کانون به دنبال گسترش تئاتر در مناطق محروم ایران

گسترش تئاتر در مناطق محروم ایران» شعار سال 1395 مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حالی که تریلی سیار نمایشی کانون در سال 1394 - برای نخستین بار - طی یک سال به تمامی استان‌های کشور سفر کرد و بیش از 300 بار نمایش‌های خود را در نقاط مختلف کشور و مقابل چشمان کودکان ونوجوانان ایرانی به اجرا گذاشت، اکنون در برنامه‌ی سال آینده این مرکز نیز دست کم 410 اجرا و در دورنمای آن 700 اجرا پیش‌بینی شده است.
محمدرضا کریمی صارمی مدیر مرکز تئاتر کانون در جریان برگزاری گردهم‌آیی مدیران کل کانون کشور در تهران از سه عنوان کتاب منتشر شده از سوی این مرکز رونمایی کرد و در عین حال با اعلام خبر برنامه‌های سال آینده مرکز تئاتر گفت: در جریان اعزام گروه‌های نمایش به استان‌ها استقبال بی‌نظیری صورت گرفت به نحوی که برخی از استانداران و فرمانداران نیز برای تامین هزینه اجرای بیشتر این گروه‌ها در استان و شهر خود اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی با اشاره به کتاب‌چه منتشر شده از برنامه‌های تریلی سیار کانون، توضیح داد: علاوه بر اجراهای پیش‌بینی‌شده 8 گروه نمایشی در تمامی طول سال (به غیر از ماه مبارک رمضان) در ده منطقه کشور، اجرای نمایش در 4 جزیره خلیج فارس شامل کیش، قشم، نارک و هنگام نیز به برنامه‌های سال 1395 افزوده شده است.
مدیر مرکز تئاتر کانون از آغاز دور جدید حرکت تریلی سیار کانون در سال 1395 و اجرای نمایش طی روزهای دوم تا سیزدهم فروردین با مشارکت منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی خبر داد.
او همچنین گفت که در صدد تهیه یک تریلر جدید برای تریلی سیار و باسابقه کانون هستیم و تریلر قدیمی را پس از 45 سال به موزه تبدیل خواهیم کرد.
بخش دیگری از گفته‌های کریمی صارمی به پروژه «تئاتر، مدرسه» کانون اختصاص داشت و او با معرفی کتاب «تئاتر، مدرسه، نسل‌نو» جریان اجرای این پروژه و پروژه «کتاب، تئاتر» را در سال 94 و برنامه‌های سال 95 آن‌ها را تشریح کرد.
وی توضیح داد: در طرح «تئاتر، مدرسه» 20 سرفصل درسی پایه‌های اول تا هفتم انتخاب و 19 تئاتر تولید و در نخستین مرحله طی بهمن و اسفند امسال در مدارس و برخی از مراکز کانون تهران اجرا شد و البته با مجوز و پروانه‌ای که از سوی وزارت آموزش و پرورشصادر شده است، این نمایش‌ها می‌تواند در مدارس دیگر شهرها و استان‌های کشور نیز در سال 95 اجرا شود.
کریمی صارمی درباره‌ی پروژه «کتاب، تئاتر» هم گفت: 50 عنوان از کتاب‌های پرمخاطب و پرفروش کانون را به کارگردان‌ها سفارش دادیم که این نمایش‌ها هم با هدف تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه آماده اجرا در مدارس و مراکز فرهنگی است.
مدیر مرکز تئاتر کانون همچنین از حمایت این مرکز از تئاترهای کارگردان‌های ساکن شهرهای مختلف کشور - در صورت ارایه کار حرفه‌ای - خبر داد و گفت امسال دو نمایش از سوی دو کارشناس کانون در استان‌های ایلام و یزد تولید و اجرا شد.
او همچنین در این نشست با توضیحات طراحان «تئاتر کوچک»، به معرفی این امکان جدید فرهنگی در قالب یک جعبه تبدیل شونده به صحنه نمایش عروسکی، همراه با عروسک‌های انگشتی و دستکشی بر اساس کتاب‌های کانون پرداخت و توضیح داد که این جعبه همراه با یک لوح فشرده موسیقی نمایش و کتاب در اختیار تمامی مراکز سیار کانون قرار می‌گیرد تا بخشی از شعار گسترش تئاتر در مناطق محروم تحقق یابد.
در این زمینه کتاب‌چه‌ای نیز با عنوان «سال 1395 سال تئاتر کوچک در دورترین نقاط ایران اسلامی» در اختیار مدیران کانون قرار گرفت.
کریمی صارمی درباره‌ی پروژه تئاترهای ترافیکی نیز با مشارکت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داد و گفت 14 گروه حرفه‌ای در سال جاری سه‌هزار و 640 بار این نمایش‌ها را در 1هزار و 700 مدرسه اجرا کردند و آمادگی داریم این نمایش‌ها را در شهرهای بزرگی که دارای مشکلات ترافیکی هستند نیز اجرا کنیم.
اجرای 5 عنوان نمایش در مرکز تئاتر کانون در تهران، پیش تولید دو نمایش دیگر و حمایت از 5 پایان‌نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تئاتر و حمایت از اجرای سه پایان‌نامه به صورت نمایش از دیگر خبرهایی بود که مدیر مرکز تئاتر کانون در این جلسه اعلام کرد.
در پایان این نشست از دست‌اندرکاران مرکز تئاتر و گروه‌های نمایشی تئاتر سیار کانون با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران کانون قدردانی شد.
 
دمیدن هوایی تازه در کالبد تئاتر کانون
مدیرعامل کانون نیز در سخنان کوتاهی شرایط فعلی تئاتر در کانون را به دمیدن هوایی تازه در کالبد این حوزه تشبیه کرد و گفت در حال حاضر شاهد تولیدات فاخری هستیم که در روستاها و دور افتاده‌ترین شهرها و مناطق مختلف کشور هم اجرا می‌شود.
علیرضا حاجیان‌زاده این پروژه‌های مرکز تئاتر را در مسیر تحقق عدالت فرهنگی دانست و با اشاره به بخشی از نماهنگی که در جلسه پخش شد و در آن مادری می‌گفت: «بچه‌های ما را شاد کردید، خدا دل شما را شاد کند» این تلاش‌ها را اقدامی ارزشمند، معنوی و قابل تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد در سال 95 نیز این حرکت گسترش پیدا کند.