احمدرضا احمدی و علیرضا گلدوزیان نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن

احمدرضا احمدی و علیرضا گلدوزیان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نامزدهای دریافت جایزه آسترید لینگرن سال 2014 معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیأت انتخاب نامزدهای ایران پس از بررسی‌های انجام شده، احمدرضا احمدی را در حوزه نویسندگی و علیرضا گلدوزیان را در حوزه تصویرگری کتاب کودک از سوی کانون معرفی کردند.
گروه‌ انتخاب و معرفی نامزدها از ایران مانند سال‌های گذشته از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و مرکز پژوهشی ادبیات کودک بود.
بر همین اساس تاکنون نویسندگان و تصویرگرانی از کشورهای اتریش، آمریکا، برزیل، انگلیس، ژاپن، ونزوئلا، استرالیا، بلژیک، فلسطین، هلند و آرژانتین جایزه آسترید لیندگرن را دریافت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش سال گذشته نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان احمدرضا احمدی و فرشید مثقالی را در حوزه نویسندگی و تصویرگری کتاب کودک به این مسابقه معرفی کرد.
در عین حال جایزه سال 2013 این مسابقه را نویسنده‌ای از آرژانتین با نام "آیسل" دریافت کرد. وی متولد سال 1972 تصویرساز، کاریکاتوریست، گرافیست و نویسنده است و حدود 10 عنوان از کتاب‌هایش را با نویسندگی و تصویرگری خود به چاپ رسانیده است. کتاب‌های او تاکنون در بیش از 20 کشور جهان منتشر شده است. وی توسط یک هیأت داوری 12 نفره بین‌المللی انتخاب شده‌ بود.
گفتنی است جایزه جهانی آسترید لیندگرن، بزرگ‌ترین جایزه جهانی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه بزرگ ادبی بعد از جایزه اسکار است.
آسترید لیندگرن، نویسنده به‌نام سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون "پی پی جوراب بلند" و " کارلوس روی پشت بام" است. وی در سال 2002 در سن 94 سالگی دیده از جهان فرو بست. دولت سوئد برای گرامی‌داشت یاد وی مسابقه‌ای جهانی با نام او پایه‌گذاری کرد، که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.
هدف از اهدای این جایزه تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است.