تاکید مدیرعامل کانون بر غنی‌سازی منابع و مخازن کتاب‌خانه‌ی مرجع

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواستار غنی‌سازی منابع علمی و مخزن کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جریان بازدید از این کتاب‌خانه‌ی تخصصی کودک و نوجوان تصریح کرد: مبنای فعالیت‌های کانون بحث کتاب و کتاب‌خوانی است و دیگر فعالیت‌های کانون در مسیر کتاب‌خوانی قرار می‌گیرند حتی فعالیت‌های هنری مانند تئاتر هم باید بچه‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق کند.
مدیرعامل کانون در ادامه خواستار همکاری بیشتر بخش بین‌الملل کانون با کتاب‌خانه‌ی مرجع شد و تاکید کرد: همکارانی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند باید کاتالوگ آن را در اختیار این کتاب‌خانه قرار دهند و همکاران این کتاب‌خانه را با ناشران خارجی ارتباط دهند.
حاجیان‌زاده در ادامه این بازدید از برنامه‌های کانون برای ساماندهی  نشریات و تجمیع آن و  انتشار یک نشریه علمی و پژوهشی خبر داد.
وی در عین‌حال یادآور شد که فضای اداری کانون باید بیش‌تر به سمت فضای کودکانه سوق پیدا کند و هر چه به این فضا نزدیک شویم تولید فکر کودکانه بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل کانون در همین زمینه توجه بیشتر به انتخاب موضوع‌های مناسب و تولید محصولات کانون با در نظر گرفتن نیازهای کودکان و نوجوانان را ضروری دانست.
حاجیان‌زاده ادامه داد: ما قصد داریم قبل از این‌که وارد جریان تولید شویم این موضوع‌ها را اولویت‌بندی کرده و بعد از آن سفارش کار بدهیم.
وحید طوفانی اصل، رییس کتاب‌خانه مرجع کانون نیز در جریان این بازدید با بیان این که در رویدادهای بین‌المللی کمتر به همکاران این کتاب‌خانه توجه می‌شود یادآور شد: همکاران ما مقاله‌هایی می‌نویسند اما هیچ‌کدام از این مقاله‌ها در این نمایشگاه‌ها استفاده نمی‌شود.
به اعتقاد وی سفر کارشناسان متخصص به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های معتبر جهانی برای کانون دست‌آوردهای علمی بیشتری به همراه خواهد داشت و در اعزام مسافران به خارج از کشور می‌توان به این خواسته‌های علمی ما نیز توجه نشان داد.
طوفانی در ادامه با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های کتاب‌خانه مرجع کانون توضیح داد: این کتاب‌خانه تاکنون 26 نشست با موضوع ترویج کتاب‌خوانی برای مربیان و کارشناسان برگزار کرده و به همکاران شرکت‌کننده در این نشست‌ها نیز از سوی مرکز آموزش و پژوهش کانون گواهی آموزشی ارایه شده است.
وی هم‌چنین گفت: در این کتاب‌خانه هر ماه نمایشگاهی از آثار هنرمندان با موضوع‌های گوناگون در 7 قاب برپا می‌شود.
وی با بیان این که بخش نشریات فارسی و لاتین این کتاب‌خانه به‌روز است گفت: کتاب‌خانه خوب مانند یک موزه و نمادی از یک دستگاه منظم است.
طوفانی ادامه داد: در کشور منابع و مخازن نشریات کتاب‌خانه مرجع کانون را به عنوان یک منبع بزرگ تحقیقی می‌شناسند.
وی تصریح کرد: کوچک بودن فضای کتاب‌خانه مرجع کانون، اصولی نبودن قفسه‌ها با توجه به استاندارد سازی کتاب‌خانه‌ها، کاهش انتخاب و خرید کتاب‌های خارجی به دلیل تحریم بازار کتاب‌های کودک و نوجوان از جمله مشکلات این کتاب‌خانه است.
رییس کتاب‌خانه مرجع کانون همچنین گفت: دانشجویان، عضو موقت این کتاب‌خانه هستند و کتاب‌ها را در این کتاب‌خانه مطالعه می‌کنند اما استادان دانشگاه و دست‌اندرکاران کودک و نوجوان به عضویت دایم کتاب‌خانه در می‌آیند و می‌توانند کتاب‌های کانون را امانت بگیرند.
وی گفت: کتاب‌خانه مرجع کانون حدود 6 هزار عضو دارد که حدود 1500 عضو آن فعال هستند.
طوفانی با اشاره به این که کتاب‌های کودک و نوجوان کتاب‌خانه مرجع به امانت داده نمی‌شود افزود: منابع کتاب‌خانه‌ای ما به روز است. در این کتاب خانه کتاب‌های کانون - که از ابتدا تاکنون منتشر شده - نیز موجود است.
طوفانی در این بازدید از مدیرعامل خواست تا شیوه عضویت در این کتاب‌خانه مورد بازنگری قرار بگیرد.