کد خبر: 235339
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
ترس از نوشتن را  از بچه‌ها دور کنیم

یک مدرس دانشگاه گفت: نوشتن با خواندن ارتباط مستقیم دارد. فرهنگ خواندن و مطالعه، نوشتن را تقویت می‌کند. بچه‌ها با نوشتن تمرین اندیشیدن می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهین نعمت‌زاده مدرس دانشگاه الزهرا در سی و سومین نشست ترویج خواندن با موضوع «مهارت نوشتن و ترویج کتاب‌خوانی»، که در کتاب‌خانه مرجع کانون برگزار شد با بیان این مطلب افزود: برای نویسندگی مانند هر فن دیگری باید مهارت پیدا کرد.
این مدرس بازنشسته دانشگاه الزهرا گفت: زبان دارای چهار عنصر است: گوش دادن، سخن گفتن و خواندن که خود پیش نیازی برای نوشتن محسوب می‌شود. به واقع نوشتن، یعنی خلق سخن.
نعمت‌زاده افزود: سخن گفتن و گوش دادن نیاز به تقویت دارد اما خواندن و نوشتن نیاز به آموزش دارد.
این پژوهش‌گر افزود: آموزش و پرورش باید به بچه‌ها اعتماد به نفس بدهد تا سخن گفتن آنان تقویت شود. برای این که نوشتن بچه‌ها خوب شود باید تحقیق و مطالعه کنند.
نعمت‌زاده تصریح کرد: نوشتن خلاق مقدمه‌ای برای تبدیل یک ایده و فکر به یک جزوه یا کتاب است. بعد از نوشتن نویسنده باید خودش را جای خواننده بگذارد و راجع به نوشته خود قضاوت کند.
وی با بیان این‌که بعضی از بچه‌های ما خیلی بد می‌نویسند و انشاهای خوبی ندارند افزود: نوشتن کار مشکلی است. نوشتن را نباید امری زوری تلقی کنیم. ترس از نوشتن را باید از بچه‌ها دور کرد.
این پژوهش‌گر تصریح کرد: آموزش نوشتن در کشور ما مشکل دارد. از همان پایه اول دبستان باید مهارت نوشتن را به کودکان آموزش داد و با دادن یک داستان نیمه‌تمام به بچه‌ها، از او بخواهیم داستان را تمام کند.
در ادامه این نشست سیدحسین حسین‌نژاد دیگر سخنران این نشست نیز گفت: ریشه مشکلات نوشتن بچه‌ها در آموزش و پرورش ما به معلمان ما بر می‌گردد.
نویسنده کتاب شیوه‌های تربیتی در درس انشا، افزود: بچه‌ها می‌توانند با تقلید از نوشتن، این مهارت را در خود تقویت کنند حتی رونویسی از روی متن کتاب، توانایی نوشتن کودکان را بیشتر می‌کند.
مدیر مسوول ماهنامه انشا و نویسندگی با بیان این که آوردن نمونه‌های خوب نوشتن در کتاب‌های درسی به بچه‌ها کمک می‌کند تا الگو برداری کنند تصریح کرد: میل به نوشتن در دانش‌آموزان کم است و اگر معلم علاقه‌مند باشد می‌تواند از همین تمرین‌های موجود در کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان را وادار به نوشتن و در آن‌ها انگیزه ایجاد کند.
سی‌و‌سومین نشست ترویج کتاب‌خوانی روز 28 مهر 1393 در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.