تفاهم‌نامه‌ای جدید برای همکاری‌های کانون و کشافه‌الامام المهدی(عج) لبنان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه کشافه‌الامام المهدی(عج) لبنان دور تازه‌ای از همکاری‌های مشترک خود را با امضای تفاهم‌نامه‌ی جدیدی آغاز کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در سفری ۵ روزه به لبنان در مذاکرات خود با رییس این جمعیت بزرگ پیشاهنگی، پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه جدید را طراحی و امضا کردند که بر اساس آن فعالیت‌ها و مبادلات فرهنگی دو طرف با رویکردی جدید طی سه سال آینده به مرحله‌ی اجرا در می‌آید.
 این تفاهم‌نامه روز 6 تیر 1393 ، در آخرین روز سفر هیات ایرانی به لبنان و در شهر نبطیه این کشور، در 5 بند به امضا طرفین رسید و در عین حال امضای رییس ستاد پشتیبانی از مقاومت اسلامی لبنان نیز زیر این تفاهم‌نامه ثبت شد.
 علیرضا حاجیان‌زاده در این مذاکرات به طرف لبنانی گفت که سابقه‌ی 50 ساله‌ی فعالیت‌ها و تجربیات کانون در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی هم‌چنین همکاری‌های گسترده بین‌المللی کانون با کشورهای مختلف جهان مبنای روشنی برای همکاری‌های مشترک دو طرف است و کانون در این زمینه علاوه بر توجه به توانمندی‌های خود به قواعد و قوانین بین‌المللی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیز پایبند است.
 وی توضیح داد که تفاوت این تفاهم‌نامه با تعهدات پیشین کانون در این است که تفاهم‌نامه جدید بیشتر به فعالیت‌ها و برنامه‌های محتوایی تاکید دارد و در آن به توانایی و شرایط کانون نیز توجه شده است.
 حاجیان‌زاده تاکید کرد که در اساس‌نامه کانون تبادل تجربه با سایر کشورها مورد تاکید قرار گرفته است اما رابطه با لبنان و موسسه کشافه برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 مدیرعامل کانون با بیان این که از 7 ماه پیش این مسوولیت را بر عهده گرفته و پیش از این هم در جریان این همکاری‌ها بوده است یادآور شد که اعتقادات و گرایش‌های مختلف فرهنگی، دینی، مذهبی و برادری تحت لوای ولایت فقیه، دو طرف را به اعضای یک خانواده تبدیل کرده است و ما برای این ارتباط به لحاظ اعتقادی اهمیت ویژه‌ای قایل هستیم.
 در همین حال شیخ نزیه فیاض رییس جمعیت کشافه‌المهدی لبنان با ارایه‌ی توضیح‌هایی در مورد فعالیت‌های این موسسه گفت که در لبنان بیش از 32 موسسه پیشاهنگی زیر نظر احزاب و تشکل‌های مختلف فعالیت می‌کنند که کشافه‌المهدی وابسته به مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) یکی از بزرگ‌ترین این موسسات به شمار می‌رود.
وی به همکاری‌های مشترک این موسسه با کانون طی سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و افزود: این همکاری‌ها به ویژه راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار تجربه‌ای گرانبها بود که تاثیر بسیار مناسبی در لبنان بر جای گذاشت.
 نزیه فیاض تاکید کرد که این موسسه می‌تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی تجربیات کانون را به سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و عرب زبان معرفی کند و این همکاری‌ها به عنوان یک نمونه خوب در میان سایر موسسات وابسته به حزب‌الله در ارتباط با ایران شناخته می‌شود.
 بر اساس این گزارش آموزش، انتقال تجربیات و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و تفریحی نیز به عنوان اهداف اصلی این دو مرکز فعال در حوزه کودک و نوجوان در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
 برگزاری اردوها و بازدیدها ویژه اعضا و مربیان از سوی دوطرف، برگزاری دوره‌های آموزش هنری، نجوم، قصه‌گویی، فیلم‌سازی و انیمیشن، تصویرگری، عروسک‌سازی و ... هم‌چنین آموزش زبان فارسی توسط مربیان، کارشناسان، هنرمندان و مدرسان کانون برای مربیان جمعیت از سوی کانون، همکاری در ایجاد، توسعه و تعامل در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی از جمله انجمن‌های قصه‌گویی، انجمن‌های هنری، جشنواره‌ها و مسابقات مربوطه و همکاری دو طرف در زمینه‌ی تولید و توزیع محصولات فرهنگی‌هنری مانند کتاب، فیلم، سرگرمی و نشریه به صورت مشترک با یکدیگر و بر مبنای توافق طرفین و رعایت حق نشر آثار بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله‌ی این توافق‌ها است.
هم‌چنین در بند دیگری از این تفاهم‌نامه بر استفاده دو طرف از ظرفیت‌ها و ارتباط‌های بین‌المللی یک‌دیگر به منظور توسعه‌ی روابط بین‌المللی با دیگر کشورها به ویژه‌ کشورهای دارای اشتراکات فرهنگی، زبانی و نهادهای بین‌المللی و هم‌افزایی و تبادل تجربه در این حوزه تاکید شده است.
 در همین حال جزییات برنامه‌ها‌، فعالیت‌ها و تولیدات مشترک طی توافق‌های جداگانه در برنامه‌ی زمان‌بندی سالانه و با رعایت مقررات حاکم بر معاهدات و مبادلات بین‌المللی قرار است تنظیم شود.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون به همراه مهدی باقری معاون تولید و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون طی ۵ روز اقامت در لبنان علاوه بر بازدید از اماکن مذهبی، تاریخی و نقاط مرزی این کشور به ویژه صحنه‌های نبرد رزمندگان حزب‌الله با ارتش رژیم اشغال‌گر قدس و بازدید از اردوگاه‌های ‍پیشاهنگی در چند برنامه‌ی فرهنگی و هنری موسسه کشافه‌المهدی شرکت کردند و دیدار با سیدهاشم صفی‌الدین رییس شورای اجرایی حزب‌الله، محمد فتحعلی سفیر ایران در بیروت، وزیر ورزش و جوانان لبنان و شهردار و اعضای شورای شهر شهرهای بعلبک، نبطیه و خیام از جمله برنامه‌های این سفر بود.