فرهاد حسن‌زاده؛ مجموعه‌ی «رُمان نوجوان امروز» جریان تازه‌ای را در فضای نشر ایجاد کرد

فرهاد حسن‌زاده، برگزاری جشنواره‌های طنز را فرصت مناسبی برای استعدادیابی دانست و پیشنهاد کرد جشنواره‌ی طنز «تحفه‌ی طهرون» که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان تهران برگزار می‌شود به یک جشنواره‌ی ملّی و سراسری تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی کانون، فرهاد حسن‌زاده نویسنده‌ی کودکان و نوجوانان در هشتمین نشست دوستانه‌ی دیدار با نویسندگان و مترجمان عصر سه‌شنبه 20 اردیبهشت، در غرفه‌ی کانون حاضر شد و با کودکان و نوجوانان گفت‌وگو کرد.
وی درباره‌ی غرفه‌ی کانون در بیست‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: کانون پرورش فکری برای بچّه‌ها ارزش قایل است و به آن‌ها اهمیّت می‌دهد و این توجّه را در طراحی غرفه‌ی امسال می‌بینیم. بچّه‌ها آزادانه توی غرفه چرخ می‌خورند و فشاری از طرف والدین و یا جمعیت نیست و می‌توانند به‌راحتی کتاب انتخاب کنند. درحالی‌که در سال‌های قبل، ازدحام می‌شد و این امکان نبود.
نویسنده‌ی کتاب «دیو دیگ به‌سر» ادامه داد: رنگ‌آمیزی غرفه شاد است. موسیقی خوش‌آیندی پخش می‌شود و نصب پنکه‌های سقفی نشان‌دهنده‌ی احترام به مشتری و احترام به بچّه‌ها است. حسن‌زاده درباره‌ی انتشار مجموعه‌ی «رُمان نوجوان امروز» نیز گفت: در این مجموعه از نظر شکل و چاپ، کارهای خوبی منتشر شد که بچّه‌ها را جذب می‌کند. دست‌کم یکی از ویژگی‌های آن معرّفی نویسنده‌ها به کودکان و نوجوانان است. برای این‌که توی جلد کتاب، بیوگرافی و عکس نویسنده چاپ شده و خوب است که این معرّفی در همه‌ی کتاب‌های کانون صورت بگیرد. نویسنده‌ی رُمان «هستی» درباره‌ی ضرورت انتشار این مجموعه گفت: چاپ رُمان برای نوجوان کار درستی بود. من با بچّه‌ها در مدرسه‌ها و یا مراکز کانون پرورش فکری در ارتباط هستم و در حرف‌های‌شان این مساله مشخص بود و همیشه سوال داشتند که چرا نویسنده‌های ایرانی رُمان نمی‌نویسند؟ تعداد ناچیزی رُمان نوجوان از سال‌های قبل هست، امّا کارهای جدید نبود. بچّه‌ها تصوّر می‌کنند که نویسنده‌های ایرانی توان نوشتنِ رُمان را ندارند، امّا چاپ این مجموعه به آن‌ها نشان داد که نویسنده‌های ایرانی هم می‌توانند رُمان بنویسند. وی افزود: ضمن این‌که چاپ مجموعه‌ی «رُمان نوجوان امروز» جریان تازه‌ای را در فضای نشر به‌وجود آورد و توجّه ناشران را به رُمان نوجوان جلب کرد. حالا ناشرها به دنبال نویسنده‌هایی هستند که برای آن‌ها رُمان بنویسند. درحالی‌که قبلاً این اتفاق نمی‌افتاد. نویسنده، رُمان می‌نوشت و به دنبال ناشر بود تا اثرش را چاپ کند.
نویسنده‌ی کتاب «آقا رنگی و گربه‌ی ناقلا» درباره‌ی ضرورت توجّه به طنز در خلق قصّه و داستان برای کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به طنز نگاه ویژه داشته باشد. به‌نظر من، طنز یک‌ توانایی است که همه‌ی نویسنده‌ها ندارند. هرچند که در گروه‌های نگارش رُمان، طنز هم وجود دارد، امّا کانون باید در انتخاب‌های خودش رُمان طنز را بیش‌تر جدی بگیرد. در ادبیات کودک و نوجوان از نظر طنزنویسی بسیار فقیر هستیم. طبیعی است که کانون اگر چاهی بکند، به آب نمی‌رسد. شاید نیاز باشد که ما یک‌سری نویسنده‌ی طنز را شناسایی کرده، پرورش بدهیم  و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.
       وی ادامه داد: ما جشنواره‌های مختلف داستان‌های دینی، انقلابی و .. داریم، امّا هنوز جشنواره‌ی طنز نداریم. دو دوره است که که کانون پرورش فکری در سطح استان تهران جشنواره‌‌ی «تحفه‌ی طهرون» را با موضوع طنز برگزار می‌کند. این جشنواره اقدام خوبی است و امیدوار هستم که در سطح استان نماند و ملّی شود. برگزاری جشنواره‌ی طنز فرصت مفیدی برای استعدادیابی است.
فرهاد حسن‌زاده در پایان از انتشار دو کتاب جدید خبر داد و گفت: به سفارش کانون پرورش فکری مشغول نگارش جلد دوّم «قصه‌های کوتی‌کوتی» هستم که شامل 20 قصّه خواهد بود. قصّه‌ها را نوشته‌ام و دارم روی آن‌ها کار می‌کنم تا برای چاپ آماده شوند.
«قصه‌های کوتی‌کوتی» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه برای گروه سنّی الف و ب است که جلد اوّل آن در سال 1386 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. این کتاب شرح ماجراهای یک بچه هزارپا است. وی همچنین گفت: «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» عنوان کتاب دیگری است که به‌تازگی نوشته‌ام و شامل سه داستان است که لحن طنز دارند و ماجراهای آن در فضایی شاد اتفاق می‌افتد. 
حسن‌زاده افزود: «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» در مرحله‌ی تصویرسازی است و توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنّی الف و ب منتشر خواهد شد. غرفه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای برگزاری بیست‌وچهارمین نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان چهره‌های شناخته‌شده‌ی ادبیات کودک و نوجوان خواهد بود.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 24اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپا خواهد بود.