معرفی شورای نظارت بر اسباب‌بازی به مسوولان حراست کانون

در حاشیه نشست تخصصی - آموزشی مسوولان ستادی و استانی حراست کانون سراسر کشور برنامه‌های شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی تشریح شد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این‌باره گفت: ساماندهی موضوع اسباب‌بازی از طریق حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی از مهم‌ترین وظایف این شورا است که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم تدوین و خط و مشی‌ها و ضوابط و مقررات آن مشخص شده است.
وی افزود: شورای نظارت بر اسباب‌بازی متشکل از نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت،معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، صدا و سیما و اتحادیه صنف پلاستیک و نایلون است و این شورا با ریاست مدیرعامل کانون به بررسی موضوع‌ها و برنامه‌های این حوزه می‌پردازد.
حموله در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌های این شورا یادآور شد: کمیسیون ثبت طرح و مجوز تولید سرگرمی از بخش‌هایی است که در این شورا با برپایی نشست‌های ماهانه به بررسی طرح‌های رسیده می‌پردازند.
ثبت طرح و صدور مجوز برای اسباب‌بازی‌های ساخت داخل و راه‌اندازی دفتر‌های این شورا در استان‌هاهی خوزستان،بوشهر و هرمزگان برای نظارت و صدور مجوز ترخیص اسباب‌بازی‌های وارداتی از دیگر فعالیت‌های شورای نظارت بر اسباب‌‌بازی‌ها بود که حموله به آن اشاره کرد.
وی هم‌چنین صدور مجوز تیزرهای تبلیغات تلویزیونی اسباب‌بازی و سرگرمی، ثبت اسباب‌بازی‌های خارجی (بر اساس ضوابط نمایندگان انحصاری شرکت‌های تولید کننده اسباب‌بازی در ایران می‌توانند به وکالت از طرف شرکت خارجی نسبت به ثبت محصولات خود اقدام کنند) را از دیگر فعالیت‌های این شورا برشمرد.
رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نام این شورا تمامی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های اسباب‌بازی در سراسر کشور باید مجوز فرهنگی برپایی نمایشگاه را از دبیرخانه این شورا دریافت کنند.
وی نظارت بر لزوم داشتن هولوگرام این شورا برای تمام اسباب‌بازی های تولید داخل ونبودن اسباب‌بازی‌های ممنوعه در فروشگاه‌های سطح کشور را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه عنوان کرد و افزود: رسیدگی به شکایات مشتریان در زمینه مباحث ثبت طرح، تولید و واردات نیز در این شورا پیگیری می‌شود.
حموله هم‌چنین در مورد ثبت‌نام واحدهای فروش و توزیع اسباب‌بازی گفت: فروشگاه‌های اسباب‌بازی در سراسر کشور اعم از این که تمام یا بخشی از اجناس آن‌ها اسباب‌بازی کودکان باشد ملزم به نصب برچسب شناسنامه‌دار شدن اسباب‌بازی در ورودی فروشگاه خود هستند.
وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی‌های دفتر مرکزی حراست در تهران و استان‌ها بر ادامه همکاری بر اساس چهارچوب‌های تعیین‌شده و آیین‌نامه‌های شورا برای ساماندهی بهتر این حوزه تاکید کرد.
در این نشست هم‌چنین محمد حسین فرجو دبیر سابق شورای نظارت بر اسباب‌بازی به ابتدا تاریخچه‌ای از چگونگی شکل‌گیری این شورا جایگاه حاکمیتی، مقررات و فرآیند کاری آن را ارایه کرد و در ادامه به بیان برخی تاثیرهای منفی اسباب‌بازی‌های ممنوعه برای کودکان و نوجوانان پرداخت.
وی اظهار امیدواری کرد: شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عنوان یک مجموعه حاکمیتی از بازوهای توان‌مندی در تمام استان‌های کشور برخوردار شود تا بتواند در حد امکان موضوع نظارت بر اسباب‌بازی و سرگرمی کودکان را بهتر ساماندهی کند.
هم‌چنین در حاشیه این نشست در قالب نمایشگاه موقتی مجموعه‌ای از نمونه اسباب‌بازی‌های ممنوعه که مخالف با عرف و شئونات جامعه اسلامی ایران است به حاضران معرفی شد.
نشست مشترک شورای نظارن بر اسباب‌بازی و مسوولان ستادی و استانی حراست کانون روز 21 تیر 96 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.