کد خبر: 268594
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
توسعه فعالیت تئاتر در مراکز کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر توسعه‌ی فعالیت تئاتر در مراکز کانون سراسر کشور تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جریان تماشای اجرای نمایش «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق نمی‌نوشت» در مرکز تئاتر کانون با تاکید بر این موضوع گفت: تئاتر از جمله فعالیت‌های جذاب و تأثیرگذار مراکز فرهنگی هنری کانون است.
به گفته مدیرعامل، در مراکز کانون علاوه بر اجرای نمایش‌های عروسکی، تئاترهای زنده نیز در حدی که توان، ظرفیت و امکانات اجازه می‌دهد و با رعایت چارچوب‌های مقرر، اجرا می‌شود. 
حاجیان‌زاده تأکید کرد: کودکان باید یاد بگیرند که با امکانات ساده، تئاتر اجرا کنند تا در مراحل بعدی وقتی امکانات در اختیارشان قرار گرفت، کار قوی‌تری ارایه بدهند.
او با اشاره به این‌که فعالیت تئاتر در کتابخانه‌های کانون باید توسعه بیشتری پیدا کند، افزود: نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود؛ حرفه‌ای است. در صورتی که بتوانیم بازیگران و گروه‌های اجرایی این مرکز باسابقه را از کتابخانه‌های کانون تأمین کنیم، به اهدافمان نزدیک‌تر شده‌ایم.
حاجیان‌زاده در ادامه یادآور شد: در حال حاضر، گروه‌هایی را در مرکز تئاتر شکل داده‌ایم که کار حرفه‌ای اجرا می کنند و از طریق تریلی تئاتر سیار کانون به استان‌های مختلف سفر می‌کنند و برای کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف نمایش اجرا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در بلند مدت، شرایطی را فراهم آوریم که از دل مراکز فرهنگی هنری کانون، مربیان و اعضایی که می‌درخشند، شناسایی شوند، آموزش‌ ببینید و گروه‌های حرفه‌ای تئاتر استان‌ها را شکل دهند.
او ادامه داد: در گذشته‌ها هم اعضایی که استعداد بازیگری داشتند از کتابخانه‌های کانون شناسایی و به مرکز تئاتر کانون معرفی می‌شدند، هنرمندانی همچون حمید جبلی، ایرج طهماسب، اکبر عبدی و تعداد زیادی از هنرمندان دیگر عضو کتابخانه‌های کانون بودند، آموزش ‌دیدند و این مسیر را ادامه دادند.
حاجیان‌زاده توضیح داد: در سفرهایی که به استان‌ها می‌روم، مشاهده می‌کنم که بعضی مربیان و اعضای کتابخانه‌های کانون دست کمی از گروه‌های حرفه‌ای تئاتر ندارند و این‌ها می‌توانند جذب شوند، آموزش ببینید و تئاتر استان خود را تقویت کنند.
به اعتقاد مدیرعامل کانون پرورش فکری، تئاتر و سینما هر یک کارکرد خاص خودش را دارد ولی تئاتر زنده است و اجرای زنده دشواری‌های خاص خود را دارد، در عین حال راحت‌تر می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
او خاطرنشان کرد: مرکز تئاتر کانون در چند سال اخیر نسبت به گذشته فعال‌تر شده است و در سالن‌های آن تئاترهای تولید کانون اجرا می‌شود. مدیرعامل اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد این باشیم که این تئاترهای تولیدی کانون از خود مربیان و اعضای این مجموعه شکل بگیرد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: امروز مهمان تئاتر «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق نمی‌نوشت» شدیم. این نمایش در یک و نیم ماه گذشته نزدیک به 4هزار تماشاگر داشته است و از نزدیک شاهد استقبال خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان از این نمایش بودیم.
او در مورد نمایش «عقل صورتی» گفت: نمایشی جذاب است که مخاطب از تماشای آن احساس خستگی نمی‌کند. بازیگر کودک این نمایش، به خوبی ایفای نقش کرد. این تئاتر، تاثیر عقلانیت در زندگی، تاثیر روند صحیح تربیت و امیدوار بودن به پیشرفت و زندگی با نشاط را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد و مربی این نمایش با ارتباط  برقرار کردن با دانش‌آموز برای او فضای جدیدی را ترسیم می‌کند.
حاجیان‌زاده در پایان اظهار داشت: در تئاترهای حرفه‌ای وقتی کودکان بازی می‌کنند، حس خوبی به مخاطب منتقل می‌شود که این بچه‌ها از سنین پایین توانستند در یک گروه حرفه‌ای عضو شوند، بازی کنند و بدرخشند.
مدیرعامل، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، مدیرکل امور سینمایی و تئاتر، مدیرکل و کارشناسان و مربیان کانون استان تهران، عصر روز 27 اردیبهشت 1396 در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران حضور یافتند و نمایش «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق نمی‌نوشت» اثر مهدی فرشیدی‌سپهر را تماشا کردند.