معرفی سفره هفت سین ایرانی به کودکان بلغاری

آماده‌سازی و چینش سفره هفت سین ایرانی در هفته دوستی کودکان ایران و بلغارستان مورد توجه و استقبال بازدید کنندگان این رویداد فرهنگی قرار گرفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سفره هفت سین را کارشناسان و مربیان کانون استان قزوین به عنوان نماد شادی و معنویت و تحول در شهر صوفیه آماده و تزیین کردند تا از این راه آداب و رسوم‌ایرانیان را به مردم آن کشور معرفی کنند.
مربیان کانون در کنار چیدن سفره‌ی نوروزی ایرانیان برای همه‌ی کودکان دنیا آرزوی سربلندی کردند.
هفته‌ی دوستی کودکان دو کشور از روز 9 تا 14 بهمن 1392 هم‌زمان با سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ایام شادی و سرور میهن اسلامی در صوفیه برگزار شد.
بر اساس این گزارش خانواده‌های کارکنان سفارت‌خانه‌های سایر کشورها در صوفیه بلغارستان نیز به همراه فرزندان خود با حضور در فرهنگ‌سرای شهرداری صوفیه محل برگزاری برنامه‌های هفته دوستی ایران و بلغارستان از کارگاه‌های متنوع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استفاده کردند.
معرفی عروسک‌های ایرانی دارا و سارا، اجرای نمایش عروسکی سنتی ایرانی، کارگاه نقاشی، عروسک‌سازی و سفال، از برنامه‌‌هایی بود که برای این مهمانان خارجی اجرا شد.
 هم‌چنین سفیران دوستی مدرسه انگلیسی صوفیه از سیزده کشور عربی و اسلامی لبنان، قطر، سوریه، کویت، سودان، لیبی، یمن، مصر، فلسطین، عراق، الجزایر و ایران نیز در برنامه‌های این هفته دوستی شرکت کردند.
 
گفت‌و‌گوی مدیرکل کانون قزوین با رادیو ملی بلغارستان
هم‌زمان با برگزاری هفته‌ی دوستی کودکان ایران و بلغارستان در صوفیه، رادیوی ملی این کشور با حضور در محل برگزاری این برنامه با طیب ملکی‌پور مدیرکل کانون قزوین گفت‌وگو کرد.
ملکی‌پور هدف از برگزاری هفته‌ی دوستی را مطالعه، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری مشترکات دو کشور برای رسیدن به دوستی‌های عمیق در قالب هنر همراه با شادی برای کودکان و نوجوانان و القا و تفهیم ارزش‌ها و پیام‌های ناب فرهنگی و انسان‌دوستانه انقلاب فرهنگی ایران در جشن‌های مردم اسلامی ایران عنوان کرد .
وی اضافه کرد ضمیر پاک کودک برای دیدن و شنیدن خوبی‌ها، خارج از ملیت و رنگ‌های کشورها آمادگی دارد و بچه‌ها در این سن می‌توانند گیرندگان، فرستندگان و منتقل کنندگان خوبی باشند.
 مدیرکل کانون قزوین گفت: مفاهیم و ارزش‌های ناب ملی، دینی و اخلاقی، ارزشی و هنری ما به یقین در ذهن کودکان بلغارستان حک شده است و در آینده آن‌ها به دوستان خوبی برای ایران تبدیل خواهند شد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به اندازه‌ی بضاعت و توان خود، گوشه و ذره‌ای از فرهنگ غنی ایرانی را با برپایی هفته‌های دوستی برای کسانی که آماده پذیرش هستند، معرفی می‌کند.
مدیرکل کانون قزوین یادآور شد: فرهنگ و هنر ایران اسلامی به قدمت زندگی و فرهنگ بشری است ما تنها نقش سفیر و پیام‌آوران فرهنگ را داریم.
 نماینده کانون در این هفته‌ی دوستی در زمینه مشترکات فرهنگی دو کشور خاطر نشان کرد: در جوامع بشری و در ارتباط بین کشورها، علایق و مشترکات زیادی وجود دارد که فرهیختگان جهانی می‌توانند در این زمینه مطالعه و پژوهش کنند اما دوستی و محبت و ابراز علاقه و احترام متقابل هم می‌تواند زبان مذاکره و شناخت باشد.
 وی یادآور شد: ایران اسلامی از نسلی پویا، سالم و بالنده برخوردار است و پیام انقلاب ایران، دوستی و صلح است پیامبر اسلام  پیام‌آور رحمت و دوستی است و رهبر معظم ایران نیز پیوسته به مهربانی و دوستی و خدمت به مردم دنیا اشاره دارند و رییس جمهوری ایران نیز در سازمان ملل به مردم دنیا پیام و درخواست دوستی بیشتر داد .
ملکی‌پور در مورد زبان فارسی اضافه کرد: زبان فارسی با توجه به پشتوانه غنی واژگان و مفاهیم اخلاقی انسانی برای همه فرهیخته‌گان دنیا جذاب است.
وی گفت: اصالت و قدمت، تنوع و پویایی زبان مردم فهیم و سربلند ایران که تولید کننده و به کار برنده آن هستند، عیار زبان فارسی را بالا برده و قدرت نفوذ و اثر‌گذاری آن را زیاد کرده است .
 
آشنایی نمایندگان کانون با فعالیت‌های رایزنی فرهنگی
نمایندگان کانون در حاشیه برنامه‌های هفته دوستی کودکان ایران و بلغارستان با حضور در ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در صوفیه از نزدیک با فعالیت‌های این بخش آشنا شدند.
محمدعلی کیانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه بلغارستان با دعوت از نمایندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته و در حال اجرا  را تشریح کرد.
کیانی ضمن خیر مقدم و تبیین سیاست‌ها و اهداف برگزاری هفته دوستی با بیان فعالیت‌های انجام شده در4 ماه گذشته به برنامه‌های آینده این رایزنی نیز اشاره کرد.
وی چاپ کتاب‌های دو زبانه فارسی و بلغاری  برگزاری هفته‌های دوستی، اجرای کنسرت‌های موسیقی ایرانی، برگزاری جشن‌های ملی‌، مذهبی و مراسم‌های عزاداری را از برنامه‌های صورت گرفته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه بلغارستان عنوان کرد
 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه شناسایی چهره‌های شاخص ایرانی در بلغارستان و برقراری ارتباط با آنان و نیز جذب و معرفی علاقه‌مندان بلغاری به فرهنگ ایرانی  را از دیگر فعالیت‌های این بخش دانست.
در این دیدار طیب ملکی‌پور مدیرکل کانون استان قزوین به همراه 3 نفر از کارشناسان و مربیان این استان به عنوان نمایندگان کانون نیز ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کانون کشور هدیه‌ای را از سوی مدیرعامل کانون به رایزن فرهنگی تقدیم کردند.