‌چنین امداد‌رسانی فرهنگی به آوارگان افغانی در اردوگاه‌های مستقر در مرز ایران و افغانستان در هنگام حمله آمریکا به افغانستان از جمله این اقدام‌ها در دو دوهه گذشته بوده است.
در همین حال گروه مستند‌ساز کانون در سال 1391 به مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی اعزام شدند و این فیلم 72 دقیقه‌ای را با فرمت دیجیتال HD تهیه کردند، در این فیلم تاریخچه‌ای از موضوعِ امداد فرهنگی کانون و عوامل شکل دهنده آن در مناطق دیگر کشور نیز ارایه شده است.
داستان این فیلم آموزشی در مورد بروز سوانح طبیعی است که به طور معمول واکنش افراد نسبت به گروه حادثه دیده، کمک کردن برای اسکان و حواشی رخدادهای بعد از زلزله، سیل و... که معمولاً در سرفصل‌هایی مانند کمک‌های دارویی و غذایی، چادر، تهیه وسایل ابتدایی زندگی، کمک به مصدومان، آوار برداری و بیرون آوردن اجساد شناخته شده است.
در این میان چیزی که به ندرت به آن پرداخته می‌شود، موضوع کودکان و آسیب‌های روحی و روانی است که از این حوادث به آن‌ها وارد می‌شود.
بر اساس این گزارش، صداگذاری مستند «امداد فرهنگی» را چنگیز صیاد بر عهده داشته و فیلم‌برداری آن را محمد مقدم انجام داده و موسیقی آن انتخابی است.
گفتنی است رامین بهادری و محمد مقدم به عنوان تدوین‌گر و محمد مقدم، فاطمه خاوری و مرتضی ضرابی به عنوان پژوهش‌گر با این فیلم همکاری کرده‌اند.