تربیت دینی کودکان با محبت و مهربانی همراه شود

تببین مباحث دینی و انقلاب با محبت و مهربانی در شالوده همه مباحث و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در دیدار و گفتگو با کارشناسان  و مربیان مراکز فرهنگی کانون استان همدان گفت: مبنایی‌ترین عنصر در کانون پرورش فکری، اعضای کانون و محوری‌ترین ماموریت کانون، پرورش استعداد، خلاقیت و توان فکری اعضا است.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مأموریت کانون همراه با تربیت دینی و انقلابی باشد  باید علاوه بر فعالیت‌های مستقیم دینی که در مجموعه 40 فعالیت کانون قرار می گیرد، مفاهیم دینی و انقلابی در شالوده همه تولیدات و فعالیت‌های کانون گنجانده شود.
حاجیان‌زاده تاکید کرد: تفکر حاکم بر کانون باید تربیت دینی و انقلابی باشد والبته روش آن باید تدریجی و پیوسته باشد تا کودکان و نوجوانان که عضو کانون هستند بتوانند با مفاهیم دینی و انقلابی به تدریج انس گیرند و این رو‌ش‌ها باید تاثیرگذار و کودکانه  باشد تا این تفکر در آنها نهادینه شود.
مسوول کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی روز 21 بهمن 1395 در همدان به 5 اقدام کانون برای نهادینه کردن و تحقق تربیت دینی اشاره کرد که باید در راس فعالیت مربیان کانون‌های قرار بگیرد که اولین و مهمترین آن محبت است چرا که اساس و پایه کانون بر محبت و مهربانی نهاده شده است.

 حاجیان‌زاده تصریح کرد: تنها با محبت و مهربانی است که می‌توانیم  کودکان را جذب کانون کنیم. کانون به‌واقع جایگاهی برای مهربانی است و وقتی بحث دین را می‌خواهیم منتقل کنیم باید چشمه‌‌های مهربانی در آن باشد چرا که پایه دین بر پایه مهربانی و محبت نهاده شده است و باید محبت و مهربانی را پشتوانه‌ای برای ایجاد معرفت دینی و رفتار دینی در کودکان و نوجوانان قرار دهیم.

وی نکته دوم در تربیت دینی کودکان در کانون را این مساله عنوان کرد که نباید  دین را به بچه‌ها القاء کنیم  چرا که به گفته‌ی او دین و فطرت در درون همه بچه‌ها هست و ما به عنوان مربی باید آن را در کودکان شکوفا کنیم و پرورش دهیم، و باور کنیم که فطرت در درون همه کودکان نهفته است و ما تنها باید آن را در مسیر و جریان زندگی آنان قرار دهیم.
به بیان حاجیان‌زاده کانون محل تدریس علم و دین نیست و فرق ما با آموزش رسمی در این امر است که ما تدریس کننده علم و دین نیستیم بلکه آن را با استفاده از روش‌های جذاب در نهاد کودکان شکوفا می‌کنیم.
درونی کردن دین در کودکان نکته‌ی سومی بود که مدیرعامل کانون در این سخنرانی به آن اشاره کرد و توضیح داد: تربیت دینی باید به صورت فرآیندی باشد ما اگر بخواهیم تربیت دینی را تزریق کنیم، آنگونه که باید، تاثیر عمیق در نهاد آنها ندارد  و کودکان نسبت به دین سطحی‌نگر می‌شوند و ما نمی‌خواهیم تنها ظواهر را ایجاد کنیم بلکه هدف ما آمیخته شدن معرفت و رفتار ماندگار دینی در وجود کودکان است.

مدیرعامل کانون در همین حال درونی کردن دین را نیازمند صرف زمان دانست و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی زود بازده نیست و نباید انتظار داشت یک نهال یک  روزه به درختی تنومند تبدیل شود.
چهارمین نکته‌ای که مدیرعامل کانون به آن اشاره داشت آمادگی برای مقابله با تهدیدات دشمن و جنگ نرم بود وی تصریح کرد: باید بر روی هویت دینی و انقلابی کودکان کار کنیم و بدانیم که امروز با محدود کردن نمی توانیم کودکان و نوجوانان را کنترل کنیم بلکه باید با تربیت صحیح دینی و هویت بخشی انقلابی آن‌ها را از خطراتی که تهدیدشان می‌کند مصون نگاه داریم.
مدیرعامل کانون ادامه داد: نکته پنجم این است که مراقب رخنه شیطان باشیم و دچار رخنه فرهنگی نشویم . مراقب مرزهای فرهنگی باشیم تا از آن‌ها عبور نکنیم. جنس فعالیت کانون هنری و همراه با نشاط، تنوع و تحرک است . مبادا به این دلیل که کار ما هنری و با نشاط است از مرزهای فرهنگی عبور کنیم . مراقب خودمان باشیم و تلاش کنیم فضای کانون را سالم نگه داریم چرا که اگر فضای کانون ناسالم باشد در واقع گرفتار رخنه شیطان در میان خودمان شده‌ایم.
وی در پایان گفت: ما خواهان اظهار نظر همکاران هستیم چرا که بهترین نظرها در بخش های اجرایی و کتاب‌خانه‌ها است و علاقه مندیم هر تصمیم و سیاستی که در ستاد انجام می‌شود همراه با نظر همکاران باشد..
حاجیان‌زاده در پایان تاکید کرد: می‌خواهیم ساز و کاری را فراهم کنیم که تعاملات فکری بیشتر انجام شود و درباره‌ی موضوع‌های فرهنگی با هم تعامل داشته باشیم چرا که بحث کارشناسی و فرهنگی همیشه زنده است و هیچ‌گاه نمی‌تواند تکراری باشد

باز نشر کتاب‌های کانون بر اساس نیاز مخاطبان
معاون تولید کانون نیز در دیدار با کارشناسان و مسوولان کانون پرورش فکری استان همدان گفت: باز نشر کتاب‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس نیاز مخاطبان در سراسر کشور به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها انجام می‌شود.
مناف یحیی‌پور با بیان این‌که تلاش می‌کنیم به تمام وعده‌هایی که در سفرهای استانی به مسوولان و مربیان مراکز کانون داده‌ایم به صورت کامل جامه‌‌ی عمل بپوشانیم، گفت: امروز نیاز به تولید و تدوین کتاب‌های خوب که بتواند کودکان و نوجوانان را در رسیدن به اهدف عالی کانون  که همان اهداف انقلاب و دینی است کمک کند یکی از نیازهای اساسی است و ما سعی می‌کنیم با کمک معاونت فرهنگی کانون در تدوین و بازنشر کتاب‌ها به نیاز‌های مخاطبان در  شهرستان‌ها و استان‌ها توجه کنیم.
وی افزود: ما در واحد تولید به دنبال یافتن راهی مناسب برای تعامل با مدیران و کارشناسان و مربیان کانون هستیم و بخشی از نکاتی که امروز در دیدار با کارشناسان و مربیان استان همدان مطرح شد  از گذشته مورد توجه بود و امروز نیز برخی موارد ذکر شده که ما در آینده به آن توجه بیشتری خواهیم داشت.
او اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوع‌هایی که در استان همدان مطرح شد کمبود کتاب‌هایی در حوزه دین و انقلاب برای کودکان است که به طور قطع این موضوع یکی از نیازهای اساسی این حوزه است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.
معاون تولید کانون پرورش فکری افزود: کانون پرورش فکری کتاب‌هایی در دست نگارش و تدوین دارد که نیاز بیشتر و جدی‌تری به این گونه کتاب‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان وجود دارد.