کانون، بازی‌های رایانه ای ایرانی را خریداری می‌کند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشکیل شورای بررسی و خریداری آثار از تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای ملی و بومی در کشور حمایت می کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در جریان بازدید از دومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در تهران با بیان این مطلب افزود: در نظر داریم هم‌چون کمیته‌ای که در کانون در حوزه‌ی بررسی کتاب فعالیت می‌کند کمیته‌ای را به بررسی این بازی‌ها اختصاص دهیم تا در صورتی که هر یک از این بازی‌ها مورد تایید کمیته قرار گیرد آن را در مراکز فرهنگی، هنری و مراکز فروش کانون عرضه‌کنیم.

عضو هیات امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جریان این بازدید و در نشستی با مدیرعامل و قائم مقام این بنیاد خاطرنشان کرد اگر ما هر سال 20 یا 30 عنوان از این بازی‌های ایرانی را به تعداد هزار عدد برای مراکز خود خریداری کنیم این باعث حمایت ما از تولیدکنندگان این بازی‌ها می شود.

رضایی در عین حال تاکید کرد که بخش رایانه‌ای کانون تولیدات خوبی را در این سال‌ها و در همین نمایشگاه عرضه کرده است و در جای قابل قبولی قرار گرفته است ولی باید برای ارایه‌ی محصولات با کیفیتی بهتر، تلاش بیشتری صورت پذیرد در عین حال به دنبال یک توزیع کننده مناسب برای محصولات رایانه ای خود نیز هستیم.

وی در پاسخ به پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از نهادهای اصلی تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای مانند کانون، بنیاد ملی بازی‌ها، موسسه علوم کامپیوتری نور، تبیان و صدا و سیما گفت: کانون از تولید مشترک با دیگر کشورها توسط بخش دولتی و خصوصی در این زمینه حمایت و پشتیبانی می‌کند ولی در این حوزه باید بحث پیوستن به قانون جهانی حقوق مولف(کپی رایت) را در ایران به صورت جدی پیگیری کنیم.

رضایی برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را فرصت خوبی برای ارایه‌ی داشته‌های کانون در این حوزه دانست و تصریح کرد: خارجی‌ها تولید کننده اصلی بازی‌های رایانه‌ای هستند و آثار آن‌ها برای بچه‌های ما جذابیت زیادی در پی دارد چرا که آن‌ها آثار خود را با کیفیت و تکنیک بسیار بالایی عرضه می‌کنند اما این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم به آن‌ها برسیم.

مدیرعامل کانون تاکید کرد که نیروهای جوان در این عرصه می‌توانند خیلی زود به پیشرفت دست خواهند یافت ضمن این که در این عرصه به لحاظ محتوا با کمبود و مشکلی روبرو نیستیم اما این حرکت نیاز به حمایت دست اندرکاران دارد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بازی ملی ایرانی و اسلامی تولید کنیم باید دست این بچه ها را بگیریم و با نگاهی واقع بینانه به آن‌ها کمک کنیم تا خود را چه به لحاظ سخت افزاری چه نرم‌افزاری به سطح بین‌المللی برسانند آن گاه خواهیم دید که این بازی‌ها جایگزین آثار خارجی خواهد شد.

رضایی با اشاره به این که عرضه‌ی عروسک‌های دارا و سارا و اسباب‌بازی در مراکز کانون به صورت امانتی با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است یادآور شد که بازی‌های رایانه‌ای هم می‌تواند در مراکز کانون در اختیار بچه‌های ایرانی قرار گیرد و حتی به آن‌ها امانت داده شود.

مدیرعامل کانون در این زمینه به مدیران کانون استان های کشور توصیه کرد این امر را جدی بگیرند و بخشی از فضای مراکز را با خریداری رایانه و دستگاه‌های مخصوص بازی به این مهم اختصاص دهند.

وی بر نیازسنجی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای تاکید کرد و گفت: کم توجهی به نیازهای بچه‌ها به ویژه در عرصه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای نمود بیشتری دارد و مراکز کانون باید به منظور ایجاد تنوع در برنامه‌ها و پایدارسازی اعضا از این شیوه نیز استفاده کنند.

رضایی در عین حال گفت: کانون به اعضا و مخاطبان خود با هر سلیقه‌ای احترام می‌گذارد و مایلیم فضایی را ایجاد کنیم که بچه‌های علاقه‌مند بتوانند هم زمان از فعالیت‌های سنتی و جدید کانون استفاده کنند این یعنی برای مخاطب حق انتخاب قایل هستیم که کتاب کاغذی مطالعه کند یا از کتاب های الکترونیکی ما بهره مند شود.

در این بازدید بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر توجه مقام معظم رهبری به این عرصه به ویژه تربیت نیروهای کارآمد اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با ایجاد شعبه‌هایی در سراسر کشور و برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف جامعه را متوجه اهمیت این موضوع بکنیم.

او توضیح داد که این بنیاد فراخوانی برای ایده‌های قرآنی منتشر کرده است و به بهترین ایده ها در این عرصه در کشورهای مختلف اسلامی جوایزی اهدا می‌کند.

محمد بی طرف قائم‌مقام این بنیاد نیز گفت مردم به بازی‌های رایانه‌ای خیلی علاقه‌مندند و ما می توانیم با کمک کانون تلاش کنیم تا نهضتی در این زمینه ایجاد شود.

وی خواستار تشکیل هرچه سریعتر کنسرسیوم متشکل از نهادهای فعال در این عرصه همچنین عرضه‌ی بازی‌های رایانه ای در مراکز کانون شد.

گفتنی است در این بازدید مدیرعامل کانون علاوه بر غرفه‌ی کانون از فضای نمایشگاه و غرفه های مختلف آن بازدید کرد.