نامه‌های کودکان ایرانی روی میز دبیرکل سازمان ملل

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسابقه بین‌المللی نامه‌نگاری اتحادیه جهانی پست با موضوع نامه‌نگاری به دبیرکل سازمان ملل متحد، با شرکت ملی پست ایران همکاری می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، چهل و ششمین دوره از مسابقات نامه‌نگاری ویژه نوجوانان از سوی اتحادیه جهانی پست (UPU) و با هدف افزایش آگاهی نوجوانان از اهمیت نقش خدمات پستی در جامعه و نیز ترویج فرهنگ مکاتبه، همه ساله مسابقه با انتخاب موضوعی خاص در سطح جهان برگزار می‌شود.
بر همین اساس، موضوع مسابقه سال 2017 این رقابت «تصور کنید شما مشاور جدید دبیرکل سازمان ملل هستید، در این صورت برای کمک به دبیرکل ابتدا به کدامیک از موضوع‌های مورد بحث جهان خواهید پرداخت و چه راه حلی به وی توصیه خواهید کرد؟» تعیین شده است.
بر اساس این خبر، به منظور برگزاری هر چه بهتر این مسابقه فرهنگی و ترغیب حداکثری نسل نوجوان به شرکت در این رقابت جهانی و بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‌ها و نهادهای موثر در این زمینه، وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مسابقه با شرکت ملی پست همکاری می‌کنند.
براساس اعلام اتحادیه جهانی پست، نوجوانان دارای در نهایت 15 سال می‌توانند در این مسابقه به رقابت پرداخته و از جوایز آن بهره‌مند شوند.
نامه‌های ارسالی باید به صورت دست نویس و یک رو بوده و موارد مربوط به نامه‌نگاری مانند درج آدرس گیرنده و فرستنده، تاریخ و امضای پایانی رعایت شود و نامه‌ها دست‌کم در 2 صفحه و در نهایت در 4 صفحه A4 باشد که این نیز از شرایط نامه‌های ارسالی به این جشنواره است.
هم‌چنین شرکت کنندگان باید مشخصات خود را به طور کامل درج و یک شماره تماس در دسترس را نیز ارسال کنند.
در این میان، شرکت ملی پست به منظور تسهیل و تسریع فرایند ارسال، پاکت‌های ویژه‌ای را برای این مسابقه طراحی کرده که در دفاتر پستی و مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس به صورت رایگان قابل تهیه است.
کانون علاوه بر این در مراکز خود و از طریق مربیان و کلاس‌ها و کارگاه‌های ادبی خود درباره‌ی این موضوع با اعضای فعال کانون گفت‌و‌گو خواهد کرد همچنین کارشناسان با تجربه کانون نیز در انتخاب و داوری آثار با شرکت ملی پست ایران مشارکت خواهند کرد.
در این میان شرکت کنندگان نامه‌های نوشته شده را در این پاکت‌ها که در قالب سرویس پست جواب قبول طراحی شده قرار داده و بدون هیچ‌گونه پرداخت وجهی به صندوق‌های پستی سطح معابر انداخته و یا به نزدیک‌ترین دفتر پستی تحویل ‌می‌دهند.
مهلت شرکت در مسابقه نامه‌نگاری 2017 اتحادیه پستی جهانی دوازدهم اسفندماه سال‌جاری اعلام شده است و هیات داوران از میان نامه‌های ارسالی، نامه برتر را در سطح داخلی انتخاب و به منظور شرکت در رقابت بین‌المللی به اتحادیه پستی جهانی ارسال می‌کند.
جوایز این رقابت شامل: مدال‌های طلا،‌ نقره و برنز به ترتیب به نفرات اول تا سوم بین‌المللی تعلق خواهد گرفت؛ همچنین به دیگر نامه‌های برتر گواهینامه‌ و جوایزی اهدا خواهد شد.

هم‌چنین در سطح ملی 22 نامه برتر تمبر طلا و نقره دریافت خواهند کرد و به 100 اثر بعدی جوایز ارزنده‌ای تعلق خواهد گرفت.
در عین حال، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به صندوق پستی 8811-15875، روابط عمومی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.