ایجاد محیطی مناسب برای تقویت تفکر فلسفی در کودکان

تفکر خلاق و مراقبتی بخشی از برنامه فلسفه برای کودکان است که باید در مخاطبان پرورش یابد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سعید ناجی عضو هیئت علمی گروه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در چهل و یکمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون با موضوع «فلسفه برای کودکان و ترویج خواندن» با بیان این مطلب افزود: ما باید به کودکان اجازه بدهیم تا کنجکاوی‌های خود را پیش ببرند و تحقیقات خود را ادامه بدهند کودک از همان ابتدای تولد هر کاری انجام می‌دهد تا دنیا را بهتر و بیشتر بشناسد.
ناجی با بیان این‌که کودکان ذات فیلسوفانه دارند؛ گفت: برای داشتن تفکر فلسفی در کودکان باید کتاب‌های فلسفی را با موضوع داستانی بنویسیم تا کودکان آن‌ها را بخوانند و در جمع درباره آن گفت‌وگو کنند. کودکان، ذاتی فیلسوفانه دارند نباید کنجکاوی‌های آن‌ها را نابود سازیم. بخشی از کار «فلسفه برای کودکان» ساخت معرفت برای آن‌هاست.
این نویسنده و پژوهش‌گر گفت: کودک از اتفاق های اطراف خود حیرت می‌کند و این حیرت باعث می‌شود تا دنیای اطرافش را بشناسد زیرا آنان برای شناخت بیشتر دنبال ماجراجویی هستند.
ناجی تصریح کرد: کودکان، محققان به‌ذاتی هستند باید محیطی فراهم شود تا تفکر فلسفی در کودکان تقویت شده و هر چه‌قدر هم بزرگ می‌شوند سوالات‌شان نشان می‌دهد که چقدر می‌خواهند دنیا را بیشتر و بهتر بشناسند.
وی تاکید کرد: آموزش فلسفه به کودکان باعث بهبود تفکر و استدلال در کودکان خواهد شد که می‌توان با خواندن و تعریف داستان‌هایی که در بردارنده ایده‌ها و مفاهیم فلسفی است، کودکان را وارد حیطه فلسفه کرد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که کودکان باید ذهن بهتری از جامعه و اطراف‌شان داشته باشند افزود: داستان فلسفی کوششی است که کودکان را به کندوکاو در مورد مفاهیم و شیوه‌های فلسفی ترغیب کرده و باعث متفکر شدن آنان می‌شود.
سیدمهدی یوسفی نویسنده و پژوهش‌گر حوزه ادبیات کودک و دیگر سخنران این نشست نیز گفت: در «فلسفه برای کودکان» قصه‌ای طراحی می‌شود تا توسط آن، کودک معنی دو عبارت: احتمال دارد و احتمالاً را در داستان تشخیص دهد. مربی، داستان را به‌یک‌باره قطع می‌کند و درباره‌ی این دو عبارت با کودکان وارد بحث شده و کودک با تفاوت این دو آشنا می‌شود.
یوسفی گفت: «فلسفه برای کودکان» در تلاش است تا گفت‌و‌گویی بین کودکان هم‌سال و مربی راه بیندازد تا از این طریق مسایل فلسفی را برای کودک مطرح کند.
وی ادامه داد: در فلسفه برای کودکان محوریت را روی داستان می‌گذاریم در داستان، به کودکان آموزش می‌دهیم که ذهن‌شان را بین سطوح مختلف بگذارند و در ذهن‌شان لایه‌های مختلف را جست‌و‌جو کنند زیرا کودکان این توانایی را دارند تا به فلسفه تکیه کنند.
این نویسنده افزود: فلسفه برای کودکان برای کسی می‌تواند معنی‌دار باشد که تصوری جدی از فلسفه داشته باشد کاری که فلسفه برای کودکان می‌کند بین سطوح‌‌های مختلف و زبان‌های مختلف برای کودکان فرق می‌گذارد و سعی می‌کند زبان را شفاف کند.
چهلمین و یکمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «فلسفه برای کودکان و ترویج خواندن» عصر روز دوشنبه 5 مرداد در محل کتاب‌خانه‌ مرجع کانون برگزار شد.