ارتقای امکانات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان روستایی

مربیان، کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی کانون خواستار برنامه‌ریزی جدی‌تری برای ارتقای خدمت‌رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان روستایی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در گردهمایی مربیان مراکز سیار کانون، آنان ضمن آشنایی و انتقال تجربه به یکدیگر، براساس شیوه‌نامه اداره کل آفرینش‌های هنری‌فرهنگی کانون در 5 کمیسیون ویژه به بررسی فعالیت های‌کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی پرداختند.
رسیدن به طرح‌های نو، شناخت فرصت‌های جدید و کیفی‌سازی فعالیت‌های کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری از عمده مواردی است که در این کمیسیون‌ها به آن پرداخته شد.
در همین خصوص در گفت‌وگویی با چند تن از مربیان حاضر در این گردهمایی و شنیدن تجربیات و درد دل‌های آنان تلاش شد تا با فعالیت‌های مجموعه کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری بیشتر آشنا شویم.
فرشید نقدی یکی از این مربیان سیار روستایی است که در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.
وی از استقبال کودکان و نوجوانان روستایی از فعالیت‌های کتابخانه سیار خود سخن گفت و افزود: کمبود فعالیت‌ها و فضای فرهنگی در روستاها زمینه‌ی استقبال بچه‌ها را از فعالیت‌های کتابخانه بسیار پررنگ می‌کند.
این مربی برگزاری این گردهمایی را در انتقال تجربیات مربیان سیار به یک‌دیگر بسیار مهم و موثر عنوان کرد و در عین حال افزود باید به دغدغه‌ها و نیازهای مربیان در ابعاد شخصی و کاری بیشتر توجه شود.
نقدی که خود طرحی با موضوع تفاهم‌نامه‌ی کتابخانه دوستی گچساران را ارایه و اجرا کرده است، اضافه کرد: شناخت و احصا روش‌های نو و شیوه‌های موثر و متناسب با واحدهای سیار از جمله موارد لازم در برنامه‌های فرهنگی سیار است که باید به آن نگریسته شود.
هم‌چنین، مرتضی فرنام از دیگر مربیان کتاب‌خانه‌ی سیار روستای تفت و مهریز استان یزد است که به گفته‌ی وی خلاء نیروی ادبی و هنری از آسیب‌های کتابخانه‌ی سیار است.
وی تصریح کرد: بچه‌های روستا نیز همانند کودکان و نوجوانان شهری از استعداد برابر برخوردارند و حق بهره‌گیری برابر از امکانات مورد نیازشان را دارند.
فرنام گفت: کار با بچه‌ها خلوص نیت می‌خواهد، این کار، کاری خدایی است و نیاز است تا به کودکان روستایی با نگاهی فراتر از یک فعالیت اداری نگریسته شود و این می‌تواند رمز موفقیت مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی باشد.
مربی کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی استان یزد ادامه داد: در کنار این مورد باید به مربیان سیار نیز به لحاظ معیشتی و امنیت کاری توجه بیشتری شود.
در همین حال در نشستی که با حضور مربیان کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری سراسر کشور و هم‌چنین، مدیرکل دفتر آفرینش‌های هنری‌فرهنگی کانون و کارشناسان این اداره برگزار شد، مجموعه‌ی مربیان مربوطه بر این نکته اتفاق نظر داشتند که؛ کار مربی سیار کار سخت و پر تلاشی است و نیاز است آنان بهتر دیده شوند.
برگزاری جشنواره‌های روستایی برای بچه‌های روستا که متناسب با فرهنگ روستایی و بومی است از دیگر پیشنهادهای این مربیان بود.
مدیرکل آفرینش‌های ‌فرهنگی کانون نیز در این گردهمایی پس از شنیدن مباحث مطروحه در کمیسیون‌های کارشناسی مربیان سیار و هم‌چنین نظرهای آنان در نشست مشترک افزود: ما در این گردهمایی به هدف اولیه رسیدیم چرا که به برخی از مباحث مطروحه در این گردهمایی آگاهی نداشتیم و این ره‌آورد خوب این برنامه است.
محمود مروج اظهار داشت: امنیت خود مربیان مهم‌ترین مساله‌ی به دست آمده در این گردهمایی بود.
وی اولین اقدام موثر بعد از این گردهمایی را مستندسازی نظرها و طرح‌های کمیسیون‌های 5 گانه عنوان کرد.
مروج خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مربیان برای ما مهم است و تلاش می‌شود پس از بررسی مشکلات مربیان و مستندسازی آنان، در آینده به صورت عملی اقدام لازم جهت امور رفاهی و فرهنگی این عزیزان فراهم شود.
گفتنی است اردوگاه شهید مهدی‌زاده دلگشا در شهرستان چالوس استان مازندران، 20 تا 21 اردیبهشت سال جاری میزبان مربیان کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی سراسر کشور بود.