تعامل، راز ماندگاری روابط عمومی‌ها

این یادداشت در روزی نوشته می‌شود که به نام «روز روابط عمومی» نام‌گذاری شده است؛ این مناسبت را به تمامی کارشناسان روابط عمومی‌های کانون در سراسر کشور تبریک می‌گویم.

پیش از این نیز بارها گفته‌ایم که روابط عمومی کانون، یکی از حساس‌ترین روابط عمومی‌ها در سطح سازمان‌ها و موسسات کشور است. چراکه به‌طور هم‌زمان با چند گروه پرجمعیت در ارتباط و تعامل است و هر گروه، نسبت به فراوانی جمعیتش، از موثرترین گروه‌های سنی در کشور است: کودکان و نوجوانان که نزدیک به یک‌چهارم از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، خانواده‌ها و والدین این کودکان و نوجوانان، مسوولان فرهنگی و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور و هم‌چنین خانواده‌ی بزرگ کارشناسان و مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. در همین‌حال، بخش زیادی از کارکنان کانون زبان ایران و زبان‌آموزان این موسسه نیز در همین دایره تعریف می‌شوند.
این حجم از مخاطب، کار روابط عمومی‌های کانون پرورش فکری را سخت‌تر از حوزه‌های دیگر کرده است. به این مورد باید تخصصی بودن حوزه‌ی فعالیت سازمانی چون کانون را نیز افزود.
این در حالی است که مجموعه‌ی هم‌کاران روابط عمومی‌ها و امور بین‌الملل در کل کشور شاید به قدر صدنفر هم نباشند!
اما همین تعداد اندک، چه در داخل کشور و چه در بیرون مرزها، بار مسوولیتی را به دوش می‌کشند که شکر خدا تاکنون نیز با تمام قوت و ضعف‌ها، در حوزه‌ی کاری‌شان سربلند بوده‌اند.
امروز نام کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران در داخل و خارج، نامی شناخته‌شده است. فعالیت‌های کانون در شهرها و روستاها و حتی در مرزهای کشور، نامی بلندآوازه و سرافزار است، و این‌همه، مدیون کوشش دوستان روابط عمومی و امور بین‌الملل در کنار دیگر فعالان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
از همین‌رو، خسته‌نباشید می‌گویم به تمامی تلاش‌گران این عرصه که به واقع در امر اطلاع‌رسانی فرهنگ، جهادی تلاش کرده و می‌کنند.
در سالی که گذشت، با درس گرفتن از راه‌های رفته و تلاش‌های پیشین، سعی کردیم که منشور کلی روابط عمومی کانون پرورش فکری را در راستای اهداف متعالی سازمان، بر محور تعامل با مجموعه‌های بیرون و درون سازمان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. تعاملی که بر پایه‌ی حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی استوار است و توجه به جایگاه و شان انسانی در روابط عمومی‌ها، زمینه‌ی اصلی این حرکت.
پیش از این نیز تاکید کرده‌ایم که موفقیت روابط عمومی و امور بین‌الملل، موفقیت سازمان و احترام به آن، احترام به سازمان است. از سوی دیگر، اعتماد عمومی نسبت به کانون و فعالیت‌های آن، چه در نگاه مسوولان ارشد نظام و چه در میان کارشناسان و خانواده‌ها، گنجینه‌ی اصلی این سازمان است که روابط عمومی، حافظ آن است.
حفاظت از این اعتماد عمومی و نام و شان کانون، یکی از وظایفی است که در منشور فعالیت روابط عمومی، بر آن تاکید شده و سعی داریم که در سال جاری نیز آن را اولویت کارمان قرار دهیم.
از سوی دیگر، از طریق به‌روز کردن امکانات، با تمامی محدودیت‌های موجود، سعی خواهیم کرد که تعامل و ارتباط دوسویه را در داخل سازمان و بیرون از آن، گسترش دهیم. راه‌های ارتباطی را بازتر کنیم، انتقادات را بیش‌تر رصد کنیم، پیش‌نهادات را بشنویم و طبقه‌بندی کنیم، و در راه «انتقال» این سرفصل‌ها به مدیران و سیاست‌گذاران، روش‌های تازه‌ای را به کار ببندیم.
پس از رصد و انتقال، پاسخ‌گویی و پی‌گیری، دیگر شاخصی است که برای ادامه‌ی راه، پیش روی خود قرار داده‌ایم. چراکه باور داریم رابطه‌ی دوسویه، تنها با شنیدن و گفتن و دیدن پایدار نمی‌ماند.
در همین‌حال، یکی دیگر از وظایف روابط عمومی کانون، «ایجاد فضای مناسب» برای فعالیت‌های جدید و برنامه‌ریزی‌هاست. پیش از این نیز در دیدار مدیرعامل کانون با کارشناسان روابط عمومی، بر این نکته تاکید شده بود که روابط عمومی‌ها باید نبض جامعه‌ی مخاطب را در دست داشته باشند و از سوی دیگر، فضای ذهنی آن‌ها را برای اجرای برنامه‌ریزی‌ها آماده کنند.
امسال سعی خواهیم کرد که حضور روابط عمومی وامور بین‌الملل را در فضاهای مجازی گسترش بدهیم و با طراحی پایگاه‌های اینترنتی با امکانات به‌روز و در شان کانون، زمینه‌ی تعامل هرچه بیش‌تر را با مخاطب ایجاد کنیم.
هم‌چنین تعامل با رسانه‌های مختلف را سرلوحه‌ی حرکت در بخش اطلاع‌رسانی قرار داده‌ایم. چشم‌انداز ما برای سال بعد، حضور بیش‌تر کانون و برنامه‌هایش در رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، مطبوعات و سایت‌های خبری و فرهنگی است.
در درون سازمان نیز، این تعامل را میان واحدهای مختلف، و در نهایت با مدیریت کلان مجموعه، دنبال خواهیم کرد. فراهم کردن امکان برای گفت‌وگوی بی‌واسطه‌ی کارکنان با مدیران ارشد، انتقال امانت‌دارانه‌ی مسایل و مشکلات درون‌سازمانی به بخش‌های تصمیم‌گیرنده، برجسته کردن پیش‌نهادات کارکنان و انتقال آن به مجموعه‌ی مدیریتی، و ... همه از کارهایی است که کلید آن زده شده و در سال پیش رو نیز پی خواهیم گرفت.
از دوستان و کارشناسان روابط عمومی کانون در سراسر کشور نیز این توقع را داریم که در این مسیر ما را یاری دهند.
هرچند که نیاز به تکرار نیست، اما بد نیست به مناسبت روز روابط عمومی، تاکید کنیم که تمامی مربیان کانون و کارشناسان بخش‌های مختلف، بخشی از روابط عمومی این سازمان هستند. چراکه کانون، تنها یک «اداره» نیست؛ کانون «خانه»ی ماست. در حفظ و رونق این خانه می‌کوشیم.

یادداشت از محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون منتشر شده در خبرنامه فروردین و اردیبهشت 93