نوجوانان شیرازی: رمان‌ها باید بازتابی از واقعیت‌های جامعه باشد

نوجوانان شیرازی در نشستی با رمان نویسان شاخص کشور از آنان خواستند که آثارشان واقعیت‌های ملموس جامعه را بازتاب دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعدادی از اعضای برگزیده و کتاب‌خوان مراکز کانون استان فارس در جریان برگزاری نشست این رمان‌نویسان در شیراز خواسته‌های خود را به صراحت و صمیمانه با نویسندگان مورد علاقه‌ی خود در میان گذاشتند و دلیل استقبال یا حتی عدم استقبال خود از این آثار را مطرح کردند.
بیشتر این نوجوانان علت استقبال خود را از رمان‌های نوجوان امروز، تالیفی بودن این آثار، پرداختن به مسایل اجتماعی و موضوع‌های بومی و ایرانی که با فرهنگ دینی و ملی آنان مطابقت دارد، عنوان کردند.
یکی از این نوجوانان به نویسندگان این آثار گفت: رمان‌ها خیلی خوب و قشنگ است چون نویسندگان در همین جامعه زندگی می‌کنند و از زاویه دید یک نوجوان داخل ایران به موضوع نگاه می‌کنند سال‌ها بود به رمان‌های نوجوان بها داده نمی‌شد و من خوشحالم که الان منتشر می‌شود و تشکر می‌کنم.
نوجوان دیگری به صراحت گفت که از آثاری که در آن دنیا، خوب و زیبا تصویر می‌شود خوشش نمی‌آید و یادآور شد که دنیا هم دارای خوبی و زیبایی است و هم دارای بدی است ما باید با واقعیت روبرو شویم.
او ادامه داد: در مورد جنگ هم اغلب در رمان‌ها می‌گویند رزمندگان به جبهه رفتند و شهید شدند اما ما در رمان هستی(فرهاد حسن‌زاده) می‌بینیم جنگ از زاویه دید یک دختر هم سن و سال خودمان مطرح می‌شود و کتاب دارای طنز هم هست و احساس می‌کردم الان هم بسیاری از این مسایل را می‌بینیم و باید از آن درس بگیریم و نباید از کنارش به سادگی بگذریم.
برخی از این نوجوانان مایل بودند که برای آن‌ها کتاب‌های بیشتری در حوزه‌ی داستان‌های علمی و تخیلی منتشر شود و از برخی از آثار مجموعه رمان‌های نوجوان امروز در این حوزه به عنوان آثار مورد علاقه‌ی خود نام بردند.
یکی دیگر از این نوجوانان نیز گفت دوست دارد از این کتاب‌ها یاد بگیرد و  اوقات فراغت او را هم پر کند.
در همین جلسه چند مربی کانون شیراز نیز دیدگاه‌های خود را درباره‌ی این آثار بیان کردند و یکی از آنان گفت: بسیار خوشحالم از انتشار این آثار چراکه تحول بزرگی در جامعه نثر امروز ایجاد کرده است نوجوانان به ما می‌گویند زبان جدید روایت صحنه‌های جنگ و بیان موضوع‌های بکر در این آثار را دوست دارند البته برخی از نثر سنگین بعضی از این رمان‌ها و تعدد شخصیت‌های آن‌ها گله‌مندند.
مربی دیگری نیز توجه نویسندگان به موضوع‌های روز را ارزشمند دانست و اظهار داشت: در مجموع این آثار مورد پسند نوجوانان واقع شده اما برخی از این رمان‌ها به درستی پرداخت نشده یا نثر آن سنگین است و داستان بعضی از آن‌ها هم غیر قابل باور به نظر می‌رسد.
پیشنهاد یک مربی کانون شیراز هم این بود که رمان‌های نوجوان بر اساس سن مخاطبان گروه‌بندی شود چرا که برخی از این آثار برای 14 تا 15 ساله‌ها مناسب است و برخی گروه‌های سنی بالاتری را مورد نظر قرار داده است و برای نوجوانان جذاب نبود و کشش لازم را نداشت.
یک دانشجوی حاضر در جلسه نیز به کانون پیشنهاد داد که دیدگاه‌ها و نظرهای نوجوانان را در قالب پژوهش مورد توجه قرار دهد و آثار بعدی با توجه به این دیدگاه‌ها منتشر شود.
مجتبی حق پرست مدیرکل کانون فارس هم در این نشست با بیان این‌که اجرای طرح رمان نوجوان امروز پاسخی بود به حل  یکی از کمبودهایی که در این حوزه وجود داشت، گفت: برای ایجاد زمینه مطالعه در بین مخاطبان و برقراری ارتباط بین آن‌ها و نویسندگان، برنامه‌هایی را در سه سطح اعضا، مربیان و کارشناسان کانون اجرا و با طراحی فرم‌هایی نظرات آنان را جمع‌آوری و در قالب جزوه‌های مختلف به تهران ارسال کردیم این نظرها بی‌تردید می‌تواند مورد استفاده نویسندگان قرار بگیرد.
 در ادامه‌ی نشست 4 روزه نویسندگان رمان‌های نوجوان در شیراز، تعدادی از این رمان‌نویسان مانند فرهاد حسن‌زاده، عبدالرحمن عنق، هدی حدادی، اسدالله شکرانه، داوود امیریان، حسین قربانزاده، یوسف قوجق، مجید شفیعی،عباس عبدی، علی‌اصغر عزتی‌پاک، مهدی رجبی، محدثه گودرزنیا و عباس جهانگیریان به خوانش بخش‌هایی از آثار در حال نگارش خود پرداختند.
این نشست روز 22 آذر 1392 در شیراز پایان یافت.