افق‌های 14 ساله‌ی کانون ترسیم شد

چشم‌انداز 1404 و برنامه‌ی پنج ساله‌ی توسعه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تازگی توسط هیات مدیره تصویب و با امضای مدیرعامل به تمامی بخش‌های کانون ابلاغ شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آغاز اجرای برنامه در سال 1391 و انتهای آن در پایان سال 1404 هجری شمسی تعیین شده است.
کانون پرورش فکری در سال 1344 تاسیس شد تا با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان ایرانی برای آنان کتاب‌خانه تاسیس کند، فیلم و تئاتر بسازد و در نهایت بخشی از زمان‌های خارج از چهارچوب‌های رسمی آموزشی را - که در ایران از آن به عنوان اوقات فراغت یاد می‌کنند - تحت پوشش قرار دهد.
اکنون پس از 47 سال شمار همین کتاب‌خانه‌هایی که کانون در سراسر کشور تاسیس کرده است به 870 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی رسیده است.
در این میان با گسترش فعالیت‌ها و مراکز فرهنگی، هنری، همچنین تغییر در نوع و سبک زندگی و تحولاتی که در عرصه‌ی فن‌آوری و ارتباطات حاصل شده است لزوم نوآوری و بازنگری در فعالیت‌ها بیش از گذشته به چشم می‌خورد.
مدیرعامل کانون سال گذشته مسوولیتی را به قاسم کریمی معاون اسبق فرهنگی کانون واگذار کرد تا او با استفاده از نظرهای کارشناسان و صاحب‌نظران به تدوین چشم‌انداز 1404 و برنامه‌ی توسعه‌ی 5 ساله‌ی کانون بپردازد.
در حال حاضر این چشم انداز به تمامی واحدهای کانون ابلاغ شده است و از این پس طراحی برنامه‌های توسعه کانون باید در چهارچوب همین چشم انداز صورت بگیرد.
در این میان سید صادق رضایی در پیشگفتار این برنامه اظهار امیدواری کرده است که این امر باعث ایجاد تحولات فرهنگی مناسبی در حوزه‌ی کودک و نوجوان شود.
وی در عین حال یادآوری کرده است که این نگاه دقیق و کارشناسی، به حوزه‌های داخلی کانون مرتبط است و برای رفع مشکلات زیر ساختی و بیرون از مجموعه کانون به یاری اعضای مجمع عمومی و هیات مدیره کانون چشم دوخته‌ایم.
بر اساس این گزارش در مقدمه‌ی برنامه به مواردی مانند ویژگی‌های کانون، اثرگذاری آن در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، وضعیت موجود، نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها، نگاه به آینده و مسیر راه پرداخته شده است.
در همین حال قاسم کریمی مسوول تدوین این برنامه توضیح داد که از تیر ماه سال گذشته با همراهی مدیران و کارشناسان کانون مجموعه‌ی اطلاعات واحدها گردآوری و پس از آن سوال‌هایی طرح و در اختیار آنان قرار گرفت.
وی اضافه کرد که مجموعه پاسخ‌های این مدیران و کارشناسان و صاحب‌نظران در دو محور چشم انداز - که به صورت عمومی منتشر می‌شود - و یک دفتر جداگانه با عنوان "حال و آینده کانون از نگاه مدیران و کارشناسان" - که تنها در اختیار مدیران قرار می‌گیرد - جمع‌بندی و تدوین شد.
معاون فرهنگی اسبق کانون ‌همچنین گفت که در طراحی این برنامه از دیدگاه‌های کارشناسان خارج از کانون نیز استفاده شده است.
به گفته‌ی وی این برنامه وظایفی عمومی و اختصاصی برای هریک از بخش‌های کانون تعیین کرده است و مدیران و کارشناسان واحدها با توجه به ارتباط‌های بین مدیریتی باید تمامی برنامه را مطالعه کنند.
کریمی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت و کنترل نحوه‌ و ضمانت اجرای این برنامه تاکید کرد که تمامی برنامه‌ریزی‌های سالانه و پنج‌ساله‌ی معاونت‌ها و مدیریت‌ها و انطباق آن با برنامه چشم‌انداز توسط گروهی زیر نظر مدیرعامل کانون مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است متن کامل این چشم‌انداز در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

متن کامل چشم انداز 1404 و برنامه توسعه 5 ساله کانون