ابزارهای نوین ارتباطی و جای خالی مرغک کانون

آیین رونمایی از دو بازی جدید رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهد حضور جوانانی بود که چند سالی است در عرصه‌ی تولید این نرم‌افزارها گام‌های بلندی برداشته‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز 20 بهمن 1392 در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آیینی در مرکز آفرینش‌های کانون تهران برپا شده بود تا در آن از دو نرم‌افزار بازی تولید شده به دست هنرمندان جوان ایرانی رونمایی شود.
نشستن این جوانان هنرمند پشت میزهای رسمی سالن کنفرانس کانون و مقابل مسوولانی که در این آیین حضور داشتند، به آنان اعتماد به نفسی بخشیده بود تا از این دست‌آوردهای به واقع علمی و هنری دفاع و آن را قابل رقابت با بازی‌های خارجی توصیف کنند.
در همین آیین دو مسوول حاضر در جلسه از این موفقیت به عنوان دست‌آوردی برای انقلاب اسلامی یاد کردند.
مدیرعامل کانون هم در حالی که یکی از طراحان این بازی‌ها از برگزاری آیینی برای رونمایی از این نرم‌افزارها اظهار خوشحالی می‌کرد یادآور شد که مدیریت جدید کانون برای این عرصه‌ اهمیت زیادی قایل است و به توسعه و ترویج آن می‌اندیشد.
شهاب کشاورز طراح و برنامه نویس بازی گوسفندان بازیگوش با اشاره به سابقه‌ی حضورش در کانون و استفاده از محصولات آن از دوران کودکی، مرغک کانون را مهم‌ترین نشان در عرصه‌ی تولید سرگرمی در ایران خواند و گفت وقتی که سال‌ها پیش وارد این عرصه شدم تنها جایی که حاضر شد، از ساخت بازی‌های رایانه‌ای حمایت کند کانون بود.
وی تاکید کرد هنوز هم علی‌رغم محدودیت‌هایی که کانون در بودجه‌های خود دارد دوست داریم با کانون کار کنیم چرا که به ما آزادی عمل می‌دهد و اعتمادی دو جانبه بین تولیدکنندگان و کانون وجود دارد.
این طراح بازی‌های رایانه‌ای در عین‌حال به نکته‌ای مهم اشاره کرد و یادآور شد که نهادهای دولتی حتی کانون - علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایش در این عرصه – دارای یک دیدگاه کلان در حوزه‌ی به اعتقاد وی، فعالیت‌های دیجیتالی نیستند و روی این موضوع تمرکز ندارند حتی در بیشتر اوقات این تولیدات زیر سایه‌ی محصولات سنتی و چاپی قرار می‌گیرد.
کشاورز اظهار امیدواری کرد که تغییر مدیریت کانون باعث توجه جدی‌تر به این حوزه شود و تصریح کرد که کودکان و نوجوانان امروز ایران در رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و تبلت‌های خود «نشان‌»ی از مرغک کانون پیدا نمی‌کنند و به همین دلیل باید کانون در رسانه‌های جدید فعال‌تر عمل کند.
بازی رایانه‌ای گوسفندان بازیگوش برای مخاطبان کودک و در سبک مدیریت زمان طراحی و تولید شده است و به همین دلیل طراح آن یادآور شد که برای گروه‌های سنی کودک و دختران بازی‌های رایانه‌ای کمتری تولید می‌شود و سازندگان این بازی در صدد جبران بخشی از این کمبودها بوده‌اند.
وی افزایش تمرکز، سرعت عمل و قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت زمان را از ویژگی‌های این بازی 32 مرحله‌ای عنوان کرد و آن را قابل رقابت با نمونه‌های خارجی دانست.
در همین نشست امیر محمد رضایی طراح و برنامه‌نویس بازی رایانه‌ای عمو نوروز و رویای آدم برفی نیز توضیح داد که این بازی چهارمین نرم‌افزاری است که وی و همکارانش برای کانون تولید می‌کنند و از اعتمادی که مرکز سرگرمی‌های سازنده به وی داشته است، تشکر کرد.
وی گفت که این بازی از چند مرحله‌ی متنوع تشکیل شده و در هر مرحله با توجه به داستان بازی، حال و هوایی متفاوت از فصل پاییز تا بهار نشان داده می‌شود.
رضایی اضافه کرد: بازیکن در این بازی در دو نقش عمو نوروز و آدم برفی بازی می‌کند و هر شخصیت توانایی‌های منحصر به‌فردی دارد و بازیکن در مراحل مختلف با معماها و موانع مختلفی روبرو می‌شود و باید با غول‌های یخی بجنگد.
در ادامه همین نشست پیش نمایش این بازی‌ها بر روی پرده رفت و از دست‌اندرکاران ساخت این دو بازی نیز قدردانی شد.
صحبت‌های این دو بازی‌ساز رایانه‌ای در پایان جلسه مورد توجه مسوولان حاضر در این نشست قرار گرفت و مدیرعامل کانون در سخنان خود بار دیگر بر اهمیت و توجهی که کانون برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای قایل است تاکید کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده با اشاره به عرضه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بر روی دستگاه‌ها و فن‌آوری‌های نوین گفت: مساله بازی‌های رایانه‌ای برای بچه‌ها نیازی طبیعی است که باید کانون برای توسعه‌ی عرضه‌ی آن جدیت بیشتری به خرج دهد.