همراهی قانونی برای تامین خودروهای بیابانی

خودروهای ناوگان کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان باید از ایمنی بیشتر و استانداردهای بالاتری برخوردار شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در آیین راه‌اندازی و اعزام 31 کتاب‌خانه ‌سیار روستایی به استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: در انتخاب نوع و خرید این خودروها با محدودیت‌های قانونی روبه‌رو بودیم در حالی که انتظار ما این است هم‌چون دیگر سازمان‌هایی که به مناطق روستایی خدمت رسانی می‌کنند برای ما نیز امکان خرید خودروهای کمک‌دار حتی واردات خودرو‌های ویژه مناطق کوهستانی - که از ایمنی و استاندارد بالایی برخوردارند - فراهم شود.
وی با قدردانی از مسولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و امور اداری و استخدامی کشور افزود: خرید و تجهیز خودرو معمولا از محل اعتبارات استانی صورت می‌گیرد اما با حمایت مسولان سازمان برنامه و بودجه، هزینه خرید و تجهیز  33 خودرو کتاب‌خانه‌های سیار کانون از محل طرح تملک دارایی تامین شد.
واحدی توضیح داد که دو خودروی ویژه هم برای نخستین بار به کانون استان تهران اختصاص یافته است و به زودی در آیین جداگانه‌ای رونمایی می‌‌شود تا این استان نیز صاحب کتاب‌خانه سیار شود.
معاون توسعه و مدیریت منابع از افزایش تعداد مراکز سیار شهری و روستایی کانون طی چهار سال گذشته از 85 به 170 مرکز خبر داد و آن را جلوه‌ای از تلاش کانون برای تحقق عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم، مرزی، حاشیه شهر، عشایری و جزایر برشمرد.
او با بیان این که مربیان این کتاب‌خانه‌ها در شرایط سخت، سرما و گرما در نقاط کوهستانی علاوه بر مربی‌گری، راننده این خودروها نیز هستندافزود خودروهای کتاب‌خانه سیار باید از امنیت کافی برخوردار باشد.
واحدی از مسوولان سازمان برنامه و بودجه، خواست با توجه به فعالیت‌های گسترده این ناوگان و افزایش تعداد آن، با دستورالعمل و ابلاغ این سازمان به سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، یک ردیف اعتباری ویژه برای بازسازی و نوسازی دایمی این ناوگان در نظر گرفته شود تا دیگر نسبت به ایمنی خودروهای‌مان نگرانی و محدودیت در بازسازی نداشته باشیم.
وی هم‌چنین درخواست اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای خرید اتوبوس و مینی‌بوس به‌منظور راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار شهری و ارایه خدمات فرهنگی کانون در حاشیه شهرهای پر جمعیت شد و گفت: با توجه به این‌که احداث مراکز ثابت فرهنگی‌هنری در شهرهای بزرگ با محدودیت‌های زیادی از قبیل: خرید زمین، تامین منابع مالی و هزینه‌های نگه‌داری مواجه است، کتاب‌خانه‌های سیار امکان دسترسی بچه‌های حاشیه شهرها به فعالیت‌های کانون را راحت‌تر می‌کند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بچه‌های ایران را در برابر آسیب‌های اجتماعی بیمه کنیم بی‌تردید باید از نهاد مسوول کودک و نوجوان در کشور و متخصص این حوزه یعنی کانون حمایت شود.
او در پایان از قول مساعد مسولان سازمان برنامه و بودجه برای تامین هزینه خرید و تجهیز 5 تریلی سیار نمایشی به کانون خبر داد و گفت این تریلی‌ها در نقاط مختلف ایران مستقر خواهند شد.
در آیین رونمایی ‌کتاب‌خانه‌های سیار روستایی کانون که صبح روز هشتم مرداد 1396 در تهران برگزار شد، 31 خودرو آریسان در اختیار مراکز کانون استان های مختلف کشور قرار گرفت.