پیوند یافته‌های علمی فرهنگی مخاطب در مجموعه کتاب‌های پستانداران ایران

نویسنده مجموعه‌ی دو جلدی «گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» مطالعه‌ی این کتاب‌ها را موجب ایجاد ارتباط میان دانش علمی مخاطب در مورد جانوران و مباحث فرهنگی این حوزه دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علی گلشن در نشست نقد و بررسی مجموعه‌ی پستانداران ایران با تاکید بر این موضوع گفت: این کتاب‌ها از دو بخش علمی و فرهنگی‌ تشکیل که در آن تلاش شده با ایجاد پیوند میان این دو مبحث، گونه‌های مختلف جانوری به صورت بهتری به مخاطبان معرفی شود.
وی با اشاره به انتقاد برخی در مورد این‌که بهتر بود بخش فرهنگی کتاب به صورت جداگانه منتشر می‌شد، افزود: با بازخوردهایی که از مخاطبان رسیده شاهد هستیم که بخش فرهنگی کتاب یکی از نکات برجسته این مجموعه است که در بسیاری از موارد مربیان کانون با استفاده از این کتاب اقدام به انجام فعالیت‌های فرهنگی تاثیرگذاری برای حفاظت از محیط زیست کرده‌اند.
گلشن هم چنین در این نشست - که روز 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در تهران برگزار شد – یادآوری کرد: کتاب سگ‌سانان یکی از منابعی است که به معرفی جنبه‌های مختلف این گونه‌ی جانوری پرداخته است.
وی ادامه داد شاید تصور برخی از حیات وحش تنها حیوانات وحشی باشد در حالی که بسیاری حیوانات اهلی هم که در طبیعت زندگی می‌کنند ارزش پرداختن به آن‌ها وجود دارد بر همین اساس در این مجموعه تلاش شده این گونه از جانوران نیز معرفی شوند.
نویسنده کتاب‌های«گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» با اشاره به این‌که این مجموعه در 7  جلد منتشر خواهد شد اضافه کرد: در سفرهایی که به مناطق مختلف داشته‌ایم، تلاش کردیم در برخورد با افراد بومی و محلی اطلاعات خوبی در مورد انواع گونه‌ها و رفتارهای حیوانات را جمع‌آوری کنیم و از باورها و دیدگاه‌های مختلف برای حفظ و نگه‌داری از آن‌ها اطلاعات لازم را برای تدوین کتاب به دست آوریم.
وی با بیان این‌که گاهی تصورهای غلطی از حیات وحش در ذهن بچه‌ها به وجود می‌آید و موجب ترس و وحشت آن‌ها می‌شود خاطر نشان کرد: با مطالعه این کتاب‌ها و اطلاعاتی آن در مورد حیوانات کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان نیز به طبیعت، حیات وحش و محیط زیست علاقه‌مند می‌شوند.
در این نشست هم‌چنین مسعود ناصری ایرانی صفحه‌آرا و کارشناس فنی این مجموعه نیز در سخنانی درباره اهمیت و ضرورت موضوع و طرح کتاب و گونه‌های جانوری پرداخت.
ناصری ایرانی گفت: ارایه اطلاعات ارزش‌مند درباره گونه‌های جانوری با توجه به منابع و مشاهدات میدانی و تلاش برای پیوند نسل جوان با این گونه‌ها، بهره‌گیری طیف گسترده مخاطبان و ساختار سطح‌بندی شده اطلاعات اعم از متن و عکس از ویژگی‌های این اثر ارزش‌مند است.
وی هم‌چنین درستی، صحت و روزآمد بودن اطلاعات کتاب، ساختار منطقی و برانگیزاننده بودن اثر، تناسب تصاویر با متن، تقویت تفکر انتقادی و تحلیل در مخاطبان، زدودن پندارها و تصورهای قالبی و توجه به ارزش‌های زندگی امروز انسان را از دیگر ویژگی‌های کلی این مجموعه عنوان کرد.
صفحه‌آرای مجموعه‌ کتاب‌های پستانداران ایران، استفاده از تصویرهایی با نمای دور و نزدیک در صفحه‌آرایی به منظور جان‌بخشی و ایجاد حرکت برای پیش‌گیری از خسته‌کننده شدن برای بچه‌ها و بهره‌گیری از نقاشی‌های مینیاتوری متنوع و تقطیع اطلاعات برای یادگیری بهتر و ماندگاری در ذهن بچه‌ها را از موارد خوب این کتاب‌ها دانست.
هم‌چنین در ادامه فریبرز حیدری یکی از عکاسان حیات وحش ایران نیز که با این مجموعه همکاری دارد به بیان خاطراتی از عکاسی حیات وحش پرداخت.
در این برنامه هم‌چنین مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون نیز ضمن قدردانی از گروهی که در تدوین این کتاب‌ها همکاری دارند و طراحان و مدیران قبلی مجموعه معاونت تولید کانون که آغازگر این طرح ارزش‌مند بودند، از این اثر به عنوان یکی از شاخص‌ترین تولیدات سال‌های اخیر انتشارات یاد کرد.
نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز در این نشست با اشاره به اهمیت محیط زیست انتشار این مجموعه را یکی از بهترین و ارزشمند‌ترین آثاری دانست که در مقایسه با کتاب‌های دیگر در این حوزه با نگاهی نو به این موضوع پرداخته است.
وی ضمن قدردانی از همکاری‌های صورت گرفته برای انتشار این مجموعه افزود: تلاش می کنیم در ادامه روند کار در حد امکان کیفیت چاپ آثار را ارتقا دهیم تا بتوانیم در این زمینه اثری ماندگار تولید کنیم.