تاکید دوباره مدیرعامل: در هر استان کشور یک مرکز فراگیر راه اندازی کنید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک بار دیگر بر راه‌اندازی مراکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در سراسر کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در آستانه برگزاری دومین گردهم‌آیی مدیران کل کانون استان‌های کشور که روز 7 خرداد در تهران آغاز می‌شود یادآور شد که پیش از این نیز بارها به اهمیت راه‌اندازی این مراکز ویژه کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی تاکید کرده است اما تاکنون تنها 5 مرکز در تهران به این کودکان خدمات ارایه می‌دهند.
وی همچنین خاطر نشان کرد که دست کم باید یک مرکز فراگیر بر اساس چشم‌انداز طراحی‌شده  1404 کانون  در هر استان کشور راه‌اندازی شود اما - جدا از دستور‌العمل‌های اداری - به نظر من اگر حتی یک کودک دارای نیازهای ویژه در هر شهر کشور وجود داشته باشد وظیفه داریم آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.
رضایی گفت در گردهم‌آیی مدیران کانون این مهم را یک بار دیگر گوشزد خواهد کرد.
مراکز فراگیر مراکزی است که بر اساس ایده فراگیری و با بهبود و تغییر کاربری کتاب‌خانه‌های فعلی کانون، امکان حضور کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه را در کنار دیگر اعضای کانون فراهم می‌آورد.
مرکز شماره 21 کانون تهران نخستین مرکزی بود که در آذر  سال 1380 به مرکز فراگیر تبدیل شد و پس از آن با همت اداره کل کانون استان تهران 4 مرکز دیگر نیز با همین زمینه فعالیت در تهران راه‌اندازی شد.
این در حالی است که بر اساس مصوبه هیات مدیره و طراحی چشم‌انداز 1404 کانون تمامی استان‌های کشور موظف شده‌اند تا چنین مراکزی را دایر کنند.
سید صادق رضایی چند ماه پیش که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده استان خراسان جنوبی به قاین رفته بود در تنها مرکز کانون این شهر با دختر نوجوان و نابینایی روبرو شد که از وی می‌خواست کانون امکانات بیشتری را در اختیار کودکان و نوجوانانی مانند او قرار دهد.
مدیرعامل کانون در همان مکان از محصولات و امکانات مورد نیاز این بچه‌ها در مرکز قائن پرس‌و‌جو کرد و یادآور شد مسوولان کانون در استان‌ها دست‌کم تمامی مراکز کانون را به کتاب‌ها و محصولات مورد نیاز این بچه‌ها  شامل کتاب‌های بریل و گویا تجهیز کنند.
در همین زمینه محسن فضلی مدیرکل باسابقه‌ی کانون استان تهران نیز توضیح داد که این مراکز در 5 نقطه تهران در حال فعالیت است و این نخستین قدمی بود که برای تحقق ایده‌ی ارزشمند فراگیری در کانون برداشته شد.
به گفته‌ی وی قدم بعدی تولید محصولات و تجهیز این مراکز به امکانات و محصولات مورد نیاز این کودکان و نوجوانان بود که به صورت دایمی صورت می‌گیرد.
فضلی توضیح داد برای فراگیر کردن یک مرکز کانون چندان هزینه‌ی بالایی نیاز نیست ضمن این‌که وظیفه خود می‌دانیم که به این گروه از شهروندان هم‌چون دیگر مخاطبان، خدمات کانون را ارایه دهیم.
گفتنی است در ماه‌های اخیر کانون چند استان کشور از جمله استان مازندران برای راه اندازی مراکز فراگیر اعلام آمادگی کرده‌اند.