دالو مروارید با گویش لری فارسانی به بازار کتاب آمد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «دالو مروارید » (دالو مرواری) از مجموعه کتاب‌های سیمرغ را با گویش فارسی- لری فارسانی، با لوح فشرده، وارد بازار نشر کرده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب توسط منوچهر کریم‌زاده بازنویسی شده و روایت شفاهی قصه‌ با صدای شعله ایل‌بیگی‌پور است. آتنا شمس اسفندآبادی نیز، آن را تصویرگری کرده است.
بر این اساس، روایت «دالو مروارید» یکی از روایت‌های قصه پیرزن و خروس است که در میان قصه‌های ادب شفاهی ایران با روایت‌های گوناگون نقل شده است؛ اما روایت بختیاری آن همراه با شعرهای شیرین یکی از ساکنان لر زبان شهر فارسان نقل شده است.
ماجرای داستان از این قرار است: «دالو مروارید روزی اتاق خود را جارو می‌کند. در زیر گلیم سکه‌ای می‌یابد. با آن سکه مقداری ماست می‌خرد؛ اما خروس ماست را می‌خورد. دالو مروارید با خروس دعوا می‌کند. خروس هم به چشم دالو مروارید نوک می‌زند. دالو مروارید نزد قاضی می‌رود و از او شکایت می‌کند. اما قاضی ...»
مجموعه کتاب‌های «سیمرغ قصه‌های ایران» برای کودکان و نوجوانان و با هدف شناساندن ادبیات بومی و قومی و لهجه‌ها و گویش‌های مردم ایران زمین تدوین شده است.
17 عنوان از این مجموعه در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون در بهمن ماه سال1393 در شهر کرمانشاه، طی آیین ویژه‌ای رونمایی شد.
گفتنی است این کتاب‌ در 44 صفحه رنگی با جلد سخت و شمارگان 7هزار نسخه برای گروه سنی ب و ج (9 تا 14 سال) با قیمت 8هزار و دویست تومان روانه‌ی بازار محصولات فرهنگی هنری شده است.