مخاطب شناسی مهم‌ترین اصل در تدوین فرهنگ‌نامه‌ها

دکتر نورالله مرادی در نشست ترویج کتاب‌خوانی با عنوان «کتاب‌های مرجع و خواندن» بر توجه به مخاطب شناسی و ساختارشناسی در تدوین فرهنگ‌نامه‌ها تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دکتر مرادی با بیان این مطلب گفت: منابع مرجع با کنجکاوی افراد و جامعه رابطه مستقیم دارد و هر چه جامعه‌ای کنجکاوتر باشد به طور طبیعی سوال‌های بیشتری ایجاد می‌شود که نیاز به کتاب‌های مرجع بیشتری است.
وی افزود: باید تلاش کنیم حس کنجکاوی را در کودکان افزایش دهیم تا برای یافتن پاسخ مورد نیاز خود به کتاب‌های مرجع مراجعه کند.
مرادی خاطرنشان کرد: پیش از تدوین یک منبع مرجع باید برای آن برنامه‌ریزی شود و اولین گام برنامه‌ریزی هم مخاطب‌شناسی است و برای گردآوری فرهنگ‌نامه برای کودکان باید نیازهای او ترسیم و براساس نوع نیاز و میزان توانایی‌اش برنامه‌ریزی شود.
این نویسنده، دانش‌نامه‌ حجم کم و ارجاع‌ زیاد را یکی از ویژگی‌های منابع مرجع خوب عنوان کرد و گفت: این کار به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر به مطالب مورد نیاز خود دست پیدا کنند به عنوان مثال مدخل اقتصاد در دایره‌المعارف مصاحب یک ستون و نیم است اما اگر همه‌ی مقاله‌هایی را که این مدخل به آن‌ها ارجاع داده شده را نگاه کنیم نزدیک به 50 صفحه است و مراجعه کننده به آسانی می‌تواند به آن‌چه نیاز دارد دست پیدا کند.
مرادی آخرین ویژگی مهم در کتاب‌های مرجع را شکل ظاهری عنوان کرد و افزود: از آن جایی که کتاب‌های مرجع باید صحافی محکم داشته باشد صفحه‌آرایی و تصاویر مناسب با شرایط مخاطب و حتی نوع کاغذ و چاپ نیز اهمیت زیادی دارد.
مردادی هم‌چنین افزود: پویایی یک جامعه با تعداد منابع مرجع آن رابطه مستقیم دارد و اگر بخواهیم جامعه‌ پویایی داشته باشیم باید گستره فرهنگ‌نامه‌ها وسیع‌تر شود چرا که دایره‌المعارف‌ها آیینه میزان رشد فرهنگی جامعه است.
 
توران میرهادی: فرهنگ‌نامه یک منبع مرجع عمومی با نگاه ایرانی به مسایل است
سرپرست گروه تدوین فرهنگ‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان در نیز در این نشست گفت: فرهنگ‌نامه یک منبع مرجع عمومی است که با یک نگاه ایرانی به همه‌ی مسایل و به طور خاص به ایران پرداخته است.
وی افزود: همه‌ی ما جایگاه بزرگانی چون سعدی و حافظ و ابن‌سینا را بیش از نقل چهار بیت شعر از آن‌ها می‌دانیم. آن‌ها فرهنگ سرزمین و طرز تفکر ما را بدون محدودیت زمانی ساخته‌اند و ما در تدوین فرهنگ‌نامه برای این‌که بتوانیم این اطلاعات را در اختیار کودکان و نوجوانان بگذاریم در تک تک جلدها این روی‌کرد را مورد توجه قرار داده و تلاش کردیم تا در عین حال که به دنیا و مسایل مربوط به آن توجه داریم به ایران و هنر و ادبیات و تاریخ ایرانی نگاه ویژه داشته باشیم.
میرهادی هم‌چنین در مورد تاسیس شورای کتاب کودک یادآور شد: در این شورا نیز از ابتدا تلاش کردیم اطلاعات و دانش لازم در زمینه‌های مختلف را در اختیار نسل جوان قرار دهیم و هرگز ارتباط‌مان را با نوجوان قطع نکردیم و هر سه ماه یک بار جلسه‌های مشورتی با کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم.
بیست و پنجمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «کتاب‌های مرجع و خواندن»، با حضور توران میرهادی، بنیان‌گذار شورای کتاب کودک و دکتر نورالله مرادی روز 25 آذر در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.