کد خبر: 230918
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
راهنمای شیوه‌های نقد ادبی منتشر شد

کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» نوشته معصومه انصاریان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کتاب مبانی نظری و رویکردهای نقد ادبی از ضرورت روش‌مند بودن نقد گرفته تا اصول و مبانی، زبان نقد، تغییرات مهم در پنجاه سال اخیر و راهنمایی شیوه‌های گوناگون نقد برای علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان معرفی شده است. 
هم‌چنین در این کتاب خوانندگان علاوه بر شیوه‌های نقد با انواع نقد ادبی شامل: نقد سنتی، تاریخی- زندگی‌نامه‌ای، اخلاقی- فلسفی، روان‌شناختی، ساختارگرایانه، جامعه‌شناختی، زن‌مدارانه، تحلیلی- تطبیقی و نقد عملی نیز آشنا می‌شوند.
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده آشنایی با شیوه‌های نقد ضرورتی انکارناپذیر است، چرا که منتقد هر اثر ادبی باید شیوه‌ای مناسب و درخور آن اثر را برگزیند. باعلم به این که ادبیات کودک و نوجوان امروز از انواع (ژانرهای) متنوعی برخوردار است، پر واضح است که نمی‌توان داستان‌های واقع‌گرا، فانتزی، علمی‌تخیلی، تاریخی و دینی را بایک شیوه نقد کرد. 
کتاب راهنمای شیوه‌های نقد ادبی از مجموعه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان برای گروه سنی اولیاء و مربیان در 64 صفحه با شمارگان 3‌هزار نسخه و قیمت 3 هزار و 400 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.