آموزش‌ کودکان در مدرسه‌ها خلاقانه و جذاب می‌شود

وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای طرح کانون مدرسه و گسترش کمی و کیفی خدمات آموزشی غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌‌نامه 6 ماده‌ای و 2 نسخه‌ای، روز اول مرداد 1396 و در حضور فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش به امضای معاون آموزش ابتدایی این وزارت‌خانه و مدیرعامل کانون پرورش فکری رسید.
در مقدمه این تفاهم‌نامه همکاری، تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش کیفی و مبتنی بـر مهارت‌های زندگی یکی از اساسی‌ترین راه‌کارها برای دستیابی به عدالت همه‌جانبه و تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به آموزش و پرورش کیفی و مبتنی بـر مهارت‌های زندگی عنوان شده است.
این تفاهم‌نامه که امضای رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر آن درج شده قرار است به ارایه‌ی شیوه‌های خلاقانه، جذاب و بانشاط در قالب یک برنامه مشخص هدفمند و از پیش تعیین شده از سوی دو طرف بیانجامد.
در این میان همکاری و تعامل برای گسترش کمی و کیفی خدمات آموزش غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دانش‌آموزان به منظور رشد و بالندگی و توانمندسازی آن‌ها در قالب اجرای « طرح کانون مدرسه » با بهره‌مندی از ظرفیت سازمانی طرفین موضوع این تفاهم‌نامه است.
بر همین اساس اجرای طرح کانون‌مدرسه در مراکز فرهنگی هنری کانون و در مدارس در بازه زمانی سال تحصیلی برای پایه‌های دوم تا ششم، حضور مربیان و گروه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و مراکز سیار روستایی و شهری در مدارس، فراهم ساختن زمینه آموزش شیوه‌های اثربخش و خلاقانه فعالیت با کودکان به معلمان و انعکاس آثار منتخب دانش‌آموزان در رشته‌های فرهنگی، هنری، ادبی در پرتال کودک از جمله تعهدات کانون در این تفاهم‌نامه برشمرده شده است.
علاوه بر این، اختصاص 35 درصد تخفیف خرید کتاب برای دانش‌آموزان و کتاب‌خانه‌های مدارس روستایی و عشایری و 25 درصد برای دانش‌آموزان و کتاب‌خانه‌های مدارس شهری در قالب نمایشگاه‌های مدارس همچنین پرداخت حق‌الزحمه و هزینه‌های رفت‌وآمد عوامل اجرایی و مربیان کانون شرکت کننده در این طرح از دیگر مواردی است که کانون به اجرای آن متعهد شده است.
در سوی دیگر این تفاهم‌نامه نیز معاونت آموزش ابتدایی متعهد شده است تا ساز و کار لازم به منظور حضور دانش‌آموزان با همراهی معلم در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور و زمینه حضور مربیان و گروه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و مراکز سیار روستایی و شهری کانون در مدارس را فراهم کند.
مشارکت در برپایی نمایشگاه‌های آثار فرهنگی، هنری و ادبی دانش‌آموزان در طرح کانون مدرسه، فراهم کردن زمینه حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون، فراهم کردن امکان دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌ها و محصولات کانون در مدارس و پرداخت حق‌الزحمه و هزینه‌های رفت‌و‌آمد عوامل اجرایی، معلمان و دانش‌آموزان شرکت کننده در این طرح از دیگر تعهدات معاونت آموزش ابتدایی است.
در این تفاهم‌نامه که هم‌زمان با گردهم‌آیی یک روزه مدیران ستادی و استانی معاونت آموزش ابتدایی و کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به امضا رسید، همچنین به شیوه اجرای این تفاهم‌نامه نیز اشاره شده است که بر اساس آن قرار است یک ماه پس از امضاء آن، نمایندگان دو طرف برنامه‌ی اجرایی این طرح را منطبق با مفاد تفاهم‌نامه و متناسب با امکانات و قابلیت‌های طرف‌های تفاهم تهیه و برای ابلاغ به استان‌ها آماده کنند.
در همین حال مدیران کل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف کشور مسولیت عملیاتی شدن و اجرای مفاد تفاهم‌نامه را عهده‌دار خواهند شد.
گفتنی است ترویج و گسترش شیوه‌های مطالعه، بهرهمندی عموم کودکان از خدمات و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تبادل دانش و تجربه‌های مربیان و معلمان و دستیابی به مطلوب‌ترین، برترین و خلاقانه‌ترین شیوه‌‌ها سه هدف اصلی این تفاهم‌نامه تعیین شده است.