جزیره سبز؛ جایزه حسن عامه‌کن از جشنواره نامی کره

یک تصویرگر ایرانی یکی از سه جایزه‌ی «جزیره سبز» جشنواره بین‌المللی کتاب کودک جزیره نامی کره جنوبی را از آن خود کرد و 8 هنرمند ایرانی نیز جوایز تشویقی دریافت کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه‌ی دو هزار دلاری جزیره سبز از نظر رتبه‌بندی، سومین جایزه‌ی این جشنواره هنری است که به حسن عامه‌کن تصویرگر کتاب «راز شگفت‌انگیز» بر اساس قصه‌ی زاغ و سیمرغ شاهنامه از انتشارات خانه ادبیات و دو تصویرگر فرانسه و کره جنوبی تعلق گرفت.
در همین حال 8 جایزه‌ی تشویقی نیز از سوی برگزارکننده‌ی این رویداد به زنده یاد علی عامه کن، علی دالوند، رضا دالوند، یکتا جبلی، زهرا محمدنژاد، نرگس محمدی، ملیکا سعیدا و آذر تیموری اختصاص یافت.
در میان این آثار نام دو کتاب کانون با عنوان‌های «پرنده‌ای که شبیه هیچ پرنده‌ای نبود» با تصویرگری ملیکا سعیدا و «سلیمان و بلقیس‌» به تصویرگری زنده یاد علی عامه‌کن از کانون نیز به چشم می‌خورد.
پیشتر این آثار در میان منتخبان اولیه‌ی آسیایی جشنواره قرار گرفته و سهم کشورهای آسیایی در این بین 49 درصد از آثار ارسالی بود.
بر اساس این گزارش جشنواره نامی یا نامبوک، از سال 2005 در جزیره نامی که یکی از حامیان جایزه هانس کریستین اندرسن در کره است، برگزار می‌شود.
«مین بیونگدو» کاشف و صاحب جزیره نامی، از حدود 50 سال پیش حمایت خود از انجمن‌های هنری را آغاز کرد و کمک‌های مالی او شامل انجمن‌های موسیقی، برگزاری برنامه‌های هنری و کمک به نویسندگان کتاب‌های کودکان شده است.  
این جزیره که هر سال حدود 2 و نیم میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند، به‌عنوان یکی از حامیان فرهنگ به‌صورت عام و کتاب‌های کودک به‌صورت خاص در سال 2013 برای اولین بار مسابقه تصویرگری کتاب کودک نامبوک را برگزار کرد.
در همین حال جایزه بزرگ این دوره  به مبلغ 10هزار دلار آمریکا به یک تصویرگر برزیلی و جایزه جزیره طلا به مبلغ 5هزار دلار به دو تصویرگر آلمانی تعلق گرفت.