آموزش زیست ‌فناوری به کودکان با مشارکت دو نهاد علمی و فرهنگی

دو نهاد علمی و فرهنگی کشور ظرفیت‌های خود را با یک‌دیگر به اشتراک گذاشتند تا کودکان و نوجوانان ایرانی را با زیست‌فناوری و کاربردهای آن آشنا کنند.

زیست فناوری یا بیوتکنولوژی به مجموعه‌ای از فناوری‌ها اطلاق می‌شود که سامانه‌های زنده یا بیولوژیکی گیاه، حیوان، میکروارگانیسم یا ترکیبات مخصوص مشتق شده از این سامانه‌ها را به منظور تولید کالاها و خدمات صنعتی به‌کار می‌گیرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای را در تهران امضا کردند که بر اساس آن بسترهای شکوفایی استعدادهای  کودکان و نوجوانان را در این حوزه در جهت هدایت تحصیلی آنان فراهم کنند و در عین حال به برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های آموزشی و ترویجی کانون با هدف توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی این حوزه بپردازند.
این تفاهم‌نامه را مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون صبح روز یکم آبان 1395 در تهران امضا کردند، تفاهم‌نامه‌ای که در آن بر ایجاد دبیرخانه و کارگروه زیست فناوری در حوزه کودک و نوجوان با مشارکت کانون تاکید شده است.
استفاده از فرصت‌ برنامه‌های آموزشی و ترویجی کانون مانند کلاس‌های آموزشی، برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها برای آشناسازی کودکان و نوجوانان با مفاهیم و کاربردهای زیست فناوری، مشارکت در برگزاری پروژه‌های مشترک و تامین نیروی انسانی و امکانات برای راه‌اندازی اتوبوس زیست‌فناوری (بیو باس) از جمله مهم‌ترین تعهدات کانون در این تفاهم‌نامه است.
تامین این اتوبوس سیار(بیو باس) همراه با تجهیزات علمی در کنار مشارکت در تدوین محتوای علمی و تبادل آن‌ها از قبیل کتاب، مقاله و...، مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی با این موضوع و تبادل استاد و دانشجو، تامین بسته‌های علمی و تجهیزات آزمایشگاهی برای کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و مراکز کانون به تعداد محدود، اجرای کارناوال‌های علمی و فرهنگی در مراکز استانی کانون همراه با تامین تجهیزات علمی و ارایه منابع چاپی و تولیدات علمی مانند کتاب، سرگرمی و فیلم با 50 درصد تخفیف به کانون در عین حال از جمله تعهدات ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این تفاهم‌نامه 2 ساله برشمرده شده است.
بر اساس این گزارش در آیین امضای این تفاهم‌نامه مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیان اهمیت توجه به این علم، به شیوه ورود قرآن به حوزه تفکر و پرورش فکر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال انسان را به تفکر می‌خواند اما شیوه ورود به این مبحث از موضوع‌های زیستی آغاز می‌شود و پس از تشریح شیوه و مراحل خلقت انسان، بابت خلق این شاهکار خلقت به خود تبریک می‌گوید.
او بر همین اساس بیان کرد که اگر بخواهیم به بحث پرورش فکر بپردازیم و در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم موضوع‌های زیست فناوری می‌تواند تحولی را در عرصه پرورش فکر فراهم کند.
به اعتقاد این مسوول عالی حوزه ترویج زیست‌فناوری در کشور، سهم مهمی در جهان به این موضوع اختصاص یافته است چراکه از این راه می‌شود با ایجاد اشتغال و خلق ثروت، آینده شغلی، فکری، فرهنگی و اقتصادی کشور را رقم زد.
قانعی در ادامه این بحث به حوزه کودک و نوجوان و اهمیت آن در زمینه ترویج زیست فناوری اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم جوانانی خلاق را در عرصه‌های علمی تربیت کنیم مقطع دانشگاه زمان مناسبی نیست به اعتقاد ما باید از کودکی آغاز کرد و اگر می‌خواهیم وارد حوزه‌هایی شویم که دارای ارزش افزوده بالایی است، آموزش‌ها را باید از همین سال‌های کودکی و نوجوانی شروع کنیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کانون پرورش فکری را با پنج دهه فعالیت، مجموعه‌ای بالغ توصیف و خاطرنشان کرد: ما با ظرفیت‌های کانون، دیر آشنا شدیم اما اکنون شما را رها نمی‌کنیم و از کانون به عنوان یک همکار و همیار در حوزه ترویج این علم استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان را با استفاده از ظرفیت‌های دو طرف باید با زیست فناوری آشنا کنیم در حالی‌که تاکنون بیشتر به زیست‌شناسی توجه می‌شد، زیست شناسی مطالعه، اما زیست فناوری، مداخله است و می‌تواند به خلاقیت منجر شود به عنوان مثال در این روش بچه‌ها دانه را می‌کارند، رشد می‌دهند، مراقبت می‌کنند تا به نهال تبدیل شود.
قانعی یادآور شد که کارگروه مشترک دو طرف به زودی کار خود را آغاز می‌کند و ما محتوای آماده را در اختیار کانون قرار می‌دهیم تا با بازآرایی کانون وارد کتاب‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری شود.
رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون نیز در این نشست تاکید کرد ظرفیت‌های خوبی در کشور برای ترویج فعالیت‌های علمی وجود دارد که اگر در کنار هم قرار بگیرد به هم‌افزایی و صرفه‌جویی در منابع و بهره‌وری بیشتر انرژی منجر خواهد شد.
وی افزود: برای دست‌یابی به بهره‌وری علمی به جرات علمی هم نیازمند هستیم و باید بستر مناسب را برای نوآوری و بروز خلاقیت‌ها در بین کودکان ونوجوانان فراهم کنیم.
معاون فرهنگی کانون ویژگی‌های کم‌نظیر مراکز فرهنگی کانون در جذب کودکان و نوجوانان و مربیان توانمند آن را شاخصه‌های مهمی دانست که می‌تواند بچه‌ها را به این نوآوری‌های علمی سوق دهد.
سید مهدی سیدی مدیر گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری، نیز با بیان این که سومین جشنواره زیست فناوری دانش‌آموزی آذر ماه امسال برگزار می‌شود توضیح داد که در این دوره با مشارکت کانون حوزه فرهنگ و هنر مانند نقاشی، فیلم و ... هم به موضوع‌های جشنواره افزوده شده است.
همچنین صدیقه حسن‌زاده مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با بیان این که کانون چند سالی است به صورت جدی‌تری به فعالیت‌های علمی روی آورده است این مساله را زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌ها با ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد.
در پایان این نشست که صبح روز اول آبان 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد، دو مسوول تفاهم نامه همکاری‌ها را امضاء کردند.