نوزادان؛ مخاطبان جدید نمایش‌‌های کانون می‌شوند

«شکل و رنگ» اثری است نمایشی برای 6 تا 16 ماهه‌ها که به صورت آزمایشی در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته است.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، آتسا شاملو طراح این بخش نمایشی طی گفت‌وگویی از جزئیات این طرح خبر داد و گفت: «مرکز تئاتر کانون طی این سال‌ها با درخواست والدین برای نمایش‌هایی ویژه‌ی نوزادان روبرو بوده است. از آن‌جا که این طرح سال‌های متمادی است در دیگر کشورها نیز اجرا می‌شود و به تازگی لزوم آن در ایران هم احساس شده است طرح آن تقدیم مرکز تئاتر کانون شد و پس از موافقت، مراحل اولیه‌ی کار شکل گرفت.»
«شکل و رنگ» همان‌طور که از عنوان آن مشخص است به آموزش مفاهیم ابتدایی شکل‌ها و رنگ‌ها به مخاطبان می‌پردازد. در این نمایش والدین به همراه فرزندان خود بر روی صحنه‌ی نمایش حضور دارند و بازیگران با حرکت‌های نمایشی زندگی خود در طول یک شبانه روز را به تصویر می‌کشند. مکعب‌ها، مثلث‌ها و دایره‌های رنگی ابزاری هستند که در این نمایش به کار گرفته شده و در اختیار مخاطبان خردسال قرار می‌گیرد.
شاملو درباره‌ی انتخاب این مفاهیم توضیح می‌دهد: «پس از تصویب اولیه؛ گروه نمایشی با تکیه بر شناخت خود از روان‌شناسی کودک و روان‌شناسی رنگ‌ها و پس از انجام پژوهش اولیه، موضوع را مطرح و کارگردانی و اجرا را آغاز کردند. تمرین‌های آن‌ها حدود یک ماه و نیم طول کشید و هم اکنون هم اجرای آزمایشی آن آغاز شده است.»
این کارشناس در مورد میزان موفقیت اجرای اولیه گفت: «بی‌تردید کار نیاز به تغییرهایی دارد و بایستی مشارکت و تعامل مخاطبان در صحنه بیشتر شود.»
وی عنوان می‌کند که تا به حال در سطح کلان این طرح اجرا نشده است و امیدوار است که به زودی اجراهای این بخش آغاز به کار کنند: «قطعا این اجراها محدود و حتی یک بار در هفته خواهند بود مگر این‌که علاقه‌مندان بیشتری به آن جذب شوند.»
شاملو می‌افزاید: «این سبک از نمایش در دیگر کشورها برای صفر تا شانزده ماهه‌ها اجرا می‌شود و برنامه‌ریزی‌های جدی برای بازی‌های هدفمند این گروه سنی وجود دارد.»
وی امیدوار است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به زودی اجراهای موفقی در این زمینه داشته باشد.
گفتنی است که پژوهش، طراحی و کارگردانی این اثر برعهده‌ی فهیمه میرزاحسینی است.