کانون پرورش فکری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا بر اساس آن همکاری‌های مشترک دو طرف برای ترویج کتاب‌و کتاب‌خوانی گسترش پیدا کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده قرار است معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی به ویژه در هفته‌کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست‌های تخصصی و پژوهش‌های حوزه کتاب با یک‌دیگر همکاری کنند.
همچنین قرار است معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توسعه و فعالیت کتاب‌خانه‌های کانون پشتیبانی کند.
این تفاهم نامه در نشستی مشترک عصر روز 6 بهمن 1393 به امضای سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون رسید.
همکاری دو طرف در راه‌اندازی مجتمع‌های فروشگاهی فرهنگی و همکاری با نهادهای دولتی و غیر دولتی برای تشکیل کمیته‌ی ملی کتاب کودک و نوجوان نیز از جمله بندهای این تفاهم‌نامه است.
در عین حال کانون نیز با حمایت از طرح‌های ترویج کتاب‌خوانی و مشارکت در کمیته ملی کتاب کودک و نوجوان در زمینه گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در بخش کتاب و کتاب‌خوانی پشتیبانی و حمایت لازم را خواهد داشت.
بر همین اساس برنامه‌‌ریزی برای تقویت و گسترش کتاب‌خانه‌های کانون، حمایت از راه‌اندازی مجتمع‌های فروشگاهی فرهنگی توسط بخش غیر دولتی، طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب‌خوانی و انجام پژوهش‌های مشترک فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان با اولویت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی نیز از دیگر همکاری‌ها در این تفاهم‌نامه عنوان شده است.
بر همین اساس در این نشست سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هم‌سو دانستن بسیاری از فعالیت‌های دو مجموعه گفت: اگر بخواهیم در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌های مناسب داشته باشیم یا به بیان دیگر کتاب ضعیف کم‌تر تولید شود، باید تلاش کنیم با استفاده از تعامل‌های ظرفیتی در تولید کتاب‌ خوب، نقش موثر داشته باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کانون افزود: حمایت از ناشران حوزه کودک و نوجوان، گسترش فضای کتاب‌خانه‌ای برای کمک به مصرف ‌کننده کتاب، حمایت از تولیدات ارزش‌مند، عرضه محصولات در داخل کشور و گسترش آن در بیرون از مرزها و اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب از جمله بخش‌هایی است که می‌توان برای توسعه کتاب‌خوانی به آن پرداخت.
صالی افزود قدمت، استمرار تولیدات و فعالیت‌های ترکیبی کانون، فرصت مناسبی برای کمک به ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان است که می‌توان در قالب برنامه‌های عملیاتی از این هم‌افزایی استفاده کرد و از مسیرهایی که بر اثر اتفاق‌های تازه پیش‌روی قرار می‌گیرد، بهترین بهره‌ها را گرفت.
در همین حال علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون نیز در این نشست ضمن ارایه جامعی از فعالیت‌ها و تولیدات کانون، گستردگی مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سطح کشور، تنوع فعالیت‌ها و اعضای ثابت مراکز را از جمله ویژگی منحصر به فرد این مجموعه‌ی فرهنگی عنوان کرد.
وی افزود اگر چه پیشرفت فن‌آوری‌ها، امروز کودکان را از کتاب و کتاب‌خوانی تا حدودی دور کرده، اما مربیان توانمند کانون با استفاده از شیوه‌های جذاب در قالب بیش از 40 نوع فعالیت‌ فرهنگی، هنری و ادبی، کودکان را به سوی کتاب‌خوانی سوق می‌دهند.
حاجیان‌زاده اعتماد خانواده‌ها و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به کانون را از دیگر ویژگی‌های این مجموعه فرهنگی دانست و اظهار امیدواری کرد با تحقق مفاد این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک، گام‌های خوبی برای پاسخ به اعتماد جامعه و انتظارات رهبر معظم در این حوزه برداشته شود.
گفتنی است این تفاهم‌نامه روز ششم بهمن 93 به امضا رسید و دو طرف به مدت سه سال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه با یک‌دیگر همکاری خواهند داشت.