نمایش‌نامه‌خوانی، بچه‌ها را به مطالعه تشویق می‌کند

منوچهر اکبرلو گفت: اجرای نمایش و بازی‌های نمایشی باعث شده تا کودکان به خواندن تشویق شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،این نویسنده و پژوهشگر تئاتر  در سی و نهمین نشست ترویج خواندن با موضوع «نمایش و ترویج خواندن» با اعلام این مطلب افزود: از طریق بازی نمایشی می‌توان به طور غیر مستقیم، کودکان را به خواندن علاقه‌مند کرد.
اکبرلو گفت: مهارت‌های اجتماعی و روبرو شدن با آن‌ها را نیز می‌توان با اجرای نمایش به بچه‌ها آموخت.
این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: خانواده، نقش اساسی در علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه دارد. بی‌سوادی، فقر فرهنگی و فقر اقتصادی از عوامل بازدارنده امر خواندن است.
وی با بیان این که نباید از نمایش و تئاتر در خانواه غافل باشیم گفت: بسیاری از نکات آموزشی را می‌توان با بازی‌های نمایشی به کودکان آموخت.
این کارشناس افزود: مدارس، نظام آموزشی، معلم و مربی و کتابدار، جامعه و عوامل اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی نیز نقش بسیار مهمی در کتاب‌خوان کردن کودکان دارد.
اکبرلو گفت: نظام آموزشی با ابزارهای مختلف می‌تواند تاثیر مثبت در کتاب‌خوان شدن بچه‌ها داشته باشد. هدف نهایی نظام آموزشی تکیه بر پژوهش است. بچه‌ها در بازهای نمایشی مطالب درسی را تجربه می‌کنند.
این مدرس دانشگاه، درباره نقش دولت در ترویج خواندن گفت: دولت با گسترش مراکز فرهنگی و نزدیکی کتاب‌خانه‌ها به محیط زندگی، به علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌خوانی کمک خواهد کرد.
وی گفت: نمایش اگر از روی داستان و رمان ساخته شود برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر خواهد بود.
این نویسنده گفت: تبدیل مفاهیم آموزشی به نمایش و نمایش‌نامه باعث علاقه‌مند شدن کودکان به آن مفاهیم خواهد شد.
داوود کیانیان کارگردان نمایش و تئاتر کودکان نیز در این نشست گفت: نکته مهم در نمایش، غیر مستقیم بودن ارایه مطالب به کودکان است. به همین دلیل تاثیر زیادی در کودکان خواهد داشت.
این مدرس گفت: بازی‌های نمایشی را می‌توان به نمایش خلاق تبدیل کرد. در هر سنی می‌توان نمایش خلاق را بازی کرد.
وی با بیان این که تئاترهایی که در مرکز تولید تئاتر کانون اجرا می‌شود، از گروه‌های حرفه‌ای تشکیل شده است افزود: این نمایش‌ها درباره کودکان است و به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه کتاب‌خوان شوند.
کیانیان گفت: کتاب‌های نمایشنامه‌خوانی کانون که مربیان در مراکز فرهنگی و هنری برای بچه‌ها نمایش‌خوانی کرده و با کمک بچه‌ها صداسازی می‌کنند، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در ترویج خواندن به کودکان کمک کند.
این کارگردان تصریح کرد: در نمایش، مطالب کتاب تبدیل به اجرا، احساس و عمل می‌شود. در این فعالیت بچه‌ها صحبت می‌کنند و با کمک آنان نمایش‌نامه را خوانده و شخصیت‌سازی می‌شود.
کیانیان افزود: نمایش‌نامه‌خوانی محور اصلی ترویج خواندن است. اجرای نمایش خلاق توسط کودکان و نوجوانان پس از خواندن یک کتاب به علاقه‌مند کردن آنان به مطالعه کمک می‌کند. زیرا کودک تا کتاب نخواند نمی‌تواند نمایش خلاق اجرا کند.
وی گفت: مربیان با اجرای نمایش و بازی کردن با کودکان مورد مِهر آنان قرار می‌گیرند چون احساس می‌کنند مربی برای‌شان شخصیت قایل شده و غیر مستقیم به آنان کمک کرده است.
کیانیان با اشاره به این که در نمایش خلاق، خلاقیت مربی و بچه‌ها حرف اول را می‌زند افزود: مربیان کانون با امکانات بسیار ناچیز در مراکز فرهنگی و هنری افراد خلاق را پرورش می‌دهند.
این نویسنده اضافه کرد: بچه‌ها اگر از روی کتاب بخواهند اجرا کنند علاقه‌مند به مطالعه خواهند شد و دنبال خواندن می‌روند تا بتوانند به خوبی اجرا کنند.
این نشست در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.