بهره‌گیری از ظرفیت‌های کانون در اجرای سند تحول

وزیر آموزش و پرورش بر استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اجرای سند تحول در دوره ابتدایی تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی درگردهم‌آیی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با تاکید بر این موضوع گفت: کانون از نیروی انسانی متخصص و مربیان حرفه‌ای برخوردار است که می‌توانند در زمینه‌ فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی از قبیل: قصه‌گویی، نمایش خلاق، فیلم‌سازی و... به دانش‌آموزان کمک کنند.
وی با اشاره به این‌که در اجرای سند تحول، شایسته محوری باید جایگزین رویکرد آموزش محوری شود افزود تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از شیوه‌های تربیتی این مجموعه‌ی فرهنگی می‌تواند ساعت‌های مطالعه در میان دانش‌آموزان و حتی افکار عمومی جامعه را افزایش دهد.
وزیرآموزش و پرورش، اجرایی کردن سند تحول بنیادین را عمل مشترک معلم، دانش‌آموز و اولیا دانست و یادآور شد: در این میان، مدیران مدارس باید فراتر عمل کنند و ضمن ارتباط‌گیری و تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها و نهادهای محلی از مساعدت آن‌ها در امور اداره مدرسه بهره گیرند.
دکتر دانش‌آشتیانی نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را بسیار مهم و کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درس مورد نظر، به امر تربیت ختم شود، می‌توان گفت، سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال تحصیلی گذشته طرح‌های مختلفی مانند «کانون- مدرسه» و «تئاتر – مدرسه» را به منظور تعامل و همکاری بیشتر با آموزش و پرورش را اجرا کرد، که مورد استقبال دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفت.
بر اساس این گزارش در طرح کانون، مدرسه مربیان مراکز فرهنگی‌، هنری کانون با تعامل و همکاری با مدارس محدوده خود زمینه‌ی حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون و مربیان کانون در مدارس را فراهم می‌کنند و طی روزهایی از هفته، این تعامل به شکل عملی اجرایی می‌شود.
هم‌چنین در طرح «تئاتر مدرسه» نیز از سوی کانون نمایش‌هایی براساس کتاب‌های درسی دانش‌آموزان توسط گروه‌های حرفه‌ای تئاتر تولید می‌شود و در طول سال تحصیلی در مدارس مختلف اجرا می‌شود.
در عین حال با توجه به انتظار وزیر آموزش و پرورش از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبنی بر کمک این مجموعه به نظام تحول آموزش و پرورش، در هفته‌های اخیر مسوولان کانون و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نشستی را به منظور بررسی راه‌کارها و شیوه‌های تعامل و همکاری بیشتر برگزار کردند.