نقش بازی و اسباب‌بازی در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان

مدیر سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در خصوص اهمیت بازی‌ برای کودک و نوجوان گفت: بازی مانند آب و خوراک برای کودکان و نوجوانان ما ضروری است. بچه‌ها از طریق بازی می‌توانند از دنیای اطرافشان بیاموزند و آن را کشف کنند و این‌ باعث ایجاد تعاملات اجتماعی در کودک می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست تخصصی نقش و تاثیر بازی و اسباب‌بازی در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان، با سخنرانی مجید قادری  مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون کشور با حضور کارشناسان، مربیان کانون و مهدهای کودک استان یزد و تعدادی والدین اعضا برگزار شد.
وی با بیان این‌که اسباب‌بازی‌ها در تقسیم‌بندی جوامع بشری، کالا و محصول فرهنگی تلقی می‌شوند، در خصوص ویژگی‌ یک کالای فرهنگی گفت: هر پدیده و چیزی که در تعامل انسان‌ها باعث تغییر جهان‌بینی او بشود به گونه‌ای که در رفتارش اثر بگذارد، کالای فرهنگی محسوب می‌شود. بنابر این تعریف، اسباب‌بازی‌ها کالاهای فرهنگی محسوب می‌شوند. زیرا اسباب‌بازی‌ها می‌توانند کودکان و نوجوانان یک جامعه را اجتماعی، مسؤولیت‌پذیر، دانشمند، خدمت‌گزار و اخلا‌ق‌مدار بار بیاورند.
وی به تاثیر منفی تعدادی از بازی‌های رایانه‌ای و اسباب‌بازی‌ها اشاره داشت و افزود: بازی‌های رایانه‌ای، بچه‌های ما را خشن می‌کند. اعتیاد به این بازی‌ها سندرمی است که در جامعه رواج دارد و کودک را از تعادل روانی و شخصیتی خارج می‌‌کند. متاسفانه تاکنون جامعه‌ی ما راهکار اجرایی نسبت به حوزه‌ی درمان و بهداشت روانی آن ارایه نداده است. این درحالی‌است که در کشورهایی که بازی‌های رایانه‌ای براساس استاندارهای بازی طراحی می‌شود، درمانگاه ترک اعتیاد این بازی‌ها نیز وجود دارد.
قادری با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مباحثی که لازم‌ است شرکت‌های تولید اسباب بازی در نظر بگیرند، تعیین گروه‌ سنی کودک و نوجوان است، یادآور شد: اگر اسباب‌بازی پیچیده‌تر از سن کودک باشد یا ابتدایی‌تر از آن، باعث عدم اعتماد به ‌‌نفس در کودک خواهد شد.
مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون کشور در خصوص استانداردهای اسباب‌بازی‌ها تاکید کرد: اسباب‌بازی‌ها باید براساس استاندارهای طراحی و بهداشتی تولید شوند. متاسفانه بعضی از اسباب‌بازی‌های تولیدی غیربهداشتی هستند زیرا با زباله‌های بیمارستانی که آلوده‌ترین نوع زباله‌ها هستند، ساخته می‌شوند. از طرفی گاهی اسباب‌بازی‌های غیراستاندارد باعث بریدگی‌، خفگی، سوختگی و آسیب‌های جسمی به کودک می‌شوند.
وی در ادامه به دسته‌بندی اسباب‌بازی‌های محتوایی پرداخت و اذعان داشت: اسباب‌بازی‌های حرکتی و مهارتی که کودک با استفاده از آن به جنب و جوش می‌افتد مثل اسباب‌بازی که باعث تقویت ماهیچه‌های چشم یا انگشت و... می‌شوند. اسباب‌بازی‌های فکری که باعث تقویت قدرت استدلال منطقی کودک می‌شود مانند شطرنج. اسباب‌بازی‌های فرهنگی که معرف فرهنگ و تاریخ یک جامعه هستند که بارزترین آن عروسک‌ها هستند که فرهنگی‌ترین کالا در صنعت اسباب‌بازی به شمار می‌روند. اسباب‌بازی‌های آموزشی و کمک آموزشی که دنیا در ساخت آن صاحب فن‌آوری است و اسباب‌بازی‌های کمک‌درمانی، آن نوع اسباب‌بازی‌ها که درمان‌گر کودکان بیمار و معلول هستند.
در ادامه‌ی این برنامه نیز، قادری پاسخ‌گوی سؤال‌های حاضران در این نشست در خصوص بازی‌ها و اسباب‌بازی ها بود.
گفتنی است این نشست در حاشیه‌ی برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان در استان یزد برگزار شد.